برای ثبت برند لباس چه باید کرد؟ + تکنیک‌ های ایده‌یابی نام برند
ثبت برند لباس

شاید بپرسید: برای ثبت برند لباس چه اقدامی انجام دهیم؟ اگر پاسخ یک خطی بخواهید، در جواب می‌گوییم نام را انتخاب کرده، مدارک را جمع آوری می‌کنید و در نهایت در سایت مالکیت معنوی ثبت می‌کنید! به همین راحتی؟ خیر این پروسه زمان بر و گاهی پیچیده تر از آن می‌شود که فکرش را می‌کنید!

باتوجه به حجم بالای رقابت در این صنعت، بدون شک ثبت برند لباس، موفقیت کسب و کار شما را تضمین و اعتبار آن را افزایش خواهد داد. به همین دلیل در این مقاله به صورت مرحله به مرحله، تمامی فرایند ثبت برند لباس و پوشاک می‌پردازیم.

همچنین هزینه‌ی ‌ثبت برند، تفاوت برندینگ و ثبت برند را شرح خواهیم. ثبت برند لباس و پوشاک، نه تنها به کسب و کار شما هویت رسمی می‌بخشد، بلکه از طریق آن می‌توانید با سایر برندها رقابت کنید. به علاوه ثبت علامت تجاری مثل یک سلاح، از شما در برابر کپی برداری محافظت می‌کند.

بررسی مراحل ثبت برند لباس و پوشاک

از انتخاب نام تا پرداخت هزینه‌های ثبت برند لباس، هر مرحله را کاربردی و ساده توضیح خواهیم داد. به طوری که با مطالعه‌ی این مقاله، می‌توانید آگاهانه برای ثبت برند لباس اقدام کنید. در صورت داشتن هر نوع چالش، جای نگرانی نیست امروزه پلتفرم هایی مانند مباشر با داشتن بیش 100 مشاور از سراسر کشور، به صورت صفر تا صد، خدماتی مقرون به صرفه و متناسب با شرایط شما، ارائه می‌کنند.

مرحله‌ی اول: یافتن ایده‌ی‌ برند لباس و انتخاب نام ماندگار

می‌دانیم انتخاب نام برند لباس و پوشاک، مانند انتخاب نام فرزند دشوار است! این امر آنقدر مهم است که روی جذب مشتری هم تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم در انتخاب نام علامت تجاری، به شما کمک کند.

معرفی تکنیک‌های ایده یابی

1. تکنیک طوفان فکری

در این تکنیک، در مدت کوتاه 15 تا حداکثر 30 دقیقه، هر واژه‌ایی به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. در صورت امکان یک گروه چند نفره تشکیل داده و ایده‌های بیشتری جمع آوری کنید.

2. تکنیک پاسخ به سوالات

با پرسیدن سؤالاتی مانند: برند من حامل چه ارزش‌هاییست؟ یا برند من چه احساسی را به مخاطب منتقل می‌کند؟ نخاطب هدف من چه افرادی هستند؟

3. استفاده از کلمات مرتبط با محصول

کلمات مرتبط با نوع و سبک لباس را بنویسید. سپس ترکیب‌های جدیدی از این کلمات ایجاد کنید.

برای مثال: دست‌دوز و هنری را می‌نویسید. سپس ترکیب‌هایی مانند: هنردست و مد دست‌دوز به دست می‌آورید.

4. استفاده از فرهنگ لغت

با جستجو در فرهنگ لغت، می‌توانید کلمات نو و کمتر شناخته شده‌ایی پیدا کنید.

ویژگی‌های یک نام ماندگار برای ثبت برند لباس

نام برندی که انتخاب می‌کنید، پتانیل این را دارد به یک نام ماندگار و مشهور تبدیل شود. این نام ویژگی‌هایی دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

1. انتخاب با شناخت دقیق از مخاطب هدف

برند شما چه سبک لباس‌هایی طراحی می‌کند؟ برای مثال برای لباس‌های راحت و اسپرت، می‌توانید نام برند را با واژه‌هایی همچون "آدرنالین" و یا "آزاد" تلفیق کنید. در برند لباس های رسمی‌ و مجلسی نیز می‌توانید با نام‌هایی مثل "الماس" هرچیزی که خاص بودن، قدرت و شکوه را نشان دهد، تلفیق کنید.

2. انتخاب نام ساده و روان

نامی مانند "نیکا" کوتاه، ساده و به راحتی بر سر زبان می‌آید. اما نامی مانند "آستروفیزیکال فشن" طولانی و پیچیده و گیج‌کننده است.

3. دقت به معنای نام

نامی مانند "آسمان" ممکن است زیبا باشد، اما اگر برند دیگری قبلاً از این نام استفاده کرده باشد، شما نمی‌توانید آن را ثبت کنید. رونا" (به معنای روشنایی) می‌تواند برای برندی که لباس‌های شاد و رنگارنگ تولید می‌کند، مناسب باشد.

4. قابلیت ثبت شدن

قبل از قطعی شدن انتخاب نام، حتماً بررسی کنید که آیا نام مورد نظرتان قبلاً ثبت شده است یا خیر! برای این کار می‌توانید از طریق اداره ثبت علائم تجاری این بررسی را انجام دهید.

با توجه به استراتژی بلندمدت

نامی که انتخاب می‌کنید باید برای آینده نیز مناسب باشد. مثلاً اگر قصد دارید در آینده خط تولید لباس کودک را نیز راه‌اندازی کنید، نامی که انتخاب می‌کنید باید برای این بخش نیز مناسب باشد.

مرحله دوم: استعلام گرفتن از نام انتخابی

در صورتی که نام‌های دو برند از یک جنس کسب و کار و خدمات باشند، نام انتخابی قابلیت ثبت ندارد. برای مثال طبقه‌ی 25 مرتبط با حوزه‌ی پوشاک است. اگر نام برند شما نیکا اسپرت باشد و در طبقه 25 برند نیکا اسپرت ثبت شده باشد، امکان ثبت وجود ندارد. گاهی اوقات مشاورهای ثبتی مانند مشاوران پلتفرم مباشر، می‌توانند سازوکاری پیدا کنند تا نام موردنظر، قابلیت ثبت پیدا کند.

در حال حاضر از 2 راه زیر، می‌توانید استعلام برند را انجام دهید.

استعلام آنلاین

1.در این روش به سایت مالکیت معنوی مراجعه کرده و نام را جستجو می‌کنید. لینک بخش جستجوی علامت تجاری، در ادامه آورده شده است.

https://ipm.ssaa.ir/Search-Trademark

  1. از طریق سایت روزنامه رسمی نیز می‌توانید استعلام آنلاین انجام دهید. در ادامه لینک آن را مشاهده می‌کنید.

https://www.rrk.ir

مشاوره با متخصص

امکان استفاده از روش‌های بالا را ندارید؟ نگران نباشید با مراجعه به یک کارشناس باتجربه، از نام انتخابی مطمئن شوید. امروزه با کمک پلتفرم‌هایی مانند مباشر، با داشتن بیش از 100 مشاور، به صورت آنلاین هم مشاوره و خدمات مقرون به صرفه بگیرید.

مرحله‌ی سوم: مدارک لازم برای ثبت برند لباس

وقتی به این مرحله برسید یعنی از نام برندتان مطمئن شده‌اید و نوبت به جمع آوری مدارک رسیده است. تبریک می‌گوییم شما با ارائه مدارک و بارگزاری آن در سایت مالکیت معنوی، به مرحله‌ی ‌آخر می‌رسید. در صورت کامل بودن مدارک، پیام تاییدیه ثبت برند لباس را دریافت می‌کنید. چه مدارکی لازم است؟ در ادامه لیست مدارک را به طور کامل آورده‌ایم.

  • مدارک هویتی(شناسنامه کارت ملی)
  • مجوز فعالیت (جواز کسب یا مدارک مرتبط با صنف پوشاک)
  • کارت بازرگانی (ویژه برندهای لاتین)
  • 3 نسخه از اظهارنامه‌ی ثبت برند
  • ارائه گواهی وکالتنامه
  • ارائه مدارک ثبتی شرکت(اشخاص حقوقی)
  • 10 نمونه گرافیکی از علامت تجاری
  • رسید پرداخت‌های ضروری

برای ثبت برند لباس چه باید کرد؟ + تکنیک‌ های ایده‌یابی نام برند

هزینه‌ی ثبت برند لباس چقدر است؟

فرآیند ثبت برند پیچیده و زمان بر است. به طورکلی هزینه های اداری شامل هزینه‌های ثبت نام، هزینه‌های پستی، هزینه‌های دفتر اسناد رسمی و هزینه های روزنامه رسمی و غیره است. در حالی که هزینه های مشاور شامل دستمزد متخصص است. در پلتفرم‌هایی مانند مباشر قیمت مشاوره تلفنی دقیقه‌ایی 6000 تومان ، مشاوره تصویری دقیقه ایی 8000 تومان و مشاوره متنی دقیقه ایی 5000 تومان است. هزینه های ثبت برند در این پلتفرم از حدود 3 میلیون تومان شروع می شود و بر اساس تعداد طبقه‌های درخواستی، متفاوت است.

برندینگ لباس وثبت برند لباس چه تفاوتی دارند؟

می‌خواهید وجه تمایزی بین برند خود و سایرین ایجاد کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، فرایند برندینگ یا برندسازی لباس را شروع کنید. یا شاید می‌خواهید از برند خود در برابر سایر رقبا محافظت کنید؟ پس مراحل ثبت برند لباس را طی کنید! این دومفهوم به هم مرتبط هستند و در عین حالا تفاوت‌هایی دارند.

تفاوت های برندینگ و ثبت برند لباس در یک نگاه

ویژگی

برندسازی لباس

ثبت برند لباس

ماهیت

بازاریابی و استراتژیک

قانونی و حقوقی

هدف

ایجاد هویت برند و وفاداری مشتری

حفاظت از حقوق مالکیت معنوی

فعالیت‌ها

انتخاب نام، طراحی لوگو، تعیین ارزش‌ها، ارتباط با مشتری

ثبت نام و لوگو در اداره ثبت علائم تجاری

نتیجه

ایجاد یک برند قوی و شناخته شده

حق انحصاری استفاده از نام و لوگو

کد خبر 785887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.