افزایش هزینه اجاره‌نشینی در دبی

دبی پس از به‌روزرسانی شاخص اجاره، از افزایش هشت تا ۱۵ درصدی اجاره‌ها در سطح شهر خبر داد. این رشد در مناطق مقرون‌به‌صرفه و ضعیف شهر به بالاترین و در مناطق مرفه به پایین‌ترین میزان گزارش شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با به‌روزرسانی شاخص اجاره‌بها در دبی توسط سازمان تنظیم مقررات املاک و مستغلات (RERA) شهر در مارس ۲۰۲۴، بازار اجاره در آن شاهد افزایشی هشت تا ۱۵ درصدی در اکثر مناطق بوده است. این سازمان دولتی وظیفه تنظیم و اعطای مجوز برای انجام معاملات صحیح و هدفمند ملک در دبی را برعهده دارد و امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند. پس از افزایش یادشده، تمدید اجاره‌ها نسبت به عقد قراردادهای اجاره جدید مقرون‌به‌صرفه‌تر است و مستأجران ترجیح می‌دهند به‌دلیل هزینه‌های کمتر در مقایسه با اجاره‌های جدید، در املاک فعلی خود بمانند.

افزایش هزینه اجاره‌نشینی در دبی

اجاره‌بها در دبی از سه‌ماهه قبل از کووید -۱۹ تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ با ۱۹ درصد افزایش سال به سال مواجه بود و در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ تا ۶۴ درصد افزایش پیدا کرد. این روند صعودی ثابت که اکنون در چهاردهمین سه‌ماهه متوالی خود قرار دارد، مستأجران بیشتری را به‌سمت تمدید اجاره‌نامه خود سوق داده است‌.

افزایش بیشتر نرخ رشد اجاره در مناطق مقرون‌به‌صرفه

در حال حاضر اجاره ویلا در مناطق مقرون‌به‌صرفه دبی ۲۱ درصد، در مناطق اصلی ۱۲ درصد و در مکان‌های برتر شهر یک درصد و اجاره آپارتمان در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در مناطق مقرون‌به‌صرفه ۲۷ درصد، در مناطق اصلی ۱۹ درصد و در مکان‌های برتر ۱۴ درصد افزایش داشته است.

اجاره ویلا در سطح شهر دبی تثبیت شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است، در حالی که اجاره آپارتمان ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است و در حالی که مناطق اصلی شهر شاهد سطوح پایین‌تری از رشد بوده، مناطق آپارتمانی با بازار متوسط بیشترین افزایش اجاره را داشته‌اند.

افزایش هزینه اجاره‌نشینی در دبی

به عبارت دیگر نرخ اجاره‌بها در مناطقی از دبی با بازار متوسط و مقرون‌به‌صرفه که به‌صورت تاریخی از پایه ضعیف و پایین بوده، رو به افزایش و بازار اصلی که در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ شاهد افزایش شدید بود، اکنون در حال تثبیت است.

بازار اجاره همچنان در راستای منفعت صاحبخانه‌ها قرار دارد و اجاره‌ها هرچند شاهد رشدی کند نسبت به سال گذشته بوده، همچنان در حال افزایش است، حال آنکه درآمد خانوارها همگام با افزایش اجاره‌بها نیست و همواره درآمدهای قابل تصرف بیشتری کاهش پیدا می‌کند.

با این حال به‌رغم این افزایش‌ها، نشانه‌هایی از اعتدال در اجاره ویلا و فروش ثانویه بخش‌های مسکونی مشاهده می‌شود که حاکی از کاهش حجم معاملات است. بازار ثانویه املاک یا بازار فروش مجدد دبی به معاملاتی شامل املاکی اطلاق می‌شود که پیش از این در مالکیت یا تصرف شخص دیگر بوده است.

این املاک جدید نیستند و ممکن است یک یا چند مالک قبلی داشته باشند، حال آنکه در بازار اولیه املاک به‌طور مستقیم توسط توسعه‌دهندگان یا سازندگان فروخته می‌شود. در بازار ثانویه، املاک بین مالکان فردی یا از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی خرید و فروش می‌شود. این بازار انواع مختلفی از املاک از جمله خانه، آپارتمان و املاک تجاری را در بر می‌گیرد.

افزایش هزینه اجاره‌نشینی در دبی

میزان افزایش اجاره ملک در مناطق دبی

ویلاها در جمیرا ویلج سیرکل با آمار ۴۰ درصد بالاترین افزایش اجاره‌بهای سالانه را تجربه کردند و پس از آن پارک جمیرا (۲۲ درصد) و اسپرینگ و د میدوز (۱۴ درصد) قرار گرفتند. در بخش آپارتمان، دیسکاوری گاردنز با ۳۲ درصد بیشترین افزایش را داشت و پس از آن شهر ورزشی دبی (۲۸ درصد) و دبی‌لند (۲۴ درصد) قرار گرفتند.

بازار اجاره با تعداد به‌نسبت یکسانی از لیست‌های اجاره که هیچ تغییری در قیمت نیمه اول سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نشان ندادند، نشانه‌هایی از ثبات را نشان می‌دهد. علاوه بر این ۲۱ درصد از اجاره‌ها در نیمه اول ۲۰۲۴ شاهد کاهش قیمت در مقایسه با ۱۷ درصد در نیمه اول ۲۰۲۳ بودند.

قیمت فروش در سطح شهر برای شانزدهمین سه‌ماهه متوالی با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ادامه پیدا کرد و در حالی که مناطق برتر شهر در افزایش قیمت فروش اعتدال نشان دادند، مناطق اصلی و مقرون‌به‌صرفه با افزایش شدیدی در قیمت مواجه شدند که به‌طور قابل‌توجهی بر مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها تأثیر گذاشت.

افزایش هزینه اجاره‌نشینی در دبی

کد خبر 782455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.