نگاهی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

مدرسه مهم‌ترین خط ارتباطی میان دولت و ملت و معلم تربیت‌کننده نسل و هدایت‌گر جامعه است، لذا اجرای برنامه‌ها در آموزش و پرورش از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل وزرا در تنظیم برنامه‌های این حوزه دقت نظر و ملاحظات خاصی دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با روی کار آمدن دولت چهاردهم رئیس جمهور منتخب وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده است تا مجلس با آزمودن هر یک از افراد پیشنهادی به وزرای شایسته برای فعالیت در وزارتخانه‌ها رأی اعتماد دهد، در این بین وزارت آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن از مهدکودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی است.

لازم است بدانیم وزارت آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین نهاد اجتماعی رسالت خطیر زمینه‌سازی برای تربیت انسان را برعهده دارد، این رسالت از منظر معارف اسامی و آموزه‌های و حیانی از جایگاهی رفیع و بی‌بدیل برخوردار است و تحقق آن نیازمند بهره‌مندی از سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌هایی است که بر مبانی نظری و فلسفی عمیق و روش‌های متقن و عملی استوار باشد.

بر این اساس، نهاد آموزش و پرورش با توجه به نیازهای امروز و فردای جامعه، مأموریت دارد تا برای توانمندسازی سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، تقویت انسجام فرهنگی و وحدت ملی، افزایش سواد ملی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، نهادینه‌سازی امنیت ملی، تعمیق تربیت اخلاقی، دینی، گسترش مهارت‌ها و شایستگی‌های نسل جوان، برنامه‌ریزی و اقدام کند.

بنابراین، مسعود پزشکیان برای وزارت آموزش و پرورش علیرضا کاظمی که پیش از این در دولت سیزدهم بعد از رأی عدم اعتماد مجلس به حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی، از چهارم شهریور تا هفتم آذر ۱۴۰۰ به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرد را به مجلس معرفی و این وزیر پیشنهادی برنامه خود را برای اداره چهار ساله این وزارتخانه ارائه کرده است که در برنامه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش هفت رویکرد برای آموزش و پرورش در دولت چهاردهم تعیین شده است.

بر این اساس، رویکردهای دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش به رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش آموزان، تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی، صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان، مردمی‌سازی و مشارکت عمومی، توجه به حوزه فعالیت خیران و بخش غیردولتی،، توسعه و تعمیق برنامه درسی، تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی است.

اقدامات فوری و اولویت‌دار وزیر پیشنهادی وزرات آموزش و پرورش

بررسی‌ها حاکی از این است که برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۴-۱۴۰۳ پروژه مهر، پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲ و حق‌التدریس و حق‌الزحمه امتحانات، ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای رضایت‌مندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان، پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳، تأمین منابع مالی استان‌ها و مدارس کشور، ساماندهی معلمان و تأمین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال جدید تحصیلی از جمله اقدامات فوری و اولویت‌دار وزیر پیشنهادی وزرات آموزش و پرورش است.

در همین راستا، تمرکز بر نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار آن، بررسی مجدد و تأمین رضایت معلمان مشمول نظام رتبه‌بندی در سراسر کشور بر اساس آئین‌نامه، شفاف‌سازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکت‌های تابعه به فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای بهرمندی از سرمایه آن، تدوین و تصویب سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت ماده ۸۸ قانون، پیگیری و تعیین وضعیت نیروهای خرید خدمات، شرکتی و معترضان آزمون‌های استخدامی، تدوین و تصویب برنامه تقسیم کار ملی، نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و الگوی نظارت و نظام شاخص‌ها و استانداردهای ارزشیابی سند برنامه هفتم، ماده ۹۲ و تصویب سند تحول بنیادین ترمیم یافته در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی اقلاب فرهنگی از دیگر اقدامات است.

در برنامه گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در بحث عدالت و فرصت‌های یادگیری به نکاتی اشاره شده است، چرا که توجه به عدالت تربیتی و برقراری نصیب برابر آموزشی یکی از مهم‌ترین اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

با این حال تحقق این امر بنا به دلایل مختلف با چالش‌های اساسی روبه‌رو بوده است که از آن جمله می‌توان به موارد غلبه نگاه مصرفی به امر آموزش و تضعیف تدریجی مدارس دولتی، ناکارآمدی سیاست‌ها و سازوکارهای انسداد مبادی بی‌سوادی و سوادآموزی بزرگسالان، ضعف جدی در تأمین زیرساخت‌های لازم فناورانه به منظور پوشش آموزش ترکیبی به ویژه در مناطق محروم، دسترسی نداشتن دانش‌آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش‌های با کیفیت، کمبود نیروی انسانی با کیفیت در مدارس با نظر به نیازها و اقتضائات منطقه‌ای اشاره کرد.

در همین ارتباط، علیرضا کاظمی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی، راهکاری ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی به عنوان زیرساخت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، طراحی و تدوین معیارها و ضوابط اداره کیفی کودکستان‌ها (با رعایت ماهیت غیردولتی آنها)، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی در زمینه‌های آموزشی، پرورشی، تجهیزاتی و اداری، ارتقای کیفیت در ارائه دروس علوم، ریاضی، خواندن و نوشتن را پیشنهاد داده است.

بر این اساس، ایجاد بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی، ورزشی و مهارتی برای دانش‌آموزان در قالب پرونده الکترونیکی آموزشی، رشدی-تربیت، ارتقای کیفیت شایستگی‌های دانش‌آموزان، بازطراحی برنامه‌های درسی برای تحقق تربیت دینی و اخلاقی دانش‌آموزان با تأکید بر انس با قرآن و مکتب اهل بیت با رویکرد فطری- توحیدی، تقویت و توسعه آداب و مهارت‌های زندگی با تأکید بر افزایش روحیه پرسشگری، تفکر انتقادی، روش‌های حل مسئله بین دانش‌آموزان از دیگر راهکارهای ارائه شده است.

در نهایت؛ توسعه هنرستان‌ها و رشته‌های آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی و کاردانش در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده پژوهی و توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی هنرستان‌ها با مشارکت سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شهرک‌های صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیه‌های حرفه‌ای اصناف و بنگاه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه از اقدامات وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری منتخب وزرات آموزش و پرورش است.

کد خبر 781811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.