بررسی عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه

آهن پرایس: ورق سیاه یا ورق نورد گرم یا ورق آهن به عناون محصولی پایه‌ای یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها از شمش فولاد با حرارت دادن و نورد کردن در دمای بالا تولید می‌شوند.

به همین دلیل سطح آن‌ها اکسید شده و ظاهری تیره یا سیاه رنگ پیدا می‌کند به همین دلیل در بازار به ورق سیاه شناخته می‌شود. قیمت ورق سیاه در مقایسه با سایر ورق‌ها ارزان‌تر است و غالب مقاطعی که از ورق آهن تولید می‌شوند تحت تأثیر قیمت ورق سیاه هستند از همین رو در ادامه به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه و نکات مهم هنگام خرید این محصول کاربردی پرداخته می‌شود.

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه

عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. این عوامل می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر نوسانات قیمت روز ورق گرم تأثیرگذار باشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه اشاره می‌شود.

  • سایز ورق سیاه: سایز ورق که براساس ضخامت آن سنجیده می‌شود ارتباط مستقیمی با قیمت ورق سیاه دارد، هر چه ضخامت ورق بالاتر باشد قیمت بالاتری دارد. ورق سیاه عمدتا از ضخامت 1.5 تا 100 میلیمتر تولید می‌شود؛ ورق‌هایی که در کمتر از 6 میلیمتر ضخامت داشته باشند ورق سیاه نازک و به سایرهای بالاتر نیز ورق سیاه ضخیم می‌گویند.
  • ابعاد ورق سیاه: ورق سیاه در ابعاد مختلفی تولید می‌شود که برخی از این ابعاد استاندارد و به صورت فابریک است، اما برخی ابعاد به صورت سفارشی و برش خورده است. ابعاد این محصول در قیمت ورق سیاه نیز اثرگذار است همچنین هزینه برشکاری هم در تعیین نرخ نهایی ورق گرم محاسبه می‌شود. گفتنی است طول ورق سیاه از 2 متر تا 12 متر و عرض آن هم بین 60 سانتیمتر تا 2 الی 2.5 متر تولید می‌شود.
  • وزن ورق سیاه: فاکتور یکی از مهمترین پارامترهای برای تعیین قیمت ورق سیاه و سایر مقاطع فولادی است، سایز و ابعاد و ضخامت ورق در تعیین وزن ورق سیاه محاسبه می‌شود.
  • کارخانه تولیدکننده: قیمت ورق سیاه در کارخانه‌های مختلف قیمت‌های متغیری دارد. علت تفاوت قیمت ورق سیاه در هر کارخانه به مواد اولیه، استاندارد تولید، تکنولوژی به کار رفته بستگی دارد.
  • قیمت مواد اولیه: قیمت مواد اولیه مانند شمش فولاد، قراضه و انرژی‌های مصرفی در تولید ورق سیاه، به طور مستقیم بر قیمت تمام شده محصول تأثیر می‌گذارد. افزایش قیمت مواد اولیه، به طور معمول به افزایش قیمت ورق سیاه منجر می‌شود.
  • نوع ورق سیاه: ورق‌های سیاه براساس استانداردها و ترکیبات شیمیایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که به تناسب آن کاربردها و ویژگی‌های متمایزی هم دارند به همین دلیل قیمت انواع ورق سیاه براساس گرید در بازار متغیر است، از جمله گریدهای ورق‌های سیاه که به دو دسته صنعتی و معمولی تقسیم می‌شود، می‌توان به ورق سیاهST37 ، St33، St44، a283، a516، ST52 اشاره کرد.
  • نرخ ارز: نوسانات نرخ ارز، به ویژه در کشورهایی که وابسته به واردات مواد اولیه هستند، تأثیر مستقیمی بر قیمت ورق سیاه دارد. افزایش نرخ ارز، هزینه‌های تولید را افزایش داده و در نتیجه قیمت ورق سیاه نیز افزایش می‌یابد.

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه

  • عرضه و تقاضا: میزان عرضه و تقاضا در بازار ورق سیاه، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت است. افزایش تقاضا نسبت به عرضه، باعث افزایش قیمت و برعکس، کاهش تقاضا نسبت به عرضه، باعث کاهش قیمت می‌شود اما برخی مواقع این روند معکوس شده و حتی با کاهش تقاضا هم قیمت ورق سیاه کاهش نمی‌یابد.
  • سیاست‌های دولت: سیاست‌های دولت در حوزه صنعت و تجارت، از جمله تعرفه‌های گمرکی، حمایت از تولید داخلی و قوانین مربوط به صادرات و واردات، می‌تواند بر قیمت ورق سیاه تأثیرگذار باشد.
  • قیمت‌های جهانی فولاد: قیمت‌های جهانی فولاد، به ویژه در بازارهای بزرگ مانند چین و هند، بر قیمت ورق سیاه در بازارهای داخلی تأثیرگذار است. افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی، معمولاً به افزایش قیمت ورق سیاه که به نوعی محصول میانی به شمار می‌رود، منجر می‌شود.
  • رویدادهای سیاسی و ژئوپلیتیکی: رویدادهای سیاسی و ژئوپلیتیکی مانند جنگ‌ها، تحریم‌ها و تغییرات در روابط بین‌المللی، می‌توانند بر عرضه و تقاضای فولاد در بازارهای جهانی تأثیرگذار باشند و در نتیجه بر قیمت ورق سیاه نیز تأثیر بگذارند.
  • کمبود انرژی: قطعی برق و گاز که در چندسال اخیر دامنگیر واحدهای فولادی شده است، به تغییر میزان تولید و عرضه ورق سیاه در کشور منجر شده و موجب افزایش یا کاهش قیمت ورق سیاه می‌شود.

مؤلفه‌هایی که در سطور بالا بیان شد از مهمترین پارامترهای تأثیر گذار بر قیمت ورق سیاه به شمار می‌رود اما در کنار این فاکتورهایی مانند تناژ خرید، معاملات بورس کالا، هزینه حمل و نقل، اوضاع اقتصادی و نرخ تورم و تغییرات فصلی و نیاز صنایع وابسته نیز در نوسانات قیمت روز ورق سیاه اثرگذار است.

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه

نکات خرید ورق سیاه

اطلاع از قیمت ورق سیاه و عواملی که بر آن تأثیر می‌گذارند، برای طیف وسیعی از افراد و صنایع حائز اهمیت است. این اطلاعات به تصمیم‌گیری‌های بهتر در زمینه خرید، فروش و تولید محصولات فولادی کمک شایانی می‌کند. در ادامه به نکاتی که هنگام خرید ورق سیاه باید مورد توجه قرار داد اشاره می‌شود.

  • ورق سیاه در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ در مرحله نخست باید مشخص کنید که به ورق سیاه صنعتی نیاز دارید یا معمولی. همچنین میزان ورق مورد نیاز خود را بر اساس پروژه یا کاربردی که در نظر دارید، تعیین کنید.
  • با مراجعه به سایت فروشندگان معتبر ورق سیاه یا تماس با آن‌ها، می‌توانید از مشاوره کارشناسان فروش بهره‌مند شوید. به همین منظور می‌توانید برای خرید ورق سیاه متناسب با نیاز خود از طریق شماره 02154103 با کارشناسان آهن پرایس تماس بگیرید.
  • کارشناسان فروش شما را در انتخاب نوع ورق، ضخامت، ابعاد و برند مناسب راهنمایی خواهند کرد. با توجه به نوسانات بازار، بهتر است قیمت ورق سیاه را در زمان خرید از کارشناسان فروش استعلام کنید. یا قیمت ورق سیاه برندهای مختلف را روی سایت آهن پرایس مشاهده کنید.
  • پس از انتخاب برند و مشخصات ورق، سفارش خود را ثبت کنید. پس از ثبت سفارش، یک پیش فاکتور شامل مشخصات ورق، قیمت و مبلغ کل برای شما ارسال می‌شود. پس از تایید اطلاعات پیش فاکتور، مبلغ خرید را پرداخت کنید. پس از پرداخت وجه، کالا در اسرع وقت به آدرس شما ارسال می‌شود.

توصیه می‌شود قبل از خرید ورق سیاه، آخرین قیمت این محصول را از روی سایت آهن پرایس مشاهده کنید یا از طریق تماس با کارشناسان این مجموعه استعلام بگیرید.

کد خبر 781753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.