سیگار الکترونیکی زمینه‌ساز ابتلا به سرطان ریه/ بیماران مبتلا سابقه مصرف دخانیات داشته‌اند

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: سیگارهای الکترونیکی علاوه بر تنباکو، حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری نیز است و افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند، نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان ریه و مرگ‌ومیر ناشی از آن قرار دارند.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش خطر ابتلاء به سرطان ریه با ویپ (سیگار الکترونیکی) اظهار کرد: در سیگارهای برقی (الکترونیکی) یا ویپ، از مایعی استفاده می‌شود که پس از گرم شدن به بخار تبدیل می‌شود و فرد آن را استنشاق می‌کند که بخار ایجاد شده حاوی تنباکو و در واقع حاوی بخش مضر اصلی سیگار است.

وی با بیان اینکه تنباکو باعث سرطان می‌شود، افزود: سیگارهای الکترونیکی علاوه بر تنباکو، حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری بوده که البته میزان این مواد شیمایی مضر در سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای عادی کمتر است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه در حال حاضر مشخص نیست چه میزان قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی به صورت مستقیم موجب ایجاد سرطان می‌شود، تصریح کرد: در بعضی از مطالعات انجام شده، مصرف کوتاه‌مدت سیگار برقی به میزان کمتر از دو سال، با افزایش خطر ابتلاء به سرطان ارتباطی ندارد.

عادلی با اشاره به اینکه بر اساس یک مطالعه انجام شده DNA سلول‌های دهان مصرف‌کنندگان ویپ و سیگار معمولی تغییرات مشابهی داشته است، ادامه داد: بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی که پنج سال یا بیشتر است که سیگار را ترک و از سیگارهای برقی استفاده کرده‌اند، نسبت به افرادی که در همان زمان سیگار را کنار گذاشته‌اند، اما از ویپ یا سیگار برقی استفاده نکرده‌اند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ریه قرار دارند.

وی گفت: در واقع در افراد سیگاری که کمتر از پنج سال است مصرف سیگار را کنار گذاشته‌اند و آن‌هایی که از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند، نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان ریه و مرگ‌ومیر ناشی از آن قرار دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه شمار بسیار کمی از افراد برای سرطان ریه غربالگری می‌شوند و درصد غربالگری در سرطان ریه نسبت به سایر سرطان‌های شایع بسیار پایین‌تر است، اضافه کرد: مهم‌ترین عامل بروز این سرطان، سیگار کشیدن است و بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه، سابقه سیگار کشیدن دارند.

کد خبر 781684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.