مادر در کنار فرزندان خود رشد می‌کند

در میان تصورات نادرست برخی افراد از فرزندپروری و داشتن فرزند، پای صحبت‌های مادر و فعالی فرهنگی نشستیم که شیرین‌ترین خاطره خانواده شش نفره خود را سفر اربعین و فرزندان خود را مایه رشد و تعالی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مادر بودن احساسی غیرقابل توصیف است و حضور فرزندان در یک خانواده، رنگ و بویی دیگر به خانه و خانواده می‌بخشد و در این میان رشد، ترقی و پیشرفت مادر در کنار فرزندان خود نیز قابل توجه است.

بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری؛ «فرزندآوری یکی از مهم‌ترین مجاهدت‌های زنان و وظایف آنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل می‌کند، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است، صبرش را به آن‌ها داده، احساساتش را به آن‌ها داده است، اگر چنانچه ما این ها را در جامعه به دست فراموشی نسپریم؛ آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.»

همچنین ایشان فرموده‌اند: «مادرها مایه انتقال عناصر هویت ملی‌اند؛ هویت ملی یک چیز مهمی است، یعنی هویت یک ملت، شخصیت یک ملت در درجه اول به وسیله مادرها منتقل می‌شوند؛ زبان، عادات، آداب، سنت‌ها، اخلاق‌های خوب، عادت‌های خوب، این‌ها همه در درجه‌ی اول به وسیله‌ی مادر منتقل می‌شود، افشاننده بذر ایمان در دل‌ها، مادرها هستند.»

در واقع زن بودن، همسر بودن و در گام بعدی مادر بودن، پله‌هایی از رشد و تعالی زنان هستند که نه تنها از بعد فردی، بلکه از ابعاد فرهنگ، اجتماعی و حتی اقتصادی زمینه‌ساز پیشرفت می‌شوند و زیربنای یک جامعه را مادران آن تشکیل می‌دهند.

حضور فرزندان در یک خانه، نه تنها پویایی و عشق را به پدر و مادر هدیه می‌کند، بلکه در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری، گامی مؤثر محسوب می‌شود و با توجه به دیدگاه اندکی از افراد که مادر و پدر بودن را مانعی برای رشد می‌دانند، بسیاری از والدین جلوه فرزندان را در زندگی به گونه‌ای دیگر روایت می‌کنند و اکنون پای روایت یک مادر از خانواده شش نفره خود نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مادر در کنار فرزندان خود رشد می‌کند / پیاده‌روی اربعین، شیرین‌ترین خاطره ماندگار خانواده

آغاز زندگی مشترک با ۱۴ سکه برای مهریه

صالحه حامدیان که متولد سال ۱۳۶۱، فعال فرهنگی و مادر چهار فرزند پسر است، از روایت زندگی خود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال ۱۳۸۱ بود که با همسرم ازواج و زندگی را بنابر توصیه‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری، با ۱۴ سکه به عنوان مهریه آغاز کردیم و هر دوی ما دانشجو بودیم.

وی با بیان اینکه نخستین فرزند سال ۱۳۸۵، دومین فرزند سال ۱۳۹۰، سومین فرزند سال ۱۳۹۳ و چهارمین فرزند ما سال ۱۳۹۷ متولد شدند و هر چهار فرزند، پسر هستند، می‌افزاید: در طول روند زندگی مشترک، در کنار تحصیل در دانشگاه، در دروس حوزوی هم تحصیل کردم و در کنار داشتن لیسانس روانشناسی، سال ۱۳۹۸ بود که در سطح ۳ حوزه به صورت مجازی مشغول تحصیل شدم.

این مادر فعال با اشاره به دشواری‌های تحصیل با داشتن فرزند تصریح می‌کند: مادرانی که همزمان با فرزندپروری تحصیل می‌کنند، در کنار شیرینی‌ها، سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند و این مسیر برای آنها فراز و نشیب‌های بسیاری دارد، گاهی اوقات مادر به خاطر فرزند خود قادر به حاضر شدن در کلاس درس نیست و گاهی ممکن است هنگام امتحان فرزند او دچار بیماری شود و از امتحان باز بماند، اما با این وجود، مادر بودن احساسی غیرقابل وصف است.

وی ادامه می‌دهد: از دوران نوجوانی در جامعه زینب فعالیت داشتم و در کلاس‌های مختلف فرهنگی و عقیدتی شرکت می‌کردم و پس از ازدواج نیز این روند همچنان ادامه داشت، پس از گذشت مدتی به نوعی جزو کادر جامعه زینب شدم و حضور و فعالیت در جامعه زینب یا اجتماعاتی مانند بسیج، هیچ‌گاه ترک نشد؛ حتی پس از تولد فرزندان نیز این فعالیت‌ها هرچند گاهی کم، برجا بود.

حامدیان می‌گوید: حدود دو تا سه سال پیش با چند فعال فرهنگی دیگر به فکر تشکیل گروهی جهادی افتادیم و گروه جهادی مهاجر تشکیل شد، هدف فعالیت این گروه، خدمت‌رسانی به قشر بانوان مناطق محروم بود و برگزاری کلاس‌های فرهنگی، کارگاه‌های رسانه‌ای و کلاس‌های تقویتی درسی برای دختران نوجوان مناطق هدف، از جمله مواردی است که نسبت به انجام آن اهتمام داشتیم.

مادر در کنار فرزندان خود رشد می‌کند / پیاده‌روی اربعین، شیرین‌ترین خاطره ماندگار خانواده

فرزند تعبیری از عشق و آرامش است

وی اضافه می‌کند: از ابتدای ازدواج با وجود اینکه شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» همچنان رواج داشت، من و همسرم نسبت به داشتن چند فرزند علاقمند بودیم و حوالی سال ۱۳۹۰ که فرزند دوم ما متولد شد، با مطالعه نشریه‌ای متوجه شدم که مقام معظم رهبری زنگ خطر جمعیت را به صدا درآورده‌اند و خانواده‌ها را به داشتن فرزندان بیشتر تشویق می‌کنند تا از چالش‌های جمعیتی جلوگیری شود.

این مادر دلسوز با بیان اینکه با وجود تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری، من و همسرم تلاش کردیم تا در مسیر فرزندآوری و جوانی جمعیت گامی برداریم، می‌افزاید: بسیاری از افراد اعتقاد دارند مادر چهار فرزند بودن به خصوص چهار فرزند پسر، دشواری‌های بسیاری دارد، اما این موضوع تنها وجهی بیرونی است که دیگران نسبت به آن آگاه هستند.

وی با اشاره به اینکه زندگی و پویایی در خانواده ما با وجود فرزندان است که جریان دارد، تصریح می‌کند: زندگی با چهار فرزند به قدری جذاب و شیرین است که سختی ندارد، به طور قطع مادران و پدرها در مسیر فرزندپروری از راحتی‌های بسیاری می‌گذرند، اما این گذشت لذت و شیرینی بیشتری دارد.

حامدیان با بیان اینکه صدای خنده و بازی فرزندان در یک خانه و خانواده تعبیری از عشق و آرامش است، ادامه می‌دهد: چندفرزندی دشواری‌های خاصی دارد و حتی گاهی مشکلاتی بین فرزندان به وجود می‌آید، اما تنها با گذشت چند دقیقه از بحث و درگیری فرزندان، آنها با عشقی مضاعف با یکدیگر بازی می‌کنند و همراه یکدیگر در تمام لحظات هستند.

وی با اشاره به اینکه همسر او به دلیل داشتن مسئولیت‌هایی سنگین حضور فیزیکی کمی در خانه داشته است، می‌گوید: بیشتر مباحث آموزشی و تربیتی فرزندان با مادر است و به واسطه حضور فیزیکی کمتر همسرم در خانه، این وظیفه برای من بسیار پررنگ‌تر بوده است، اما با این وجود همسرم در تمام مراحل و لحظات زندگی، پشتیبانی و حمایت ویژه‌ای داشته و دارد.

این فعال فرهنگی اضافه می‌کند: هنگام بارداری فرزند چهارمم، برای صالح و سالم بودن فرزند چهارم و دیگر فرزندانم، به حضرت ام‌البنین (س) توسل کردم و هنگامی که متوجه شدم فرزند چهارمم نیز پسر است، احساس نزدیکی زیادی به این حضرت داشتم، اکنون نیز در بسیاری از مسائل به ایشان توسل می‌کنم و از ایشان کمک می‌خواهم.

مادر در کنار فرزندان خود رشد می‌کند / پیاده‌روی اربعین، شیرین‌ترین خاطره ماندگار خانواده

صبوری و آرامش؛ کلیدی‌ترین ویژگی‌های یک مادر

وی می‌افزاید: سفر خانوادگی اربعین، شیرین‌ترین خاطرات خانواده شش نفره ما است که برای سه سال توفیق حضور در این سفر را داشتیم و هر سال فرزندان ما برای شرکت در این سفر، روزشماری می‌کنند؛ شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین به خصوص با چهار فرزند دشوار است، اما این سفر برای تمام اعضای خانواده ما، بهترین لحظات را رقم زده و عشق به امام حسین (ع)، در این مسیر به ما توانی مضاعف داده است.

حامدیان صبور بودن را اصلی‌ترین ویژگی مادرانه می‌داند و تصریح می‌کند: صبوری و آرامش، کلیدی‌ترین ویژگی یک مادر است که توفیق برخورداری از آن را خداوند به من عطا کرده است؛ در واقع هنگامی که یک مادر صبوری داشته باشد، سختی‌ها و دشواری‌های زندگی برای او و خانواده‌اش آسان می‌شود و روند فرزندپروری بهتری را طی می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: انسان در مسیر زندگی پله‌های رشد و ترقی بسیاری را طی می‌کند و ازدواج و مادر شدن پله‌های ترقی یک زن در مسیر زندگی او محسوب می‌شود، مادر شدن دشواری‌های خاص خود را دارد، اما در کنار آن، رشد روحی و معنوی بسیاری برای یک زن حاصل می‌شود و شخصیت او نیز همراه با فرزند خود رشد می‌کند و در واقع فرزندپروری و مادر بودن به جای اینکه مانع فعالیت و رشد یک زن شود، باعث ترقی و پیشرفت او خواهد بود.

کد خبر 778957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.