پایدارترشدن شهرها با بودجه‌بندی اقلیمی

برنامه بودجه‌بندی اقلیمی، شهرها را برای توسعه، اجرا و بهبود فرایندهای اقلیمی هوشمند می‌کند و راهکارهای گسترده‌ای در مدیریت شهری پیش روی آنها قرار می‌دهد تا به اهداف برنامه‌های آب‌وهوایی خود دست پیدا کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بودجه‌بندی اقلیمی یک سیستم حکم‌رانی است که تضمین می‌کند تعهدات آب‌وهوایی یک شهر در اولویت سیاست‌ها، اقدامات و تصمیم‌گیری‌های آن قرار دارد، به این معنی که اهداف برنامه اقلیمی شهر (CAP) در فرایند تخصیص بودجه شهر و تعیین مسئولیت‌های اجرا، نظارت، ارزیابی و گزارش ادغام می‌شود. این رویکرد موجب ایجاد شفافیت و مسئولیت‌پذیری در شهرها می‌شود و موارد موردنیاز برای حرکت در مسیر اهداف اقلیمی را برجسته می‌کند.

اهمیت بودجه اقلیمی برای شهرها

بودجه‌بندی اقلیمی اهداف بلندمدت اقلیمی را به اهداف سالانه قابل‌مدیریت تقسیم می‌کند و جزئیات آن را در فعالیت‌های روزانه، اقدامات خاص، هزینه‌ها، مسئولیت‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد انتظار در بودجه شرح می‌دهد. شفافیت بودجه اقلیمی امکان نظارت مستمر بر اقدامات اقلیمی را برقرار می‌کند و به شناسایی اقدامات مؤثر و کشف مناطقی که نیاز به بهبود دارند، کمک می‌کند تا در مسیر اهداف قرار بگیرند.

گزارش بودجه اقلیمی به تصمیم‌گیرندگان شهر، مقامات دولتی، کارشناسان آب‌وهوا، محققان، مشاغل و مؤسسات تجاری، دانشجویان و تمام شهروندان کمک می‌کند تا اولویت‌ها و فعالیت‌های اقلیمی را برای سال مالی آینده بدانند. علاوه بر این، شهرداران را برای مدیریت مسائل اقلیمی توانمند می‌سازد، آگاهی عمومی را ارتقا می‌دهد، موقعیت شهرها را در مذاکرات با ذی‌نفعان ملی و منطقه‌ای تقویت می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا به تقاضاهای روبه‌رشد برای اقدامات اقلیمی آینده‌نگر پاسخ دهند.

هر شهر ساختارهای حاکمیتی و بودجه‌بندی منحصربه‌فرد خود را دارد، شهرها می‌توانند با به اشتراک گذاشتن برنامه‌های خود از طریق شرکت در جلسات بین شهری، کارگاه‌ها و وبینارها، در مورد چالش‌ها و فرصت‌ها با شهرهای دیگر تبادل نظر کنند و از تجربیات و دانش یکدیگر بهره‌مند شوند. انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و هدایت توسعه دانش منجر به شناسایی شکاف‌های دانش می‌شود و شهرها را به ابزارهایی مجهز می‌کند که برای پیشرفت و حرکت به سوی آینده بدون کربن نیاز دارند.

پایدارترشدن شهرها با بودجه‌بندی اقلیمی

بودجه اقلیمی اسلو در حال ساختن شهری پاک‌تر است

در محله گرونِرلوکا که یکی از شیک‌ترین منطقه‌های اسلو است و به سبب هنر خیابانی و کافه‌های مدرنش مشهور است، کارگران ساختمانی مشغول بازسازی یک کلینیک پزشکی قدیمی به نام سوفی میند هستند تا آن را با هدف تبدیل به یک مهدکودک جدید و مرکز بهداشت مادران بازسازی کنند. انبوهی از مصالح ساختمانی در امتداد محل ساخت‌وساز وجود دارد اما در این میان، یک شاخص گویای ساخت‌وساز یعنی سروصدا وجود ندارد.

اسلو یکی از سریع‌ترین شهرهای در حال رشد اروپا است و ساخت‌وساز برای تغییر چشم‌انداز شهری آن امری ضروری است، اما به لطف سیاست آب‌وهوایی شهر، ساخت‌وساز با استفاده از ماشین‌آلات الکتریکی انجام می‌شود تا استفاده از سوخت‌های فسیلی به صفر برسد. نکته قابل‌توجه این است که این ماشین‌ها در مقایسه با ماشین‌های دیزلی قدیمی بی‌صدا هستند و علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی صوتی بسیار کمتری در محل ساخت ایجاد می‌کنند.

پایدارترشدن شهرها با بودجه‌بندی اقلیمی

مکان‌های ساخت‌وساز آرام‌تر و تمیزتر تنها یکی از راهکارهای بودجه اقلیمی اسلو است که در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان آب‌وهوای اسلو و پس از امضای توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به کمتر از دو درجه سانتی‌گراد ایجاد شد. این برنامه بودجه‌بندی، محدودیتی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای مجاز در شهر تعیین می‌کند، پیشرفت را در طول زمان نظارت و به شناسایی تأثیرگذارترین مداخلات کمک می‌کند. نتایج این برنامه چشمگیر است چراکه تغییراتی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده، زندگی مردم را بهبود بخشیده و به‌عنوان الگویی برای شهرهای دیگر شناخته شده است.

بودجه اقلیمی، ابزاری برای مسئولیت‌پذیری

مشارکت شهری در تغییرات آب‌وهوایی و اقدامات مقابله با خطرات ناشی از آن همچون سیل، خشکسالی، طوفان، زلزله و آلودگی‌های کشنده فرایندی پیچیده است و ردیابی آن کار آسانی نیست. بودجه‌بندی اقلیمی به تسهیل این فرایند کمک می‌کند و تعیین می‌کند که چگونه دولت‌های شهری شروع به تغییر مسیر منابع مختلف انتشار گازهای گلخانه‌ای شهری کنند و همچنین نظارت بر کارآمد بودن تصمیمات را ممکن می‌سازد.

بودجه اقلیمی اسلو راهی برای تضمین مسئولیت‌پذیری در قبال تعهد بلندپروازانه شهر برای کاهش ۹۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سطوح سال ۲۰۰۹ است. به کمک این برنامه ملاحظات اقلیمی در مرکز سیاست‌گذاری‌های شهر قرار گرفته است و به سازمان‌های مربوطه اجازه می‌دهد تا بار کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به شیوه‌ای شفاف و مشارکتی تقسیم کنند. اقدامات انجام‌شده، تنها منحصر به اسلو نیست، بلکه بودجه اقلیمی چارچوب جدیدی برای تضمین مسئولیت‌پذیری همه ارگان‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد کرده است.

پایدارترشدن شهرها با بودجه‌بندی اقلیمی

چگونه بودجه اقلیمی موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اسلو شد

از جمله نقاط قوت بودجه اقلیمی می‌توان به این نکته کلیدی اشاره کرد که این برنامه مشوقی برای اقدامات اولیه است و مداخلاتی را شناسایی می‌کند که برای موفقیت به چندین شرکت و نماینده شهری وابسته است و از این طریق شهر را برای همکاری با شرکت‌های خصوصی و استفاده از فناوری‌های جدید تشویق می‌کند.

بعضی از مداخلات برنامه بودجه اقلیمی اسلو شامل گذار به وسایل نقلیه الکتریکی، ایمن‌سازی شهر برای دوچرخه‌سواران و عابران پیاده، ایجاد سایت‌های ساخت‌وساز با آلایندگی صفر و نصب فناوری جذب کربن در کارخانه زباله‌سوزی است. شهروندان و گردشگران در اسلو به گزینه‌های حمل‌ونقل راحت و بدون آلایندگی از جمله کشتی برقی و دوچرخه اشتراکی دسترسی دارند.

پایدارترشدن شهرها با بودجه‌بندی اقلیمی

برقی‌سازی اتوبوس‌های عمومی، تراموا و کشتی‌ها و همچنین وسایل نقلیه خصوصی و ماشین‌آلات ساختمانی سنگین در اسلو به‌کمک مشوق‌ها و تدارکات عمومی امکان‌پذیر می‌شود و پروژه‌های شهرداری طرح‌های تشویقی برای پیمانکاران با هدف جذب سرمایه در حوزه ماشین‌آلات الکتریکی در نظر گرفته‌اند. برای افرادی که با وسایل نقلیه شخصی رانندگی می‌کنند، ایستگاه‌های شارژ الکتریکی در دسترس در حال افزایش است.

این شهر با گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری به میزان ۱۰۰ کیلومتر، حمل‌ونقل پایدار را گسترش می‌دهد، تا کنون دوچرخه‌سواری نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش قابل‌توجه ۵۱ درصدی را تجربه کرده است و ایمن‌سازی خیابان‌ها، پیاده‌روها و مسیرهای ویژه به این رقم خواهد افزود، از سال ۲۰۱۹ تاکنون آمار مرگ‌ومیر عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در این شهر صفر است.

کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای با تکمیل نیروگاه کلمتسرود در سال ۲۰۲۷ اتفاق خواهد افتاد که ۱۷ درصد از انتشارات ناشی از سوزاندن زباله و تولید انرژی را برطرف می‌کند. کلمتسرود قرار است به نخستین کارخانه تبدیل زباله به انرژی جهان با جذب و ذخیره کربن در مقیاس کامل تبدیل شود که می‌تواند سالانه ۴۰۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن را جذب کند.

پایدارترشدن شهرها با بودجه‌بندی اقلیمی

به‌طور کلی می‌توان گفت بودجه اقلیمی به اسلو کمک می‌کند تا به کاهش ۲۸ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح شهر دست یابد و پیش‌بینی می‌شود با اقدامات در حال انجام، تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۶۵ درصد کاهش دهد.

تأثیرات بودجه اقلیمی فراتر از مرزهای اسلو می‌رود؛ حدود ۲۰۰ شهر در نروژ از جمله آسکر و بودو از دستورالعمل‌های اسلو برای ایجاد انگیزه در ساخت‌وساز کربن‌صفر و حمل‌ونقل بدون آلایندگی پیروی می‌کنند و ده‌ها شهر از جمله لندن، نیویورک و بمبئی نیز برای تضمین حرکت به سوی آینده شهری پایدار برنامه بودجه‌بندی اقلیمی را در شهرهای خود اجرا می‌کنند تا با گنجاندن مسائل مربوط به آب‌وهوا در تصمیم‌گیری‌های بودجه خود، محاسبات مخارج دولت را تغییر دهند و آب‌وهوا باید را در خط مقدم همه برنامه‌های توسعه شهری قرار دهند. با این کار ابزارهایی برای ارزیابی تأثیر پروژه‌ها و برنامه‌های شهری در دستیابی به اهداف مرتبط با آب‌وهوای شهر خواهند داشت که به آنها کمک می‌کند حساب مخارجی را که برای پروژه‌های اقلیمی در نظر گرفته شده، داشته باشند و اثرات مثبت و منفی هر پروژه را در همان مراحل ابتدایی ارزیابی کنند.

کد خبر 778171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.