دیسک و صفحه خوب چه ویژگی هایی دارد؟
انواع دیسک و صفحه در یدک پارت

انتخاب دیسک و صفحه خوب همیشه یکی از دغدغه های اصلی افرادی است که به عملکرد خودرو و شتاب اولیه اهمیت بسیار زیادی می دهند. در اینکه دیسک و صفحه کلاچ تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد خودرو دارد، شکی نیست. چرا که با وجود این قطعه است که امکان انتقال یا قطع نیرو از موتور به سمت چرخ ها فراهم می شود.

از این رو باید حتما دیسک و صفحه های باکیفیت را با دوام و استحکام عالی سفارش داد تا از نظر عملکرد بتوان با خیالی راحت صحبت کرد. اینکه دیسک و صفحه خوب چه ویژگی دارد، موضوعی است که در ادامه این مقاله از یدک پارت قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم.

ویژگی های دیسک و صفحه خوب

دیسک و صفحه کلاچ وظیفه دارد نیرو را از موتور به سمت چرخ ها هدایت کند. در هنگام نیاز به تعویض دنده، با فشار دادن کلاچ نیرو از موتور قطع شده و امکان تعویض دنده از طریق گیربکس فراهم می شود. تعویض دنده نرم و راحت، شتاب گیری خودرو و انتقال نیروی صحیح از موتور به گیربکس وابسته به کیفیت دیسک و صفحه است. از این رو باید حتما افراد با مشخصات فنی بهترین دیسک و صفحه آشنایی داشته باشند. به توصیه یدک پارت از جمله مهم ترین ویژگی های انواع دیسک و صفحه خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قطر دیسک و صفحه کلاچ

یکی از ویژگی های دیسک و صفحه خوب که البته امکان انتخاب آن از سوی راننده وجود ندارد و شرکت تولید کننده خودرو آن را تعیین می کند، قطر دیسک و صفحه کلاچ است. قطر دیسک و صفحه کلاچ وظیفه مهمی را در انتقال قدرت دارد و هر چقدر بزرگ تر باشد، قدرت نیز بهتر و سریع تر منتقل خواهد شد. در خودروهای سواری قطر این قطعه از 180 تا 250 میلی متر متغیر است. اما برای خودروهای سنگین باید از دیسک و صفحه هایی با قطر بزرگ تر استفاده کرد.

ضخامت دیسک و صفحه

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که روی کیفیت دیسک و صفحه تاثیر می گذارد، ضخامت است. ضخامت دیسک و صفحه کلاچ باید به اندازه کافی باشد تا امکان انتقال قدرت به بهترین شکل فراهم شود و دیسک و صفحه نیز بتواند فشار وارده از طرف صفحه کلاچ را تحمل کند. ضخامت دیسک و صفحه کلاچ باعث افزایش عمر مفید آن خواهد شد. اکثر دیسک و صفحه های موجود در بازار برای خودروهای سواری بین 6 تا 8 میلی متر ضخامت دارند. هر چقدر ضخامت دیسک و صفحه بیشتر باشد، انتقال قدرت نیز بهتر صورت می گیرد. بنابراین، هر چقدر دیسک و صفحه کلاچ ضخامت کمتری داشته باشد، کیفیت پایین تری نیز خواهد داشت.

ویژگی دیسک و صفحه خوب

فنر دیسک و صفحه کلاچ

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های دیسک و صفحه خوب، فنر است. فنر دیسک و صفحه کلاچ تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد آن می گذارد و طبیعتا هر چقدر این فنر قوی تر باشد، انتقال قدرت نیز توسط دیسک و صفحه بهتر انجام خواهد شد. فنر کلاچ وظیفه دارد که فشار را بین دیسک و صفحه کلاچ توزیع کند. بنابراین، کیفیت و عملکرد آن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. فنر دیسک و صفحه کلاچ را می توان از نظر عملکرد به دو نوع مختلف تقسیم بندی کرد:

  • فنر مارپیچ: این نوع فنر ساده ترین و رایج ترین نوع فنر برای دیسک و صفحه است که از یک سیم فولادی مارپیچ تشکیل شده است.
  • فنر دوبل (پری دمپر): این نوع فنر در واقع فنر تقویت شده است که برای دیسک و صفحه کلاچ مورد استفاده قرار می گیرد. فنر دوبل یا پری دمپر نسبت به فنر مارپیچ عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. بنابراین، بهترین دیسک و صفحه خودرو باید دارای پری دمپر باشد. استفاده از پری دمپر در دیسک و صفحه باعث کاهش لرزش و نرم شدن کلاچ خواهد شد.

به غیر از نوع فنر استفاده شده برای دیسک و صفحه کلاچ، تعداد فنر نیز اهمیت زیادی دارد. اکثر دیسک و صفحه های موجود در بازار 4 فنره هستند، اما برخی از آن ها نیز به صورت 3 فنره و یا 6 فنره به فروش می روند. طبیعتا هر چقدر تعداد فنرهای دیسک و صفحه بیشتر باشد، عملکرد آن نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

بلبرینگ کلاچ

یکی دیگر از ویژگی ها و مشخصات فنی دیسک و صفحه خوب، بلبرینگ کلاچ است. بلبرینگ کلاچ یکی از قطعات مهمی است که در سیستم کلاچ خودرو به کار می رود و وظیفه فشرده کردن فنر را برعهده دارد. بلبرینگ کلاچ می بایست از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا عمر دیسک و صفحه را نیز افزایش دهد. به طور کلی بلبرینگ های صفحه کلاچ را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

  • بلبرینگ تک ردیف: بلبرینگ های تک ردیف ساده ترین نوع بلبرینگ های استفاده شده برای دیسک و صفحه هستند که از یک ردیف ساچمه تشکیل شده اند.
  • بلبرینگ دو ردیف: بلبرینگ دو ردیف از دو ردیف ساچمه تشکیل شده است. به دلیل داشتن دو ردیف ساچمه، بلبرینگ دارای عملکرد بهتری نسبت به بلبرینگ تک ردیف می باشد.

طراحی دقیق برای حفظ نرمی کلاچ

نرمی کلاچ در واقع به نیروی کمتر برای آزاد کردن کلاچ و انتقال نیرو از موتور به گیربکس گفته می شود. برای اینکه رانندگی راحت تر و لذت بخش تر باشد، باید کلاچ نرم و منعطف باشد. کیفیت مواد اولیه استفاده شده برای ساخت دیسک و صفحه کلاچ و مطابقت این قطعه با استانداردهای جهانی از جمله مواردی هستند که روی نرمی کلاچ تاثیر بسیار زیادی دارند. ساخت و طراحی دقیق و مطابق با استانداردهای جهانی نیز باعث می شود تا کلاچ نرم تر و عملکرد روان تری داشته باشد.

صفحه کلاچ صاف و بدون تاب

از دیگر ویژگی های دیسک و صفحه خوب می توان به صفحه کلاچ صاف و بدون تاب اشاره کرد. در واقع خریدار باید حتما صفحه دیسک را مورد بررسی قرار دهد. هیچ گونه ناهماهنگی، پستی و بلندی و یا تاب و خم شدگی نباید در صفحه کلاچ دیده شود. در غیر این صورت صدمات جدی به سیستم خودرو وارد خواهند شد.

کیفیت دیسک و صفحه خوب

جمع بندی ویژگی های دیسک و صفحه خوب

برای تعویض دنده نرم و راحت و انتقال قدرت از طریق موتور به چرخ های خودرو باید از دیسک و صفحه خوب استفاده کرد. دیسک و صفحه های اورجینال و باکیفیت موجود در بازار می توانند عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند. ویژگی های دیسک و صفحه های باکیفیت مواردی بود که در این مقاله ذکر کردیم. شما می توانید برای خرید دیسک و صفحه کلاچ اصل و مرغوب به سایت یدک پارت مراجعه کنید و از طریق این سایت قطعات مورد نیاز خودروی خود را با ضمانت اصالت و بهترین قیمت سفارش دهید.

سوالات متداول

چرا باید دیسک و صفحه خوب بخریم؟

دیسک و صفحه خوب دارای طول عمر بیشتری است و می تواند در ترافیک و رانندگی شهری، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.

برند چه تاثیری روی کیفیت دیسک و صفحه دارد؟

برندهای مختلف از مواد اولیه متفاوتی برای ساخت دیسک و صفحه استفاده می کنند و هر چقدر برند معتبرتر، کیفیت دیسک و صفحه نیز افزایش پیدا می کند.

بهترین دیسک و صفحه بازار از سوی چه برندی ساخته شده است؟

برندهایی نظیر والئو، عظام، سکو و ... از جمله برندهای مطرح تولید کننده انواع دیسک و صفحه با بهترین کیفیت هستند.

کد خبر 778025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.