ساماندهی سیما و منظر شهری اصفهان با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: درصدد هستیم در شهر اصفهان محلات الگو را بر اساس عدالت فضایی و بر مبنای تعالیم شهری اسلامی-ایرانی شکل دهیم که در هر محله‌ای مدرسه، مرکز بهداشت و فضای ورزشی وجود داشته باشد تا به عدالت فضایی برسیم.

علی‌محمد ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره شهر اسلامی مصوبه‌ای دارد که در آن الزاماتی مطرح شده است، اظهار کرد: در این مصوبه به هر ارگانی مسئولیتی واگذار شده است؛ شهرداری اصفهان نیز مسئولیتی در این خصوص برعهده دارد که برای انجام آن جهت اجرای معماری شهرهای اسلامی نیاز به پشتوانه نظری و فلسفی دارد تا بتواند ویژگی‌ها و صفات شهر اسلامی را بشناسد و مبانی نظری آن را تدوین کند.

وی افزود: در ۱۰۰ سال گذشته به دلیل مواجهه اجتناب‌ناپذیر با دنیای غرب، تأثیرپذیری جدی در شهرهای ایرانی-اسلامی وجود داشت و سرمایه عظیمی که در طول تاریخ به دست آمده بود، در این مواجهه دچار چالش شد و بخش زیادی از آن به یغما رفت، بنابراین این تغییر تنها در سیما و ظاهر نبود و به سبک زندگی نیز سرایت کرد.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: در دوره جدید با همت شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان تلاش شد تا تشکیلات اجرایی برای نیل به اهداف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد، بدین منظور نیاز به سازوکار داشتیم تا در موضوع مدیریتی بتوانیم منطقی رفتار کنیم.

ظهرابی با بیان اینکه چارچوب‌های مختلف در کمیته‌های سیما و منظر شهری بررسی شد افزود: ممنوعیتی برای برخی نماهای خاص مانند رومی، کامپوزیت، شیشه و چوب در نظر گرفته شد و در قلمرو عمومی نشانه‌هایی برای اینکه در ذهن مخاطب فرهنگ خود را نشان دهد، ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پس از تشکیل مجدد دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان، حدود ۴ هزار نماد شهری را دسته بندی کردیم که پس از تصویب آن‌ها از طریق نخبگان، ۱۰۰ نمونه انتخاب شد و سپس از میان آن‌ها انتخاب‌های گوناگونی صورت گرفت تا موضوعات فرهنگی و طبیعی را گنجانده شود.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه چارچوبی برای سیما و منظر شهری اصفهان تدوین شده است تا بتواند در ترویج این الگوها مؤثر واقع شود، گفت: در این چارچوب‌ها بر منشور حقوق شهروندی تاکید شده است تا به حقوق شهروندان نیز توجه شود، بدین ترتیب سعی کرده‌ایم تا معماری ایرانی- اسلامی ترویج دهیم و بخشی که وجود دارد را نیز صیانت کنیم.
ظهرابی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این مدت انجام شد ساماندهی سیما و منظر شهری با تاکید بر معماری و هویت ایرانی -اسلامی است، بنابراین سعی کردیم به فضاهای تاریخی هویت ببخشیم، همچنین همسو با این موضوع به محلات توجه ویژه‌ای نشان دادیم چرا که مهم‌ترین کلیدواژه شروع شهر ایرانی- اسلامی، پیدایش محله است.

وی ادامه داد: محله مرکز دارد و مرکز آن مسجد است که خود به خود محوریت پیدا کرده و افراد نیز تعلق به محله پیدا می‌کنند و روابط اجتماعی گسترده‌تر شکل می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در فرهنگ ایرانی امکان اینکه همچون غرب زندگی کنیم را نداریم، زیرا سبک زندگی ما با آن‌ها متفاوت است.

ظهرابی گفت: در گذشته به دلیل وجود محلات در اصفهان فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب وجود نداشت و افراد به محله تعلق خاطر داشتند؛ هنگامی که مرزهای محله از بین رفت خودبه‌خود تعلق خاطر به مکان‌ها با چالش مواجه شد، درنتیجه فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا کرد و افراد تلاش کردند خانه‌های خود را میان شمال و جنوب تعریف کنند، در صورتی که در نگاه شهر ایرانی-اسلامی محله‌ای با محله دیگر تفاوت ندارد و نمی‌توان برتری برای آن در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: در صدد هستیم محلات الگو را بر اساس عدالت فضایی و بر مبنای تعالیم شهری اسلامی ایرانی شکل دهیم که در هر محله‌ای مدرسه، مرکز بهداشت، فضای ورزشی وجود داشته باشد تا به عدالت فضایی برسیم، زیرا با این روند امنیت محلات ارتقا و سفرهای شهری کاهش پیدا می‌کند و درنهایت مشارکت افزایش می‌یابد و به حقوق شهروندی اهمیت بیشتری داده می‌شود.

کد خبر 776389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.