گفت‌وگو؛ شاه‌کلید پایداری زندگی مشترک

برای پیشبرد زندگی مشترک و پایداری آن، زوجین باید نسبت به تقویت مهارت‌های خود اقدام کنند و در این بین، مهارت گفت‌وگو از جمله مهارت‌هایی است که لازمه یک زندگی مشترک موفق محسوب می‌شود و زوجین می‌توانند با بهره‌گیری از این مهارت، تنش‌های ایجاد شده را کاهش دهند و در مسیر افزایش صمیمیت گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گفت‌وگو از جمله مهارت‌هایی است که تمام افراد برای برقراری ارتباط مؤثر و سازنده با دیگر افراد، نیازمند بهره‌مندی و تقویت آن هستند و در این میان، مهارت گفت‌وگو در زندگی مشترک نیز مانند سایر ابعاد زندگی افراد، دارای تأثیر بسزایی در مدیریت شرایط، پایداری زندگی مشترک و افزایش صمیمیت و رضایت زوجین است.

زندگی مشترک بر پایه مهارت‌های فردی و ارتباطی متعددی به پایداری می‌رسد و گفت‌وگو یکی از مهارت‌هایی است که در تضمین این پایداری نقشی بی‌بدیل دارد، در واقع مهارت گفت‌وگو بین زوجین و افزایش آگاهی نسبت به آن، آورده‌ها و برکاتی در کانون خانواده دارد که بر داشتن رابطه و زندگی سالم و شاد تأثیری مستقیم می‌گذارد.

عملکرد گفت‌وگو بین زوجین متفاوت است و یکی از روش‌های با هم بودن و برقراری ارتباط صمیمی و نزدیک با یکدیگر، گفت‌وگو است، همچنین با توجه به طبیعی بودن وجود تفاوت دیدگاه میان زوجین در خصوص یک موضوع مشترک، مهارت گفت‌وگو می‌تواند به مدیریت شرایط کمک کند و دیدگاه زوجین را به یکدیگر نزدیک سازد.

شرایط بیرونی و درونی، تفاوت‌های شخصیتی و تفاوت‌های زنانه و مردانه، از جمله عواملی است که می‌تواند بر روند گفت‌وگوی زوجین تأثیرگذار باشد و حرف زدن طولانی یکی از زوجین، به میان آوردن گذشته، اهانت به همسر یا خانواده‌ها، انتخاب زمان نامناسب و طولانی شدن زمان گفت‌وگو از جمله عادت‌های اشتباه زوجین هنگام گفت‌وگو است.

گفت‌وگو؛ شاه‌کلید پایداری زندگی مشترک

برخورداری از مهارت گفت‌وگو ذاتی نیست / زمان مناسبی را برای مدیریت اختلاف انتخاب کنید

شیوا قادری، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کلمات و جملات مورد استفاده توسط افراد می‌تواند هدف از گفت‌وگو را تغییر دهد، اظهار کرد: کلمات و جملات، قدرت غیر قابل انکاری بر احساسات، منطق و حتی شیوه رفتار افراد دارند، از همین رو بهره‌مندی از مهارت گفت‌وگو و تقویت آن در تمام جنبه‌های زندگی برای افراد حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر گفت‌وگوی سازنده میان افراد بیشتر باشد، احساس صمیمیت و رضایت آنها از تعامل حاصل شده نیز افزایش خواهد داشت، افزود: مهارت گفت‌وگو در واقع به معنای یادگیری اصولی است که با استفاده از آن افراد می‌توانند با یکدیگر ارتباط مؤثر برقرار کنند و برای داشتن گفت‌وگویی سازنده باید به اصول آن پایبند باشند.

روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: بهره‌مندی از مهارت گفت‌وگو، ارثی یا ذاتی نیست و و هر فردی در ابتدا این مهارت را از خانواده خود به ویژه پدر و مادر و سپس از جامعه اطراف خود می‌آموزد، اما نکته قابل توجه، لزوم تلاش افراد برای تقویت این مهارت در طول زندگی و استفاده از کلمات و عبارات مناسب برای ایجاد ارتباط محسوب می‌شود.

قادری ادامه داد: یکی از مهارت‌هایی که می‌تواند در پایداری زندگی مشترک و افزایش میزان رضایت زوجین تأثیرگذار باشد، مهارت گفت‌وگو است؛ در واقع هنگام بروز اختلاف میان زوجین، این مهارت گفت‌وگو است که می‌تواند به کمک آنها بیاید و اختلاف پیش آمده را مدیریت و حل کند.

وی گفت زوجین هنگام صحبت کردن در خصوص یک موضوع، باید اصولی را مد نظر داشته باشند که از جمله این اصول می‌توان به انتخاب زمانی مناسب برای گفت‌وگو اشاره کرد، در واقع در حالی که یکی از زوجین حالاتی از جمله خستگی، بی‌حوصلگی و عصبانیت را تجربه می‌کند، طرف مقابل وی می‌تواند زمان گفت‌وگو را به زمان دیگری موکول سازد تا شرایط برای گفت‌وگویی سازنده ایجاد شود.

زوجین هنگام گفت‌وگو چه اصولی را باید مد نظر قرار دهند؟

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه برقراری ارتباط چشمی زوجین با یکدیگر می‌تواند بر روند گفت‌وگو تأثیرگذار باشد، ادامه داد: یکی از اصولی که در تقویت مهارت گفت‌وگو مد نظر قرار می‌گیرد، استفاده از لحن، تن صدا و زمان بدن مناسب با محتوا است و افراد باید بدانند که در چه موقعیتی از چه لحن و تن صدایی استفاده کنند، اما به طور کلی حفظ آرامش هنگام گفت‌وگو، پرهیز از بی‌احترامی و پرخاشگری، برخورداری از صدایی آرام و استفاده از کلماتی مثبت و کاربردی می‌تواند روند گفت‌وگو را بهتر پیش ببرد.

قادری با بیان اینکه زوجین علاوه بر لزوم آموختن مهارت گفت‌وگو باید از مهارت خوب گوش کردن نیز برخوردار باشند، گفت: صحبت کردن‌های طولانی مدت یکی از زوجین و فرصت ندادن به همسر خود برای شرکت در گفت‌وگو، یکی از رفتارهای نادرستی محسوب می‌شود که برخی از زوجین نسبت به آن بی‌توجه هستند و در این میان امکان بروز سوءتفاهم و تشدید تنش‌ها وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بیان واضح خواسته‌ها و احساسات از جمله اصولی است که در گفت‌وگو باید مد نظر زوجین قرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: زوجین هنگام بروز اختلاف یا تنش نباید نکات مثبت همسر زندگی خود را فراموش و هنگام گفت‌وگو نکات منفی او را با بی‌احترامی یادآوری کنند.

روانشناس و مشاور خانواده افزود: زوجین باید از حرف زدن با کنایه، تحقیر و صحبت کردن همراه با عصبانیت پرهیز کنند و توجه داشته باشند که در صورت ایجاد تنش یا سوءتفاهم با بهره‌گیری از اصول بیان شده برای گفت‌وگو، شرایط به وجود آمده را مدیریت کنند، چراکه در صورت مدیریت نشدن شرایط ایجاد شده در پی بروز اختلاف یا تنش، کدورت، خستگی عاطفی، ناراحتی و پریشانی برای زوجین ایجاد می‌شود و با تجمیع ناراحتی‌ها، گاهی فرصتی برای بازگشت به عقب وجود نخواهد داشت.

گفت‌وگو؛ شاه‌کلید پایداری زندگی مشترک

گفت‌وگوی مؤثر، به یک دنیای مشترک پایداری می‌بخشد

امیر دشتیان، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مهارت گفت‌وگو یکی از مهارت‌هایی است که افراد باید به منظور داشتن زندگی مشترک سالم و پایدار آن را تقویت و از آن استفاده کنند، اظهار کرد: به طور کلی ارتباط با دیگر افراد و محیط پیرامون، از تأثیر بسزایی در شکل‌گیری صمیمیت و شادکامی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یادگیری مهارت‌های زندگی به خصوص مهارت گفت‌وگو لازمه یک زندگی مشترک موفق محسوب می‌شود و تبادل کلمات با یکدیگر می‌تواند به یک دنیای مشترک، پایداری بخشد یا حتی آن را خراب کند، افزود: کلمات مورد استفاده در ارتباط با دیگر افراد به خصوص همسر می‌تواند احساسات متفاوتی را برانگیزد و دیدگاه‌های متفاوتی را ایجاد کند.

روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه ارتباط کلامی و گفت‌وگو از جمله راهکارهای افزایش صمیمیت میان زوجین محسوب می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که گفت‌وگوی ایجاد شده رضایت‌بخش باشد، به طرفین احساس امنیت را منتقل می‌کند و صمیمیت میان زوجین را افزایش می‌دهد.

دشتیان ادامه داد: در صورتی که مهارت‌های ارتباطی یکی از زوجین ضعیف باشد، هنگام صحبت کردن با شریک زندگی خود بی‌پروا و بی‌ملاحظه رفتار می‌کند و می‌تواند به جای حاصل شدن نتیجه مطلوب از گفت‌وگو و ایجاد صمیمیت، بروز احساساتی مانند خشم، ناراحتی و حتی گاهی اوقات تنفر را شاهد باشد.

تفاوت دیدگاه میان زوجین طبیعی است

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اوقات دیدگاه زن و مرد به یک موضوع مشترک متفاوت است، گفت: داشتن دیدگاه متفاوت به یک موضوع مشترک، امری طبیعی است که زوجین می‌توانند با بهره‌گیری از مهارت گفت‌وگو، دیدگاه خود را در خصوص یک موضوع به یکدیگر نزدیک کنند و تناقضات و تنش‌های ایجاد شده بر اثر تفاوت دیدگاه را کاهش دهند.

روانشناس و مشاور خانواده با تاکید بر اینکه بسیاری از اوقات گفت‌وگو می‌تواند نجات دهنده یک زندگی مشترک باشد، اضافه کرد: در صورتی که گفت‌وگو میان زوجین وجود نداشته باشد و با یکدیگر در خصوص تعارضات پیش آمده تعامل نکنند، به راحتی سردی می‌تواند در روابط آنها ایجاد شود و با حل نشدن تعارضات موجود، زوجین روز به روز از یکدیگر دور می‌شوند.

دشتیان خاطرنشان کرد: زوجین باید برای تضمین پایداری زندگی مشترک خود، خوب گوش دادن، بیان کامل و واضح خواسته‌ها، قدرشناسی، مثبت‌اندیشی و پرهیز از کنایه و بی‌احترامی و استفاده از کلمات و عبارت‌های محبت‌ آمیز را مدنظر قرار دهند و هنگام بروز تنش، به جای فاصله گرفتن از یکدیگر، با گفت‌وگوی مناسب، سازنده و در چهارچوب احترام، تنش به وجود آمده را مدیریت کنند و ناراحتی یکدیگر را برطرف سازند.

گفت‌وگو؛ شاه‌کلید پایداری زندگی مشترک

بر این اساس، تقویت مهارت گفت‌وگو و مد نظر داشتن اصول آن، پایداری زندگی مشترک را به همراه خواهد داشت و بهره‌مند نبودن از این مهارت و تقویت نکردن آن می‌تواند منجر به تخریب‌های پی در پی در زندگی شود، از همین رو یکی از ارکان رسیدن به آرامش و رضایت در زندگی مشترک، تقویت مهارت گفت‌وگو است که زوجین باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

طبق توصیه متخصصان امر، بهتر است گفت‌وگوی خود را با جملات مثبت آغاز کنید و برای مطرح کردن موضوعات و گفت‌وگو شرایط مناسبی فراهم سازید؛ همچنین گفت‌وگوی زوجین هرگز منحصر به کلمات نمی‌شود و زبان بدن و ایجاد اصوات واکنشی نسبت به کلام همسر و ارتباط چشمی از جمله مواردی است که رعایت آن می‌تواند به بهبود روند گفت‌وگو منجر شود.

کد خبر 775070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.