شهادت به‌جرم ایستادگی به‌پای مردم

یکی از جنایات گروهک تروریستی منافقین، ترور ناجوانمردانه سیدحسن بهشتی‌نژاد، امام جمعه موقت اصفهان به همراه برادرزاده خردسالش در سوم مرداد ۱۳۶۰ بود که دل‌های زیادی را به درد آورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهید حجت‌الاسلام سیدحسن بهشتی‌نژاد در سال ۱۳۲۴ در یک خانواده روحانی در اصفهان متولد شد؛ پدر او مرحوم حجت‌الاسلام سید مصطفی بهشتی‌نژاد از اساتید حوزه علمیه اصفهان و در تقوا و زهد معروف و زبانزد خاص و عام بود.

وی پس از طی دوران ابتدایی و پس از گذراندن دوره دبیرستان، به پیشنهاد پدر وارد علوم اسلامی و طلبگی شد و به حوزه علمیه راه یافت و پس از حوزه علمیه اصفهان، وارد حوزه علمیه قم و در مدرسه دارالشفای این شهر ساکن شد؛ وی در قم از محضر استادانی همچون حضرات آیات حسین نوری همدانی، محمد فاضل لنکرانی، صانعی و مرتضی حائری یزدی استفاده برد و سطوح عالی حوزه را طی کرد؛ سخت‌کوشی و جدیت در تحصیل و تحقیق و اخلاق نیکو از خصوصیات روحی و اخلاقی این شهید بزرگوار بود.

شهید بهشتی‌نژاد در جریانات سیاسی قبل از انقلاب، نقش پررنگی داشت تا جایی که بعضی از سخنرانی‌های پرحرارتش در اصفهان در سال‌های ۵۶-۵۷ بر علیه رژیم شاهنشاهی مؤثر بود؛ همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تبلیغ و تدریس در نهادهای انقلابی همچون جهاد سازندگی و سپاه مشغول شد و در قم نیز با نظر شهید بهشتی و شهید قدوسی نظارت بر طلاب مدرسه حقانی را برعهده گرفت.

شهید سیدحسن بهشتی‌نژاد در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان حاکم شرع در دادگاه انقلاب شیراز مشغول به فعالیت شد و با عملکرد دقیق و احتیاط فراوانی که داشت، مسئولان را تحت تأثیر قرار دارد و بارها مورد تحسین اطرافیان قرار گرفت؛ از سویی هم‌زمان با فعالیت در دادگاه شیراز، به‌عنوان امام جمعه موقت اصفهان به انجام وظیفه پرداخت و با سخنان شیوای خود در خطبه‌های نماز جمعه و دیگر جلساتی که حضور داشت، سعی در بیداری روح انقلابی و دینی مردم داشت.

شهادت به‌جرم ایستادگی به‌پای مردم

در زمان اوج‌گیری نهضت اسلامی سخنران‌های وی در تحصن تاریخی مردم اصفهان در منزل آیت‌الله خادمی و مسجدسید زبانزد خاص و عام بود؛ این عالم گرانمایه پس از فوت پدر بزرگوارش، آقا سیدمصطفی، در مسجد گورتان، نماز جمعه را اقامه می‌کرد؛ در این مدت قاطعانه در مقابل مظاهر فساد و فحشاء و نفاق ایستاد، به‌طوری که حرکت قاطعانه او مورد توجه شدید مردم و شهید آیت‌الله دکتر بهشتی واقع شد و بالاخره با اصرار بعضی از دوستان و سفارش شهید مظلوم دکتر بهشتی، کاندیدای نمایندگی مردم اصفهان شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت در مجلس مدافع سرسخت انقلاب و خدمت‌گزاری صدیق برای اسلام و مسلمین شد.

در نهایت برای همین خدمات ارزنده بود که سوم مرداد ۱۳۶۰ مصادف با ۲۱ ماه رمضان، هنگام سحر صدای گلوله مردم محله بهارانچی اصفهان را وحشت‌زده کرد و در همین لحظات بود که حجت‌الاسلام بهشتی‌نژاد، روحانی انقلابی وفادار به نظام اسلامی به همراه فرزند خردسال برادرش به ضرب گلوله‌های منافقین کوردل به شهادت رسیدند.

فرزند شهید بهشتی‌نژاد در توصیف شهادت پدرش می‌گوید: در روز ۲۱ ماه رمضان، روزی که حتی افرادی که مذهبی و اهل روضه هم نیستند به احترام امیرالمؤمنین (ع) حرمتی قائل هستند، منافقین این حرمت‌ها را رعایت نکردند؛ پدرم آن شب احیایی در مسجد برای مردم و احیایی برای اهل خانه گرفته بود، منافقین اول صبح که مردم خواب بودند را برای ترور انتخاب کردند و تحت عنوان اینکه نامه‌ای را از دادگاه شیراز آورده‌ایم درِ خانه را زدند، پدرم با اینکه دو پاسدار داشت، اما چون این‌طور گفتند خودش پشت در رفت و برادرزاده ایشان نیز به اسم سیدحمید که دو سال و نیم سن داشت در حیاط کنار پدرم بود؛ طبق اعترافات، آن منافق اول بچه را مورد هدف قرار داد زیرا احتمال می‌داد پدرم مسلح باشد و قصد پرت کردن حواس پدرم را داشت. منافقین اعتراف کردند که برنامه این بود که وارد خانه شوند و همه اعضا را بکشند، چون باور نمی‌کردند پدرم پشت در بیاید؛ در جلسه دادگاه وقتی از قاتل سوال می‌کنند که چرا بچه را ترور کردی؟ جواب داد: اگر این بچه هم بزرگ می‌شد همچون سایرین می‌شد و نمی‌خواستیم به کوچک و بزرگ آن‌ها رحم کنیم.

کد خبر 774629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.