۶۰۰ اثر هنری در نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان به نمایش گذاشته می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به جزئیات نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان گفت: از میان ۲۰۰۰ اثر، ۶۰۰ اثر از ۳۷۰ هنرمندی که در این زمینه فعالیت داشتند، به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مهدی سیدین‌نیا صبح امروز _شنبه هفدهم شهریور_ در نشست خبری نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان با بیان اینکه این نمایشگاه هم نمایشگاه و هم زمینه‌ای برای فروش آثار است، اظهار کرد: اصفهان در رشته‌های مختلف سابقه خاص، وصف‌پذیر و ظرفیت مهمی در حوزه هنرهای تجسمی دارد چراکه عزیزان بزرگ ما هم سابقه‌ای در اصفهان و هم در هنر داشتند و این سرزمین و این خاک ویژگی‌هایی دارد که هر شخصی که به اصفهان بیاید هم تأثر می‌گیرد و هم تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ هنرمندان و اندیشمندان بزرگی داشتیم که اصفهانی نبودند اما یا خود به این شهر می‌آمدند یا دعوت شدند، افزود: این سرزمین رابطه متقابلی بین هنر و هنرمند ایجاد می‌کرد از این رو ما یک عقبه تاریخی درخشان در اصفهان داریم و همیشه تعبیر می‌کنیم که خاک اصفهان خاکی است که هم جذب‌کننده است و انسان را به خود می‌گیرد و هم تأثیرگذار است؛ گویا حضور در این سرزمین به خودی خود مسئولیت‌آور می‌شود، به ویژه در حوزه هنر و معتقد هستیم که هنر یک استعداد ذاتی است و خدا به هرکسی نمی‌دهد از این رو اگر خداوند متعال به شخصیت، شخصی و قومی استعداد ذاتی داده باشد واقعاً در این سرزمین استعداد ذاتی که امر بالقوه باشد بالفعل می‌شود و اگر بالفعل باشد می‌تواند نقش، تولید و تأثیرگذار باشد؛ در همین راستا خدا را شکر می‌کنیم که در چنین سرزمینی به نام اصفهان و ایران زندگی می‌کنیم و امیدوار هستیم که بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در این راستا در مقابل بشریت مسئولیت داریم، تصریح کرد: هنرمندان ما در طول تاریخ اثبات کردند که به درستی مسئولیت خود را انجام داده‌اند و فراز و نشیب‌هایی در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف وجود داشته است و این مسئولیت ما را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

سیدین‌نیا گفت: فعالیت نهادهای عمومی و غیر دولتی، بخش خصوصی و دولتی کنار هم اتفاق مبارکی است و امیدواریم گامی برداشته شود تا این نمایشگاه به‌ورت سالانه نهادینه شده و همه بدانند این نمایشگاه هرساله برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هنرمند خلق اثر می‌کند تا دیده شود، اظهار کرد: خواهشمندبم که رسانه‌ها مردم را برای حضور و خرید آثار تشویق کنند چراکه هنرمند دو درخواست بیشتر ندارد، یکی اینکه آثارش دیده شود و دوم اینکه آثارش به فروش برسد؛ قطعاً وقتی که نگاه مخاطب به آثار خوب هنری بیافتد تأثیرگذار خواهد بود چراکه هنر غذای روح است و این چون توسط هنرمندان تولید و ارائه شده صد در صد روی مخاطب تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به آمار آثار حاضر در نمایشگاه افزود: از میان ۲۰۰۰ اثر، ۶۰۰ اثر از ۳۷۰ هنرمندی که در این زمینه فعالیت داشتند، به نمایش گذاشته می‌شود.

جای آثار هنری در انبار هنرمند نیست

در ادامه حسین تحویلیان عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش اظهار کرد: نمایشگاه‌های مختلفی در اصفهان برگزار شده اما هیچکدام از آن‌ها تحت عنوان فروش نبود و از آنجایی که نیاز اصلی هنرمند اصفهان و ایران این است که آثارش پس از عرضه شدن به مقصد خود که منازل، ادارات و چنین مکان‌هایی است برسد و تولید نمی‌کند که در انبار خود نگهدار دارد از این رو نخستین نمایشگاهی است که برای اولین بار فروش و تعداد زیادی از گالری‌های اصفهان هم‌زمان دارند یک اتفاق را تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه به جهت کمبود فضای نگارخانه مجبور شدیم فضاهای دیگر به ویژه آموزشگاه هنرهای تجسمی را درگیر کنیم و توانستیم بخش کودک و نوجوان را از آنجا پوشش دهیم، ادامه داد: از ویژگی‌های مهم این نمایشگاه این است که از هنرمندان پیشکسوت و نوگرا، جوانان، نوجوانان و کودکان نیز آثاری وجود دارد و سعی کردیم با سیاستگذاری‌های وضع شده آن‌ها را نیز پوشش دهیم.

عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش تصریح کرد: پس از ارائه فراخوان و برگزاری جلسات هماهنگی انتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما با نزدیک شدن به زمان انتهایی فراخوان تعداد زیادی از هنرمندان شرکت کردند و ۴۴۳ نفر آثارشان پذیرفته شد و هنرمندان معاصر، جوانان و دانشجویان رشته‌های مختلف هنری و نقاشی در این فضا شرکت و کار ارائه دادند؛ لازم به ذکر است که در مرحله اول تعدادی از آثار را داشتیم که پذیرفته نشد.

وی افزود: ازآنجایی که هر هنرمند می‌توانست پنج اثر ارائه دهد و نمی‌توانستیم این حجم از آثار را بپذیریم از این رو تصمیم گرفته شد ارجحیت را بر حضور هنرمندان بگذاریم نه آثار؛ در همین راستا از هر هنرمند یک الی دو اثر توانستیم در این نمایشگاه راه دهیم و اگر مکان‌های دیگر داشتیم می‌توانستیم این ظرفیت را افزایش دهیم.

تحویلیان گفت: در این نمایشگاه از همه شهرستان‌های استان دعوت کردیم و می‌خواستیم این نمایشگاه در کل استان برگزار شود اما تنها شهری که امکانات نمایشگاهی بهتری داشت کاشان بود از این رو بجز اصفهان کاشان نیز هم‌زمان با فضای اصفهان نمایشگاه برگزار می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم فروش خوبی از این نمایشگاه داشته باشیم امکان ادامه روند آن به شکل‌های مختلف وجود خواهد داشت چراکه اگر استقبال نشود طبیعتاً هنرمندان دلسرد می‌شوند و می‌گویند آثار را فرستادیم که اتفاقی بیفتد؛ در همین راستا باید توسط اتاق بازرگانی و ارشاد تمهیداتی انجام شده و دخیل شوند تا اتفاقی مؤثر شکل بگیرد.

عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش ادامه داد: با بیان اینکه آثار اصل با قیمت‌های مختلف در این نمایشگاه وجود دارد، ادامه داد: در مجموع این یک اتفاق نادر و بسیار مثبتی است که به‌عنوان یک هنرمند خوشحالی خود را ابراز می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه هنرمندان شش تا نود ساله حضور دارند، تصریح کرد: اکثر مردم نهاد گالری را نمی‌شناسند در همین راستا هدف ما این بود که نهاد گالری‌ها به عنوان مرکز خرید جا بگیرید و مردم بدانند برای خرید آثار هنری به کجاها بروند چراکه در آن با خود هنرمند ارتباط می‌گیرند؛ از این رو از مردم دعوت کنید که به این نمایشگاه بیایند چراکه دیدن و بازدید آن باعث شکل‌گیری تفکر جدید می‌شود و یک اتفاق فرهنگی را تولید می‌کند.

رضا دهقان دبیر جشنواره نمایشگاه هنر اصفهان نیز اظهار کرد: ۹ رشته هنری از جمله نقاشی، طراحی، چاپ هنری، مجسمه‌سازی و هنرهای حجمی، گرافیک، خوشنویسی، عکاسی، هنرهای معاصر و هنرهای دستی در این نمایشگاه شرکت کردند که چهار هنر نقاشی، عکاسی، هنرهای دستی و مجسمه سازی بیشترین آثار را داشتند؛ همچنین لازم به ذکر است که این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌ها تفاوت دارد و در آن بحث فروش آثار مطرح است.

باید به سمت رویداد محوری پیش برویم

در ادامه نیز مجید کرباسچی یکی دیگر از نمایندگان حاضر از اتاق بازرگانی اظهار کرد: اصفهان را بخاطر هنرش نصف جهان خطاب کردند و شاید که ما میراث‌داران خوبی برای نصف جهان بودن اصفهان نبوده باشیم و امروز در رنسانس چند بعدی قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: این رنسانس چند بعدی یک وجهه آن برای نسل z و آلفا است که در این رویداد به آن توجه شده؛ که وقتی به آمار نگاه می‌کنیم با هنر بیگانه‌اند… چراکه در خانه‌های ما اتفاقات هنری وجود داشته است، در مسائل مذهبی آمیختگی هنر از هنرهای مختلف همچون تئاتر و نقاشی و… وجود داشته است اما این‌ها خیلی تقرب به موضوع ندارند و گاهی حتی هنرزدایی در آنها نیز وجود دارد.

نماینده اتاق بازرگانی با اشاره به رنسانس دیگر تصریح کرد: رنسانس دیگر در بحث فناوری است چراکه فناوری دارد اختلاط‌هایی ایجاد می‌کند که بسیاری از بعدهای هنری را حذف کرده و در واقعه یعنی هنرمند را دارد حذف می‌کند و شاید با برنامه نیز این اتفاق بیفتد، شاید توسط کشورهای این کار انجام می‌شود که هنرمند ندارد و برای اینکه فاصله هنری و فرهنگ را کم کند با کشورهایی که قدمت هنری دارند می‌آید از ابزارهایی استفاده می‌کند که بگوید این کارها هم نیاز نیست. و می‌بینید که بازارها و فضاها در هنر چقدر به این سمت رفته است چراکه به اقتصاد موضوع توجه نکردیم و بنظرم حق مطلب در اقتصاد نیز ادا نشده است.

وی با اشاره به اینکه رنسانس بعدی رنسانس اقلیمی ما است، افزود: این اصفهان دیگر آن اصفهان سرسبز، آبدار و… نیست و تبدیل به اصفهان ام اس سی، سرطانی و… شده و باید چیکار بکنیم برای حرف‌های همچون اصفهان ستیزی و فرار مغزها و… که به دنبالش هنر هم می‌رود؟ لازم به ذکر است که صنعتی مایس در واقع توریسم و اقتصادی را درست می‌کند که آن اقتصاد رویداد است یعنی پایتخت‌هایی را ایجاد می‌کند و توریست و بازارهای ایران را به آنجا می‌کشاند و آنجا را مهد چیزی می‌کند همچون هنگ کنگ و امارات که مرتباً دارد مسائل رویداد و اقتصاد را توجه پ و به رویداد کمک می‌کند، می‌چرخاند و با برنامه هنرمند و سایر موارد از این دست را به آنجا می‌کشاند. این برنامه یک رویداد نیست بلکه این تفکر اقتصاد رویداد محور است که دارد این کار را پیش می‌برد.

کرباسچی گفت: باتوجه به رنسانس در حوزه اقلیم برایمان مهم است که استاد با توجه به چیزی که بر اثر اقلیم از دست داده، برنامه رویداد محور شدن و اقتصاد رویداد که یکی از زیر شاخه‌های آن می‌شود را اجرا کنیم چراکه رویداد هنری ما از جهان وضعیت نسبی‌ای دارد.

وی اظهار کرد: رنسانس بعدی هنر ربایی و هنرمند ربایی است که با انواع حیله و زرنگی، روش‌های مهاجرتی، شتاب‌دهندگی، صندوق‌های مختلف و ابزارهای مشوق مختلف هنرمند و هنر را بجایی برده و آن زا مال خود می‌کنند چراکه شاید ما کمتر داریم به این توجه می‌کنیم و شمشیر به سمت ما اصفهانی و ما نصف جهانی است.

نماینده اتاق بازرگانی ادامه داد: اگر اداره کل ارشاد، تجمع‌های هنرمندان و اتاق بازرگانی به عنوان بازوی اقتصادی کنار هم قرار بگیرند و یک برنامه اقتصادی بلند مدت داشته باشیم می‌توانیم باهم کم و کاستی‌ها را غلط‌گیری کنیم و با قدرت به سمت رویداد محوری پیش برویم و به بعد اقتصادی می‌پردازیم. لازم به ذکر است که با این کار ما خیر بزرگی برای نسل برداشته و این مسئولیت و رسالت ما برای اصفهان است.

درآمد هنری اصفهان، سالانه ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش داشته است

در ادامه سید آرش امامی دبیر کمیسیون اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: ۱۶ مهر سال گذشته اولین جلسه کارگروه اقتصاد هنر را در اتاق بازرگانی برگزار کردیم و در سیاست‌گذاری آن دو الی سه کار را که یکی از آن‌ها نمایشگاه شهریور ماه است را مشخص کردیم.

وی با بیان اینکه در اتاق بازرگانی دید ما صرفاً فرهنگی و هنری نیست و این حوزه جزو شاخصه دوم است و در ابتدا دید ما اقتصادی است، ادامه داد: بر اساس آماری که داشتیم و بررسی کردیم از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰، ۴۱.۵ الی ۴۲ درصد سهم اقتصاد هنر اصفهان کم شده یعنی درآمد قسمت فرهنگ و هنر اصفهان کاهش پیدا کرده است و ۴۲ درصد در عرض چهار سال یعنی سالی ۱۰ الی ۱۳ درصد کم شده است که اگر رشد طبیعی کشور را سه الی چهار درصد بگیریم انتظار داریم که در پنج سال ۲۰ درصد یا به فرمایش رهبر انقلاب سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و این فرایند بد بود از این رو شاخص گذاری ما این است که درآمد اقتصاد هنر بهبود یابد.

دبیر کمیسیون اقتصاد هنر اتاق بازرگانی تصریح کرد: در این فرآیند به همه اتاق بازرگانی‌های ایران نامه زدیم تا این را به هنرمندان و صاحبان کسب و کار خود معرفی کرده و از همه دعوت کردیم به اصفهان بیایند و به این کار بودجه‌ای را اختصاص بدهند؛ البته در خود اتاق درخواستی مبنی بر دادن بودجه را مطرح کردند اما درخواست داده شده لحاظ نشد و اتاق اقدام به خرید آثار هنری کرد و نمایشگاهی دائمی از آثار هنری در لابی اتاق شکل گرفت‌

وی افزود: طبق مصوبه کارگروه اقتصاد هنر، با کمیسیون گردشگری که یک عنصر فعال و مستقل از ما هست هماهنگ کردیم تا با سه الی چهار تا از شرکت‌های برگزار کننده هم خارجی و هم داخلی در تهران کار کنیم تا بتوانند توریست‌های خود را در این ۱۰ الی ۱۵ روز به اصفهان بیاورند و خودشان با گالری‌ها ارتباط بگیرند و آن تعاملات اقتصادی صورت بگیرد.

امامی با بیان اینکه‌ای کاش می‌شد از طریق ارشاد به کاردارهای فرهنگی کشورهای خارجی که در تهران سفارتخانه دارند نامه زد که به اصفهان بیایند و سپس آن را به کشور خود انتقال دهند، گفت: اگر بتوانیم در کارگروهی که الان داریم یک الی دو مورد از کشورهای منطقه را انتخاب و هدف گذاری کنیم و با کمک اتاق بازرگانی بتوانیم نمایشگاه کوچک‌تری را برای مثال در گرجستان با کمک اتاق بازرگانی یا کشورهای عربی برگزار کنیم فرآیند خوبی خواهد بود چراکه اکنون کشورهای عربی دارند هتل، شهر جدید، باغ و… می‌سازند و آثار فیک چینی را در این هتل‌ها و باغ‌ها و شهرهایشان خرید و فروش می‌کنند؛ چرا نمی‌آیند از گنجینه هنر اصفهان استفاده کنند؟ در همین راستا اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد که با همکاری بخش خصوصی در کشورهای اطراف به همین شیوه، نمایشگاهی از آثار منتخب را با توجه به سلیقه منطقه برگزار کنیم.

کد خبر 787548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.