کیفیت هوای اصفهان کاهش می‌یابد / در شرایط آلودگی هوا چه نکاتی باید مد نظر قرار گیرد؟

با توجه به تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت جسم و خلق و خوی افراد، رعایت نکاتی ساده می‌تواند آسیب‌های آلودگی هوا و ذرات آلاینده را به حداقل برساند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس داده‌های هواشناسی، از روز یکشنبه، سی‌ویکم تیر تا روز سه‌شنبه، دوم مرداد، در بعضی مناطق کشور، شاهد وجود ریزگردها و کاهش کیفیت هوا در مناطق شمال، شرق و مرکز استان اصفهان طی بازه زمانی مذکور خواهیم بود و با توجه به این شرایط، به‌منظور حفظ سلامت، افراد باید نکاتی را مد نظر داشته باشند.

خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، خودداری از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری تا حد امکان و پرهیز از فعالیت بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، در فضاهای باز از جمله مواردی است که شهروندان باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

بر همین اساس، توصیه می‌شود بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری، در منزل استراحت و در صورت تشدید علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند و انتظار می‌رود ورزشکاران و شهروندان از فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند.

نوشیدن مایعات به‌ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه‌تنها موجب شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد و با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن، توسط ادرار دفع می‌شود.

افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت) یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت در زمره گروه‌های آسیب‌پذیر هستند و باید از تردد در محیط‌های باز خودداری کنند؛ ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلاء به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد.

آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، بنابراین تا حد امکان در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل و درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع حضور داشته باشند.

هنگام آلودگی هوا، از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید، چراکه آنتی‌اکسیدان‌های (ترکیبات ضدسرطان) موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثرات آلاینده‌های هوا دارند.

ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند، بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود، بنابراین ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان N95، P1 و P2 در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است. (به ویژه برای افرادی که مجبور به فعالیت در فضای باز هستند.)

کد خبر 773965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.