به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در اواسط دهه شصت میلادی والت دیزنی تلاش کرد تا با استفاده از تکنولوژی روز آن زمان، رؤیای خود را برای ایجاد شهر فردا به واقعیت تبدیل کند و عنوان اپکات (EPCOT) مخفف «نمونه اولیه آزمایشی جامعه فردا» به این شهر اطلاق شد. هرچند این نمونه آزمایشی موفقیتآمیز نبود، اما بسیاری از ایدهها در آن زمان پیشگام بود که اگر محقق میشد، تأثیر انقلابی در شهرسازی به جا میگذاشت.
والت دیزنی که بیشتر برای فیلمهایش شناخته میشود، به جنبههای دیگری غیرمرتبط با فانتزی و انیمیشن، همچون تکنولوژی و شهرسازی نیز علاقهمند بود. پروژه اپکات نیز با فکر ایجاد یک شهر عالی طراحی شده بود و در نهایت پس از تغییرات متعددی اجرا شد که متفاوت با طرح ابتدایی بود.
هدف والت دیزنی از خلق اپکات
طراحی اولیه اپکات به منظور ساختن بخش موضوعی دیگری در دنیای دیزنی نبود بلکه ایده بسیار بلندپروازانهتری در پس این طرح وجود داشت؛ هدف، ایجاد شهر فردا بر اساس تکنولوژی روز و بر اساس رویکردی منطقیتر از مدلهای برنامهریزی شهری موجود بود. زندگی روزمره ایدهآل در شهرهای مدرن والت دیزنی با بیدار شدن با سروصدای کامیون زباله یا دیدن زمینهای بازی کثیف برای کودکان فاصله بسیاری داشت و همین امر والت دیزنی را به دنبال راهحلهای غیرعادی سوق داد.
سرنخهای زیادی در بیوگرافی دیزنی وجود دارد که نشان میدهد او چند دهه برای راهاندازی شهر اپکات برنامهریزی کرده است. طی یک دوره ۵۰ ساله، جلساتی را با شرکتهای پیشرو در فناوری برگزار میکرد و در مورد امکانات جدید در زمینه حملونقل بسیار مشتاق بود. دیزنی بهطور ویژه به مونوریل علاقهمند بود که برای نخستین بار در پارک دیزنیلند کالیفرنیا در سال ۱۹۵۹ معرفی شد.
در سال ۱۹۶۴، او مجذوب مطالعه معمار اتریشی ویکتور گرون، پیشگام در طراحی مراکز خرید مدرن، با عنوان «قلب شهرهای ما» بود که مراکز خرید را راهی برای تشخیص و درمان بحرانهای شهری میدانست. کتابهایی مانند والت دیزنی اثر استیو مانهایم و جستوجو برای جامعه، داستان ماجراجوییها و مشکلات تحقق اپکات را روایت میکنند که از آن جمله میتوان به خرید چند هکتار زمین در فلوریدا به مبلغ بیش از پنج میلیون دلار در آن زمان اشاره کرد که تقریباً دو برابر منهتن بود.
چه کسی اپکات را طراحی کرد و چشمانداز آنچه بود؟
دیزنی از حمایت یک جامعه نخبگان به نام Imagineers برخوردار بود که اعضای برجستهای همچون هربرت رایمن تصویرگر، جان هنچ طراح، باب گور متخصص حملونقل، هارپر گاف طراح صحنه و جورج رستر معمار بود. یکی دیگر از چهرههای کلیدی در طراحی و اجرای این شهر آزمایشی مارتی اسکلار بود که در دهه ۵۰ به بخش بازاریابی دیزنی پیوست.
در جلسات مکرری که والت دیزنی با این انجمن برگزار میکرد، یک طرح دایرهای با حلقههای متحدالمرکز ارائه شد که مشاغل، خانهها، آپارتمانها و فضاهای سبز را در خود جای میداد. این طرح شامل مرکزی بود که توسط یک گنبد محافظت میشد و تاج آن توسط یک آسمانخراش عظیم به آسمان میرسید. بعضی از ایدههای کمتر عجیب مطرحشده در این پروژه، حملونقل با مونوریلهای سطحی و از طریق تونلها بود که برای کاهش ترافیک خیابانی در نظر گرفته شده بود.
چشمانداز والت دیزنی برای اپکات یک شهر واقعی بسیار پیشرفته بود که مردم در آن زندگی و کار میکردند و مسافران از آن بازدید میکردند و از امکانات نبوغ آمریکایی شگفتزده میشدند. تمام طرحها در سال ۱۹۶۶ برای قانونگذاران ارائه شد که تحقق آن را به عنوان نمونهای بی عیب و نقص از دیزنی نشان میداد اما ایجاد شهر فردا در وسط فلوریدا اصلاً آسان نبود و مرگ زودرس او باعث شد که پروژه تمام شتاب خود را از دست بدهد.
کاربرد امروزی اپکات
اپکات که به یکی دیگر از پروژههای ناموفق شهر فردا تبدیل شد، در حال حاضر یک پارک موضوعی در دنیای والت دیزنی است که به دو بخش مجزای دنیای آینده و نمایشگاه جهانی تقسیم شده است و به ترتیب به نوآوریهای تکنولوژیکی و فرهنگ بینالمللی اختصاص دارد. این شهر مکانی برای نمایشگاههای دائمی و خاص مثل نمایشگاههای بهار و دیگر نمایشگاههایی دارد که به فرهنگهای جهانی همچون مراکش و چین مربوط است.
با وجود اینکه EPCOT بسیار متفاوت از ایده اصلی و طرح اولیه آن اجرا شد اما همچنان بعضی از ایدههای آن در پروژههای بسیار مدرنتری همچون NEOM، شهری آیندهنگر در وسط صحرای عربستان یا Telosa، شهر هوشمند مارک لور در شیکاگو منعکس میشوند.
نظر شما