از دل برود، سیگاری که از دیده رود

مغازه‌های بلژیک در سال آینده دیگر محصولات تنباکو را به نمایش نخواهند گذاشت زیرا بر باور آن‌ها ندیدن محصولات سیگاری باعث کاهش استفاده از آن‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منطق مقامات بلژیکی، پیروی از ضرب‌المثلی است که می‌گوید «از دل برود هر آنکه از دیده برفت!» و به این ترتیب گمان می‌کنند که کاهش میزان مصرف سیگار با دیدن کمتر آن امکانپذیر است.

سرویس بهداشت عمومی فدرال بلژیک (FPS) اعلام کرد که از اول آوریل ۲۰۲۵ تمام مغازه‌ها در این کشور مجاز به نمایش آشکار محصولات تنباکوی خود نیستند. این اعلام نه‌تنها به معنای پنهان کردن لوگوهای برند بلکه محصولات واقعی نیز هست. هدف از این محدودیت، کاهش نرخ استعمال دخانیات در کشور با کمتر دیده شدن و در دسترس بودن محصولات دخانی است.

از دل برود، سیگاری که از دیده رود

این اقدام ابتدا قرار بود از اول ژانویه اجرایی شود اما سه ماه به تعویق افتاد. ممنوعیت نمایش‌ها برای کل طیف تنباکو و محصولات مرتبط با سیگار اعمال می‌شود که شامل سیگار برگ، سیگارهای الکترونیکی، فیلترها و کاغذهای سیگار است.

علاوه بر این، در سال جاری، دولت بلژیک قیمت سیگار را از طریق مالیات افزایش داده و وعده داده است که تعداد اماکن عمومی دارای ممنوعیت سیگار را افزایش می‌دهد.

این ممنوعیت برای تمام خرده‌فروشان در بلژیک اعمال می‌شود، اما برای عمده‌فروشان نیست. رعایت نکردن این محدودیت می‌تواند به معنای خطر یک سال حبس و جریمه بین دوهزار تا ۸۰۰ هزار یورو باشد!

با این حال، به نظر نمی‌رسد که این رویکرد دولت، ناپدیدکردن کامل محصولات تنباکویی باشد.

با توجه به این سوال که مشتریان چگونه می‌دانند که مغازه چه محصولات تنباکویی را عرضه می‌کند، مقامات گفته‌اند که خرده‌فروشان باید فهرست قیمت محصولات را شامل نام و برند تهیه کنند اما لیست قیمت‌ها نمی‌تواند شامل هیچ لوگوی برند خاصی باشد.

کد خبر 771920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.