چگونه وکیل ملکی میتواند در امورحقوقی شرکت‌ها، پیمانکاری و پروژه‌های ساخت‌وساز نقش ایفاکند؟
قراردادها و اسناد ملکی

وکیل ملکی می‌تواند در موارد بسیار مختلفی به شما کمک کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی، جلوگیری از دعاوی بی‌مورد و ضرر و زیان‌های مختلف و همچنین تسریع فرآیندهای قانونی و حقوقی و سودآوری و بسیاری مزایای دیگر شود.

وکیل ملکی می‌تواند در موارد بسیار مختلفی به شما کمک کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی، جلوگیری از دعاوی بی‌مورد و ضرر و زیان‌های مختلف و همچنین تسریع فرآیندهای قانونی و حقوقی و سودآوری و بسیاری مزایای دیگر شود. از حوزه‌هایی که وکیل ملکی می‌تواند در آنها به شما کمک کند شامل امور حقوقی شرکت، پیمانکاری (وکیل پیمان)، و همچنین پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز (وکیل ساخت) هستند که در ادامه به شکل دقیق‌تر به آنها می‌پردازیم. اما به شکل کلی‌تر، وکیل ملکی می‌تواند به شما در زمینه‌های زیر کمک شایانی کند:‌

۱- مشاوره حقوقی در معاملات ملکی:‌ چه در مقام شرکت و کارفرما و چه در مقام پیمانکار وکیل ملکی می‌تواند در مواردی چون زمینه خرید، فروش، اجاره، و سرمایه‌گذاری در املاک، تنظیم قراردادهای حقوقی، و احقاق حقوق و حصول اطمینان از انجام تعهدات توسط طرفین به شما کمک و شما را راهنمایی کند.

۲- مدیریت دعاوی حقوقی: با توجه به تسلط و تجربه مورد نیاز در دعاوی و اختلافات بعضا پیچیده پروژه‌های ساخت و ساز و پیمانکاری، داشتن وکیل ملکی می‌تواند برای شما حیاتی باشد. البته وکیل ملکی می‌تواند میانجی طرفین درگیر (کارفرما، پیمان‌کار و تامین‌کنندگان)‌ باشد و از ورود درگیری به دادگاه جلوگیری نماید.

۳- تهیه مستندات و مجوزها:‌ تهیه و گردآوری مستندات و مجوزهای موردنیاز مانند مجوزهای شهرداری و ثبت اسناد رسمی یکی از وظایف وکیل ملکی است که می‌تواند برای پیشرفت پروژه بدون برخورد به موانع حقوقی و قانونی کمک‌کننده باشد.

۴- تعیین و روشن‌سازی حقوق و تعهدات طرفین: وکیل ملکی می‌تواند با بررسی قراردادها و اسناد ملکی، حقوق و تعهدات طرفین قرارداد را مشخص کند و در صورت بروز مشکلات، راه‌حل‌های حقوقی مناسب را پیشنهاد دهد.

نقش وکیل ملکی در امور حقوقی شرکت‌ها:

برخی از مهم‌ترین موارد عبارتند از:‌

۱- تنظیم و بررسی قراردادهای ملکی: شرکت‌ها معمولاً در معاملات ملکی همچون خرید و فروش املاک تجاری، اجاره دفاتر یا انبارها، و قراردادهای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت‌وساز درگیر هستند. وکیل ملکی می‌تواند این قراردادها را از لحاظ حقوقی بررسی کرده و تضمین کند که تمامی جنبه‌های قانونی رعایت شده و ریسک‌های حقوقی به حداقل برسد. به عنوان مثال تصور کنید شرکت شما قصد دارد از طریق ایجاد بنا به احیای یک زمین موات بپردازد؛ وجود یک وکیل اراضی موات می‌تواند ریسک از دست دادن زمین به هر دلیلی را به حداقل برساند و از اتخاذ تصمیمات اشتباه حقوقی جلوگیری نماید. مثال دیگر می‌تواند بررسی قانونی بودن و رسمیت مالکیت املاک مختلف توسط شرکت موردنظر در مواقع ادغام و تملک باشد.

۲- مشاوره در امور سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت و ساز و توسعه املاک می‌تواند از حیث مالکیت زمین، مجوزها و تعهدات قانونی پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد که وکیل ملکی متخصص در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

۳- حل و فصل اختلافات قراردادی:‌ وکیل ملکی می‌تواند در حل و فصل اختلافات بین شرکاء یا شرکت‌ها، پیمانکاران، یا فروشندگان املاک بسیار کمک‌کننده باشد. حال این کار می‌تواند از طریق مذاکره، میانجیگری، اقامه دعوا و یا دفاع در دادگاه باشد.

۴- مشاوره در زمینه قوانین و مقررات شهری و ساختمانی: وکیل با اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر ساخت و ساز و در کل املاک و مستغلات، از جمله تغییر کاربری زمین، تقسیم اراضی، و اخذ مجوزهای قانونی به شما کمک کند.

۵- مدیریت ریسک‌های حقوقی:‌ از جمله تحلیل و ارزیابی مواردی همچون بیمه‌نامه‌های مرتبط با املاک، تعهدات مالیاتی، و ریسک‌های مرتبط با مالکیت یا اجاره ملک.

مدیریت ریسک‌های حقوقی

نقش وکیل ملکی در پروژه‌های پیمانکاری (وکیل پیمان):

تعدادی از موارد اصلی را برمی‌شماریم:

۱- تنظیم و بررسی قراردادهای پیمانکاری: این قراردادها معمولا شامل موارد مختلفی از جمله تعیین محدوده کار، هزینه‌ها و زمان‌بندی پروژه، ضمانت‌نامه‌ها، جریمه‌های تاخیر، و شرایط فسخ می‌شوند. وکیل ملکی می‌تواند در حصول اطمینان از انجام تعهدات (چه طبق شرایط عمومی و چه شرایط خصوصی) بسیار کمک‌کننده باشد. حتی با توجه به این که قراردادهای پیمانکاری انواع مختلفی دارند (قراردادهای پیمان کلی، قراردادهای دائمی که می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند، قراردادهای بازه زمانی محدود، قراردادهای بازپرداخت هزینه و ...)، وکیل ملکی می‌تواند به شما بگوید که بهترین قرارداد ممکن در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت طرفین کدام مورد است و با جزییات به قرارداد موردنظر بپردازد.

۲- مدیریت تغییرات در پروژه:‌ قراردادها و پروژه‌های پیمانکاری می‌توانند بعضا با تغییرات زیادی همراه باشند. وکیل ملکی می‌تواند به پیمانکار کمک کند تا این تغییرات به صورت قانونی و در چارچوب قرارداد اصلی مدیریت شوند و تضمین کند که پیمانکار برای این تغییرات هزینه‌های مناسبی دریافت کند.

۳- مدیریت مسائل حقوقی کارگران و پیمانکاران فرعی: پیمانکاران غالباً با پیمانکاران فرعی و کارگران سر و کار دارند. وکیل ملکی می‌تواند به پیمانکار کمک کند تا قراردادهای مناسبی با پیمانکاران فرعی تنظیم کند و مسائل حقوقی مربوط به کارگران، مانند بیمه، دستمزدها و شرایط کاری، را مدیریت نماید تا از بروز دعاوی کارگری جلوگیری شود.

۴- دعاوی مربوط به تاخیر پروژه: در صورت تاخیر در پروژه‌های پیمانکاری (که خیلی هم رایج هستند)‌ وکیل ملکی می‌تواند در تدوین و اجرای راهبردهای حقوقی برای دفاع از پیمانکار در برابر ادعاهای مربوط به تأخیر کمک کند یا در صورت لزوم، اقدام به مطالبه جبران خسارت از کارفرما به دلیل تأخیرهای غیرموجه نماید.

۵- ضمانت‌نامه و بیمه:‌ در پروژه‌های پیمانکاری، معمولاً ضمانت‌نامه‌های مختلفی (مانند ضمانت‌نامه حسن انجام کار) و بیمه‌های مربوط به پروژه لازم است که هیچ‌کس بهتر از وکیل نمی‌تواند در این موارد کمک‌حال شما باشد.

۶- فسخ قرارداد و خاتمه پروژه: گاهی اوقات پروژه‌های پیمانکاری به دلایلی مانند نقض قرارداد از سوی کارفرما یا شرایط پیش‌بینی‌نشده به پایان می‌رسند. وکیل ملکی می‌تواند پیمانکار را در فرآیند فسخ قرارداد به صورت قانونی و همچنین مدیریت مسائل حقوقی پس از خاتمه پروژه، مانند تسویه حساب‌ها و تحویل مستندات، همراهی کند.

نقش وکیل ملکی

نقش وکیل ملکی در پروژه‌های ساخت‌وساز (وکیل ساخت):

و اما نحوه ایفای نقش وکیل ملکی:

۱- تنظیم و بازبینی قراردادها: که بین افراد مختلف از جمله پیمانکاران، کارفرمایان، معماران و مهندسان، و بقیه افراد ذی‌نفع خواهد بود.

۲- مجوزهای ساخت و ساز: توجه به ابعاد مختلف قانونی و حقوقی ساخت ساز از جمله پروانه ساختمان، کاربری ملک (تجاری، مسکونی، کشاورزی، صنعتی و ...) و منطقه‌بندی اراضی، و در نهایت دریافت مجوزهای موردنیاز برای ساخت و ساز، فرآیندی است که می‌توان با استفاده از وکیل ملکی متبحر در آن بسیار جلو افتاد. همچنین اخذ مجوزهای محیط‌زیستی که یکی از عوامل مهم در پروژه‌های ساخت و ساز هستند نیز از دیگر خدمات وکیل ملکی است.

۳- درگیری‌ها و دعاوی: وکیل ملکی می‌تواند در مواردی چون اختلافات میان کارفرمایان و پیمانکاران یا شرکاء، تاخیر و مشکلات در پروژه و البته جریمه‌های مرتبط، دعاوی ملکی و حقوقی مربوط به زمین پروژه، و در واقع جلوگیری، حل و فصل، و پیگیری این موارد به شما کمک کند.

۴- تعهدات مالیاتی ساخت و ساز: از جمله مسائل مالیاتی خرید و فروش زمین، ساخت و ساز و بهره‌برداری از املاک.

معرفی بهترین وکیل ملکی

با توجه به موارد گفته شده این که خیالتان از وکیل ملکی و تخصص و تجربه و وجدان کاری او راحت باشد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. مجموعه وکالت تهران با سال‌ها تجربه و وکلای متبحر و متخصص می‌تواند در تمامی زمینه‌های مرتبط با املاک و مستغلات و به شکل دقیق‌تر موارد مربوط به پروژه‌های پیمانکاری و همچنین پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز و در نهایت مسائل حقوقی شرکت به شما کمک کند.

کد خبر 770220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.