پاریس قبل و بعد از المپیک ۲۰۲۴

میزبانی از رویدادهای جهانی برای هر شهری دربردارنده هزینه‌هایی برای تطبیق‌پذیری با امکانات و الزامات آن است که پس از پایان به بخشی از روزمرگی آن شهر تبدیل می‌شود. المپیک ۲۰۲۴ نیز دربردارنده میراثی برای پاریس خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بازی‌های المپیک در آغاز قرن بیستم شامل بعضی از مسابقات غیرعادی از جمله طراحی معماری و شهرسازی نیز بود. چنین رقابت‌هایی در حال حاضر از این رویداد حذف شده است، اما معماری و شهرسازی همچنان به تأثیر حیاتی خود بر توسعه رویدادهای جهانی ورزشی ادامه می‌دهند. شهرها برای میزبانی از المپیک با چالش مهمی در تطبیق زیرساخت‌های خود، نه‌تنها مکان‌ها و امکانات، بلکه تمام ساختارهای پشتیبانی مورد نیاز برای برگزاری ایمن و لذت‌بخش بازی‌ها، روبه‌رو هستند و چالش‌های بازی‌های امروزی بسیار قابل‌توجه است.

در برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، زیرساخت‌های گسترده شهر به مقامات این امکان را داده است که اقداماتی را در تلاش برای توسعه پایدار بازی‌ها و دوران پس از آن تنظیم کنند.

پاریس قبل و بعد از المپیک ۲۰۲۴

زیرساخت‌های از قبل موجود

تاریخ پاریس با بازی‌های المپیک در هم تنیده است. میزبانی از المپیک ۱۹۰۰ موجب پیشرفت‌های شهری و معماری قابل‌توجهی هم‌چون افتتاح خط یک مترو در این شهر شد. ۲۴ سال بعد، پاریس میزبان بازی‌هایی محوری بود و اولین پخش این بازی‌ها از رادیو به شدت جذابیت جهانی آن را افزایش داد و مفهوم دهکده المپیک را معرفی کرد.

بسیاری از مکان‌ها و زیرساخت‌هایی که در آن زمان برای المپیک ساخته شد، به‌عنوان بخشی از زندگی پاریسی‌ها باقی ماند و تعدادی از آن‌ها اکنون بار دیگر برای میزبانی مسابقات المپیک تغییر کاربری داده است.

پاریس قبل و بعد از المپیک ۲۰۲۴

آماده‌سازی برای بازی‌ها

برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۴، هدف خود را تبدیل این بازی‌ها به سبزترین بازی‌های المپیک تاریخ با ردپای کربن زیر ۱.۵ میلیون تن اعلام کرده‌اند، با این حال مقیاس عظیم این رویداد ادعای پایداری آن‌ها را به چالش کشیده است.

از سوی دیگر به رغم اینکه شهر ظرفیت کافی برای میزبانی رویدادهای جهانی بدون نیاز به افزودن ساختارهای جدید را دارد، یکی از وعده‌های سازمان‌دهندگان المپیک ۲۰۲۴ و مدیریت شهری پاریس که دستیابی به آن نیز بسیار دشوار است، هدف ایمن‌سازی رودخانه سن برای برگزاری مسابقات شنا محسوب می‌شود که به یکی از چالش‌برانگیزترین، پرهزینه‌ترین و بحث‌برانگیزترین وعده‌های المپیک تبدیل شده است.

پاریس قبل و بعد از المپیک ۲۰۲۴

تاکنون ۱.۴ میلیارد یورو برای پاکسازی این رودخانه و بهبود سیستم فاضلاب پاریس هزینه شده است که به‌طور مستقیم به رودخانه می‌ریزد. تلاش‌های مسئولان کیفیت آب را افزایش داده است، اما اکنون و کمتر از یک ماه مانده به مسابقات، شرایط آن برای برگزاری بازی‌ها مساعد نیست.

این رودخانه همچنین قرار بود محل برگزاری مراسم افتتاحیه همه باشد و در حالی که مقامات پاریس با قایق‌هایی در طول ۶ کیلومتری مرکز شهر به محل افتتاحیه مراجعه می‌کردند، مراسمی رایگان و در دسترس همه باشد، با این حال نگرانی‌های ایمنی منجر به محدود شدن تعداد شرکت‌کنندگان شد.

پاریس قبل و بعد از المپیک ۲۰۲۴

به‌منظور کاهش فشار بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز بازی‌های المپیک فرصتی برای فشار بیشتر روی پروژه شبکه ریلی شهری برای اضافه کردن ۲۰۰ کیلومتر مسیر اضافه ایجاد است. این پروژه با بیش از ۶۰ ایستگاه دسترسی به بسیاری از حومه‌های پاریس، استقبال از رویدادهای ورزشی را بهبود می‌بخشد.

در طول بازی‌ها محدودیت‌های ترافیکی گسترده اعمال خواهد شد که بر پاریسی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این هزینه مترو دو برابر خواهد شد.

میراث مورد انتظار بازی‌ها

منطقه سن‌سن‌دنیس در شمال پاریس به‌عنوان یکی از فقیرترین نقاط شهر، پس از بازی‌ها شاهد ماندگارترین تغییرات خواهد بود. این منطقه میزبان دهکده المپیک و پارالمپیک و یک مرکز جدید آبزیان است که نقشی کلیدی در طول بازی‌ها خواهند داشت و پس از پایان آن‌ها به امکاناتی برای جوامع محلی تبدیل می‌شوند. دهکده پذیرای ۱۴ هزار و ۲۵۰ ورزشکار در طول بازی‌های المپیک و هشت‌هزار ورزشکار در طول بازی‌های پارالمپیک با امکاناتی از جمله کلینیک، مراکز غذایی و مناطق تمرینی در محل است.

پاریس قبل و بعد از المپیک ۲۰۲۴

دهکده قرار است از نوامبر ۲۰۲۴ علاوه بر فضاهای اداری و خرده‌فروشی، به محلی برای ۲۵۰۰ خانه دائمی، یک اقامتگاه دانشجویی و یک هتل تبدیل شود. این منطقه همچنین شامل حدود هفت هکتار پارک محوطه‌سازی‌شده برای حفاظت از تنوع زیستی است و به‌عنوان توسعه‌ای پیشرو در پاریس برای ۲۰۵۰ در نظر گرفته شده است که در راستای اهداف آب‌وهوایی جهانی قرار دارد.

این دهکده با استفاده از مناطقی با کاربری مختلط، مدارس جدید، مهدکودک‌ها و دسترسی جهانی، اهداف زیست‌محیطی از جمله کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن را از طریق استفاده گسترده از چوب، بتن کم‌کربن و مواد بازیافتی در اولویت قرار داده است. طراحی تطبیق‌پذیر آن هم‌چون شبکه‌های انرژی زمین گرمایی و بهینه‌سازی جریان هوا نیز به کاهش تأثیر تغییرات آب‌وهوایی طولانی‌مدت منجر خواهد شد.

بخشی از استراتژی میراث پاریس برای المپیک تشویق فعالیت‌های ورزشی برای همه است. این شهر دارای ۱۱۲۲ مکان ورزشی عمومی و چندین مسیر ورزشی مجهز به تجهیزات آموزشی در دسترس در سطح شهر است و برنامه‌های مختلفی را برای تشویق پاریسی‌ها به شرکت در فعالیت‌های ورزشی آغاز کرده است.

طرح پاریس اسپورت دیمانچ در این میان با جلسات هفتگی رایگان در ۱۹ مکان و چهار هزار شرکت‌کننده در سال، دسترسی افراد دارای معلولیت و مشارکت زنان را در این فعالیت‌ها افزایش می‌دهد.

پاریس قبل و بعد از المپیک ۲۰۲۴

کد خبر 769402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.