سیستم فنجان‌های قابل استفاده مجدد آرهوس: الگویی برای جهان؟

برآوردها نشان می‌دهد که شهر آرهوس دانمارک با رویکرد موسوم به استفاده مجدد از لیوان‌ها، از پر شدن حدود سه هزار سطل زباله از لیوان‌های یک‌بار مصرف جلوگیری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در آغاز سال ۲۰۲۴، شهر آرهوس یک سیستم فنجان قابل استفاده مجدد را به صورت محلی با همکاری ۵۳ مؤسسه اجرا کرد. از آن زمان، ۳۰۰ هزار سفارش استفاده از فنجان‌های بیرون‌بر ثبت شده است که منجر به کاهش ضایعات بسیار زیادی شده و شهرهای دیگر در سراسر جهان شروع به توجه به نتیجه این طرح در دانمارک کرده‌اند.

این سیستم ساده است و شامل پرداخت ودیعه (کمتر از یک یورو) است که می‌توان آن را با بازگرداندن فنجان یا لیوان قابل استفاده مجدد به یکی از ۲۷ دستگاه سپرده قابل استفاده مجدد در سراسر شهر به اصطلاح «بازخرید» کرد.

نیکولاج بنگ، مشاور فناوری و محیط زیست آرهوس در این رابطه می‌گوید: «هر بار که بازیافت به جای تولید جدید انتخاب می‌شود، در منابع زمین و مقدار زباله صرفه‌جویی چشمگیری مشاهده می‌شود. شاید همیشه پیش نیاید که قهوه آماده بخرید، اما حتی اقدامات و انتخاب‌های کوچک نیز به ایجاد تفاوت کمک می‌کند.»

سیستم فنجان‌های قابل استفاده مجدد آرهوس: الگویی برای جهان؟

بر اساس برآوردها، ۳۰۰ هزار فنجان تعهد شده توسط مشتریان مؤسسات مختلف معادل سه هزار سطل زباله پر از لیوان‌های یک‌بار مصرف از نظر صرفه‌جویی است؛ این یعنی کاهش نیمی از زباله‌های شهر! تنها زمانی این واقعیت را می‌توان متوجه شد که نقش بسته‌بندی مواد غذایی بیرون‌بر را بر تولید زباله در نظر بگیرید.

نکته جالب در مورد زباله‌های شهر این است که در تجزیه و تحلیل دو تن زباله جمع‌آوری شده از سطل‌ها در دوره برگزاری رویداد چندروزه «ویت‌سان»، تنها چهار فنجان قابل استفاده مجدد پیدا شده است.

تلاش برای ایجاد یک سیستم دایره‌ای بازیافت بسته‌بندی‌های آماده در آرهوس چند قدم جلوتر از قوانین اروپایی در مورد مسئولیت گسترده تولیدکننده در سال ۲۰۲۵ (دستورالعمل SUPD) و مقررات بسته‌بندی (PPWR) است. همچنین، این تصمیمات از هدف ملی دانمارک برای کاهش ۵۰ درصدی بسته‌بندی‌های پلاستیکی خاص تا سال ۲۰۲۶ حمایت می‌کند.

کد خبر 768909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.