اتحادیه عرب دیگر حزب‌الله را گروه تروریستی نمی‌داند

حزب‌الله و اتحادیه عرب اخیراً برای اولین بار پس از یک دهه ارتباط برقرار کرده‌اند. چنین تحولی در سایه تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه لبنان سیگنال مثبتی از نیت کشورهای منطقه در جلوگیری از بروز جنگ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه خبری The Cradle نوشته است که معاون دبیرکل اتحادیه عرب در ۲۹ ژوئن اعلام کرد که جنبش مقاومت لبنان، حزب‌الله، را دیگر به عنوان یک سازمان تروریستی نمی‌شناسد.

اتحادیه عرب دیگر حزب‌الله را گروه تروریستی نمی‌داند

حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای زنده در شبکه القاهرة مصر گفت: «در تصمیمات قبلی اتحادیه عرب، حزب‌الله به عنوان یک سازمان تروریستی تعیین شد و این وضعیت در قطعنامه‌ها منعکس شد و مبتنی بر این تصمیم منجر به قطع ارتباطات شد … کشورهای عضو اتحادیه موافقت کردند که برچسب سازمان تروریستی را دیگر در قبال حزب‌الله لبنان به کار نبرند.»

زکی در ادامه افزود: «برچسب سازمان تروریستی دیگر برای حزب‌الله اعمال نمی‌شود. اتحادیه عرب لیست تروریستی خاصی را ندارد و به طور جدی به دنبال تعیین اشخاص به این گونه نیست.»

روزنامه لبنانی الاخبر روز جمعه گزارش داد که زکی از بیروت بازدید کرده و با رئیس پارلمان حزب‌الله، محمد راد ملاقات کرد که اولین تماس بین اتحادیه عرب و مقاومت لبنان را پس از بیش از ده سال نشان داد. در بیانیه اتحادیه عرب در ۲۸ ژوئن آمده است که زکی با سایر مقامات لبنانی ملاقات کرد و در مورد ایجاد تنش‌زدایی در مرز جنوبی این کشور و همچنین خلاء ریاست جمهوری لبنان صحبت کرد.

اتحادیه عرب در مارس ۲۰۱۶ حزب‌الله را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد، اندکی پس از آنکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آن را با همین عنوان خطاب کردند. در آن زمان، این اتحادیه از این گروه مقاومت خواست تا «ترویج افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی را متوقف کند، از مداخله در امور داخلی کشورها خودداری کند و از هرگونه حمایت از تروریسم و تروریست‌ها در منطقه خودداری کند.»

این تصمیم سه سال پس از ورود حزب‌الله به جنگ در سوریه برای کمک به دولت سوریه در نبرد با گروه‌های افراطی، که همچنین تهدید قابل‌توجهی برای امنیت لبنان بود، گرفت. سال‌های پس از ورود حزب‌الله به درگیری سوریه، شاهد تبلیغات منفی گسترده علیه این گروه و محور مقاومت توسط رسانه‌های غربی و برخی کشورهای عربی بودیم.

اعلامیه زکی در حالی صورت می‌گیرد که حزب الله از ۸ اکتبر در حمایت از مقاومت فلسطین در غزه عملیات روزانه علیه پایگاه‌های مرزی رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است. این حملات بیش از ۴۰ شهرک را خالی کرده و اقتصاد، تجارت، آموزش و زندگی روزمره را در شمال اسرائیل متوقف کرده است.

تل‌آویو اخیراً تهدیدات حمله به لبنان را به خاطر عملیات‌های حزب الله تشدید کرده است و اعلام کرده که برنامه‌های نبرد برای گسترش حملات هوایی بی‌رحمانه خود در جنوب لبنان به یک عملیات گسترده‌تر تصویب شده است.

حزب الله متعهد است که هنگام پایان جنگ در غزه، عملیات خود را متوقف کند و اگر رژیم صهیونیستی جنگ گسترده‌تری علیه لبنان آغاز کند «بدون محدودیت، قوانین یا خویشتن‌داری» خواهد جنگید.

یوو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که اسرائیل «به دنبال جنگ نیست» و دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک «ارجح» است.

کد خبر 768364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.