خواص مصرف چای برای بدن / در روز مصرف چند فنجان از این دمنوش مجاز است؟

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف اصل چای به تنهایی برای افراد سالم نه‌تنها مضر نیست، بلکه باعث ورود مقداری آنتی‌اکسیدان به بدن می‌شود و به علت وجود کافئین سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و سبب لاغری می‌شود، بنابراین در مجموع می‌توان بیان کرد که چای یک نوشیدنی بی‌ضرر است.

محمد حسن انتظاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با مصرف بعضی از مواد غذایی بعد از مدتی به مصرف آن عادت می‌کنیم، اظهار کرد: رواج مصرف نوشیدنی چای بین بیشتر افراد جامعه پیشینه‌ای تاریخی دارد و توسط اجدادمان وارد فرهنگ و زندگی روزمره ما شده است، عادت مصرف چای نسل به نسل انتقال یافت تا به امروز که به نوعی مردم به مصرف چای عادت کرده‌اند، به‌گونه‌ای که برخی افراد بدون مصرف آن دچار مشکلاتی همچون سردرد و بدخلقی می‌شوند.

وی افزود: مصرف چای تنها خاص فرهنگ ایرانیان نیست، بلکه حدود دو میلیارد از جمعیت دنیا در چین، هند، اروپا و انگلیس از این نوشیدنی استفاده می‌کنند و می‌توان گفت چای یک نوشیدنی بین‌المللی است، همچنین سازمان بهداشت جهانی چای را به عنوان یک نوشیدنی سالم و غیرمضر معرفی می‌کند و مصرف روزانه سه تا چهار لیوان مصرف آن به تنهایی مشکلی ندارد.

مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تمام رنگ‌های طبیعی موجود در چای به نوعی آنتی‌اکسیدان است، اما افرادی که ناراحتی قلبی و زخم معده دارند یا دارای ترشح بیش از حد اسید معده هستند، ممکن است محدودیت‌هایی در مقدار مصرف چای داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

انتظاری ادامه داد: امروزه فضای مجازی و رسانه‌ها به جای آگاهی‌بخشی به مردم سبب ناآگاهی آن‌ها می‌شود، همان طور که در این فضا گفته شده است، مصرف خوراکی‌هایی مانند کشمش و توت با چای صحیح نیست، اما باید بدانیم که مصرف این خوراکی‌ها بهتر از مصرف قندهای ساده است و جذب قند طبیعی آن برای بدن باعث ایجاد مشکل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جایگزین کردن مصرف دمنوش به جای مصرف چای کار مناسبی نیست، عنوان کرد: دمنوش طیف گسترده‌ای از نوشیدنی‌ها است که نوع و روش مصرف آن مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد و نمی‌توان مصرف آن را جایگزین مصرف چای کرد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: در حال حاضر عقیده رایج در جامعه این است که مصرف بعضی از دمنوش‌ها باعث لاغری می‌شود که سخن درستی است، اما در بحث‌های علمی گفته شده است یک دمنوش علاوه بر مؤثر بودن باید بی‌ضرر نیز باشد، بدین ترتیب حتی در صورت مؤثر بودن دمنوش‌ها نمی‌توان به بی‌ضرر بودن آن به ویژه دمنوش‌های آماده (Tea bag) که در بازار وجود دارد، اعتماد کرد.

انتظاری اضافه کرد: مصرف اصل چای به تنهایی برای افراد سالم نه‌تنها مضر نیست، بلکه باعث ورود مقداری آنتی‌اکسیدان به بدن می‌شودو به علت وجود کافئین سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و سبب لاغری می‌شود، بنابراین در مجموع می‌توان بیان کرد که چای یک نوشیدنی بی‌ضرر است، اما بیشتر مردم آن را همراه با قند و شیرینی مصرف می‌کنند که نه‌تنها سبب لاغری نمی‌شود، بلکه چاق‌کننده است، بنابراین مهم است که خوراکی‌های مناسبت را جایگزین قندهای ساده کنیم.

کد خبر 767998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.