کابینه‌ات کو؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه یازدهم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «میراث ایران قدرتمند برای پیروز انتخابات» نوشت: ایران در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری دهه‌ها فشار آمریکا را خنثی کرده، از سال‌ها انزوا خارج شده و با برپایی چهارچوب‌های جدید دور زدن تحریم و حضور در ائتلاف‌ها و بازارهای جدید از همراهی با غرب چشم‌پوشی کرده است؛ این فحوای اغلب تحلیل ناظران و صاحبنظران بین‌المللی غربی است که در ارزیابی ایران امروز در حالی که همچنان سوگوار سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید است، مطرح می‌شود. چه آنکه رئیسی در نزدیک به سه سال بر عهده داشتن مسئولیت سترگ ریاست جمهوری نوعی دیگر از سیاست خارجی را پیش چشم جهانیان متجلی ساخت و قدرت رو به ارتقای ایران در صحنه میدان و دیپلماسی را به حد اعلای خود به تصویر کشید. رئیس‌جمهوری که با دستاوردهای مهم خود در عرصه خارجی ماندگار شد؛ چه در همین مدت سکانداری‌اش در دولت سیزدهم دستاوردهای ارزشمندی را ساخت و بنیان تغییرات مهمی را بنا نهاد. چنین است که با شهادت او در سانحه سقوط بالگرد که ساعتی پس از قرار گرفتن در یک قاب با «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و تلاش برای ترمیم رابطه با همسایه شمال غربی ایران اتفاق افتاد و در هنگامه‌ای که پرده جدیدی از قدرت نظامی ایران در پی عملیات «وعده صادق» در برابر دیدگان جهانیان به نمایش گذاشته شده بود، رسانه‌ها و محافل بین‌المللی فارغ از هر سمت و سویی که داشتند، در اعتراف به یک حقیقت متفق‌القول بودند و آن قدرت تأثیرگذاری بی‌سابقه تهران در عرصه بین‌المللی بود.

کابینه‌ات کو؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رقیب‌هراسی تنها برنامه ستاد پزشکیان» نوشت: یکی از ویژگی‌های خاص کارزار انتخاباتی ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان، بی‌برنامگی و تکیه بر هیاهو و جنجال‌های رسانه‌ای است. بر این اساس، محور کلی فعالیت‌های کارزار انتخاباتی پزشکیان، تجارت کردن با استفاده از حربه ترساندن مردم از رقیب است. بی برنامگی و عدم تسلط پزشکیان در موضوعات مختلف و عدم تلاش وی برای مراجعه به کارشناسان واقعی محدود به این انتخابات نبوده و مسبوق به سابقه است. در همین راستا، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت‌های روزانه مسعود پزشکیان در دوران نمایندگی وی در مجلس کتاب خوانی و پیاده‌روی وی در مجلس را مهم‌ترین فعالیت وی در طول روزهای نمایندگی عنوان می‌دارد.

در کنار این تاکنون کوچک‌ترین نظر کارشناسی از پزشکیان درباره طرح‌ها و لوایح تخصصی مشاهده نشده است. این خصلت‌ها، خطری مهم درباره پزشکیان را به ذهن متبادر می‌سازد و این خطر، امکان تسلط افرادی بر وی است که بدترین کارنامه را در طول دوران مسئولیت خود داشته‌اند. در ذیل به گوشه‌ای از رقیب هراسی ستاد پزشکیان درباره سعید جلیلی می‌پردازیم.

یکی از ادعاهایی که در طی رقابت انتخاباتی اخیر و برای حمله به سعید جلیلی و حتی شهید آیت‌الله رئیسی عنوان می‌شد، معرفی جلیلی به عنوان مسبب تحریم‌ها و شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان کسی بود که تحریم‌ها در دوران وی روندی افزایشی داشت. چنین ادعاهایی که به خصوص از سوی محمد جواد ظریف برای فرار رو به جلو و فرار از پاسخگویی در برابر افتضاحات و کاستی‌های بیشمار برجام عنوان می‌شود، یکی از ناجوانمردانه‌ترین مواضع و فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی این دوره به شمار می‌آید.

ظریف با کتمان واقعیت هیچ‌گاه به نقش تیم مذاکره‌کننده دولت اصلاحات که به ریاست روحانی و عاملیت وی در ورود مسئله برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پایه تمام فشارها و تحریم‌ها در موضوع برنامه هسته‌ای ایران بود اشاره نمی‌کند. وی قطعنامه‌های شورای امنیت را نیز به دروغ تماماً به سعید جلیلی منتسب می‌کند، این در حالی است که عمده قطعنامه‌های شورای امنیت در آن زمان مربوط به دوران قبل از دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی است.

کابینه‌ات کو؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کابینه‌ات کو؟» نوشت: اظهارات هولناک رئیس و معاون ستاد پزشکیان که گفتند «پزشکیان هیچ ذهنیتی از کابینه خود ندارد» و حامل‌های انرژی را «آنچنان» گران می‌کنیم که کسی ناراحت نشود، این مطالبه را پیش آورده که بهتر است نامزدها تا قبل از چهارشنبه کابینه خود یا نفرات اصلی آن را معرفی کنند تا مردم به جای رأی به یک شخص، به کابینه‌ها رأی بدهند. وقتی عبدالعلی‌زاده گفت: «آقای پزشکیان کاملاً ذهنش خالی است و هنوز نرفته به سمت اینکه کسی را به‌عنوان وزیر انتخاب کند»، یاد خاطره‌ای از سال ۸۴ افتادم که یکی از همکاران در سفر به قم با یک ون همراه محمود احمدی‌نژاد شد و، چون بازگشت، گفت: «این آدم نه تیم دارد، نه برنامه!» فرق احمدی‌نژاد که ژنرال بود و همه را سرباز خود می‌پنداشت با پزشکیان که آن‌طور که رئیس ستادش می‌گوید دستش را در جیبش کرده و می‌گوید برویم رئیس‌جمهور شویم تا ببینیم خدا چه می‌خواهد، و هیچ تیمی ندارد و هیچ وزیری را در ذهن هم نیاورده است و مرتب می‌گوید «من که کارشناس نیستم»، این است که احمدی‌نژاد با آن خلق‌وخو، تا آنجا در برکناری وزیرانش پیش رفت که نزدیک بود کابینه از اعتبار بیفتد، اما پزشکیان، چون برخلاف او مدام اعتراف می‌کند که کارشناس نیست، هزار ژنرال و کارشناس بالای سر خود می‌آورد و در نتیجه به همان سرنوشت احمدی‌نژاد با همان نتیجه دچار می‌شود.

قبلاً هم نوشته‌ام که رئیس‌جمهور اگر بگوید من کارشناس نیستم، یعنی ما بعد از این، ده‌ها رئیس‌جمهور خواهیم داشت و این یعنی یک آشوب مطلق. ظریف نیز کاملاً شبیه احمدی‌نژاد است، به‌ویژه در بی‌پروایی در اظهارنظرهای ناپخته و اعوجاجی و وحشت‌آفرینی‌هایی خوشایند آمریکا، دست احمدی‌نژاد را از پشت بسته است. به احمدی‌نژاد می‌گفتند طرح هولوکاست، خوشایند صهیونیست‌ها شد و حالا تصویر ظریف و عربده‌کشی‌های او صفحات تلویزیون‌های صهیونیست‌ها را خالی نمی‌کند!

کابینه‌ات کو؟

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «متن علیه حاشیه» را برگزید و نوشت: از منظر اصلاح‌طلبان، دوقطبی‌سازی و حاشیه‌سازی صرفاً به سیاست خارجی و گره زدن بی‌چون و چرای اقتصاد و معیشت مردم به آن منتهی نمی‌شود. آنها دو قطبی‌سازی را به دیگر مسائل نیز می‌کشانند و سعی می‌کنند از هر مقوله‌ای برای ایجاد شکاف بین مردم و نهایتاً دوقطبی کردن فضای جامعه و انتخابات استفاده کنند.

اخیراً یکی از نفرات اصلی ستاد پزشکیان در صفحه ایکس خود نوشته است: «نخواهیم گذاشت ایران به دست طالبان بیفتد». این سخن معانی بسیاری در خود دارد. سعی می‌کند نوعی نگرانی را به مخاطب القا کند و البته سابقه تاریخی هم دارد! سال ۸۴ که برای نخستین بار انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد، اصلاح‌طلبان و کارگزاران روی آنچه «تندروی طرف مقابل» می‌نامیدند مانور بسیاری دادند.

بعدها و در دیگر رقابت‌های انتخاباتی این طیف همچنان روی مسائل حاشیه‌ای مانور می‌دادند و سعی می‌کردند از هر فرصتی برای تخریب حریف و ایجاد فضای دوقطبی استفاده کنند. فراموش نکرده‌ایم که در رقابت‌های انتخاباتی سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ که شهید رئیسی در آن رقابت‌ها حضور داشت، چه تهمت‌ها و سخنانی را به ایشان نسبت می‌دادند. در نهایت این روند باعث شد شهید خدمت در پاسخ به این تهمت‌های ناجوانمردانه بگوید: «اگر مشکلات مردم با تهمت زدن به من حل می‌شود، بزنید! …».

به نظر می‌رسد در انتخابات ۱۵ تیرماه ایجاد دوقطبی و حاشیه‌سازی در جامعه دستورالعمل اصلی اصلاح‌طلبان برای جمع کردن آرای سلبی از بین مردم است. «استیلای طالبان بر کشور» که در توئیت آذری‌جهرمی آمده، بهترین نمود این سخن است. آنها چون خود برنامه جدیدی ندارند جز تکرار ۲ دولت حسن روحانی، قصد دارند از متن به حاشیه بروند و حتی‌المقدور بخشی از جامعه را نیز به دنبال خود بکشند.

کابینه‌ات کو؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طبیب اقتصاد ایران» نوشت: بعد از کارنامه درخشان دولت اصلاحات در زمان سیدمحمد خاتمی که ارز را سه نرخی تحویل گرفت و در زمان تحویل دادن دولت ارز را تک‌نرخی کرده بود، بهترین دوران اقتصادی در دهه اخیر به چهار سال اول دولت حسن روحانی باز می‌گشت که فرمانده اقتصادی آن در وزارت اقتصاد علی طیب‌نیا بود. کسی که وارد دولت دوم حسن روحانی هم نشد و بعدها تا همین امروز سکوت پیشه کرد. علی طیب‌نیا و محمدجواد ظریف دو بال مهم مسعود پزشکیان در سیاست‌ورزی دولت او خواهند بود؛ دو بالی که هرکدام پیامی روشن به دنیا مخابره می‌کنند. اگر در آن سو سعید جلیلی ایستاده که پیامش به دنیا از جنس «بستن تنگه هرمز» و «برهم زدن قراردادهایی مانند کرسنت» است، اما این سو کسانی در کنار پزشکیان قرار گرفتند که پیام صلح و ثبات به جهان مخابره می‌کنند. اگر ظریف در جهان با قرارداد برجام شناخته می‌شود، طیب‌نیا کسی است که تلاش کرده بود گره کور افایتی اف را در اقتصاد باز کند. طیب‌نیا در ابتدا به تیم حسن روحانی هم تعلق نداشت. او اتفاقاً در مناظراتی که سال ۹۲ برگزار شده بود، به نمایندگی از محمدرضا عارف در مقابل محمدباقر نوبخت، نماینده حسن روحانی، نشست اما چند ماه بعد به عنوان وزیر اقتصاد از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شد. در نهایت او توانست با رأی قاطع ۲۷۴ رأی از ۲۸۴ رأی مأخوذه در مجلس به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شود.

کابینه‌ات کو؟

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «۱۰ پرسش از دو نامزد» را برگزید و نوشت: اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده است. این موضوع باعث شده است که خانوارهای ایرانی نیز به‌دلیل حال نامساعد اقتصاد با ریسک‌های قابل توجهی روبه‌رو شوند. از این‌رو رئیس‌جمهور جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی با شرایط دشواری روبه‌رو خواهد شد. او باید برای اقتصاد برنامه داشته باشد و تیم اقتصادی هماهنگی را برای حل مسائل اقتصادی به‌کار گیرد. از سوی دیگر، دو نامزدی که در مرحله نهایی وارد رقابت می‌شوند، باید برنامه‌های خود را به زبان ساده و همه‌فهم برای مردم توضیح دهند. امروز و فردا قرار است که مناظره‌های تلویزیونی از سر گرفته شود و رای‌دهندگان در انتظار هستند که از نامزدها در دور جدید مناظرات حرف‌های جدیدی بشنوند.

نکته‌ای که در مناظره‌های قبلی بیشتر به چشم می‌خورد، این بود که نامزدها بیش از آنکه برنامه‌های خود را تشریح کنند، به نقد وضعیت موجود یا رویکرد یکدیگر پرداختند و مخاطبان نمی‌توانستند به یک ارزیابی مشخص از مواجهه نامزدها با چالش‌های اقتصادی دست پیدا کنند. حال با کاهش تعداد نامزدها، ارائه برنامه‌ها برای حل موضوعات اقتصادی می‌تواند عیار هر نامزد را برای سکانداری دولت آینده مشخص کند. در روزهای اخیر با یارکشی نامزدها به‌ویژه در تیم‌های اقتصادی، رای‌دهندگان گمانه‌زنی‌هایی درباره آینده اقتصاد با هر یک از نامزدها به صورت می‌دهند. به بیان دیگر، با توجه به سوابق قبلی افراد نزدیک به هر یک از نامزدها، رویکرد آنها را در مواجهه با وضعیت اقتصادی مورد بررسی قرار می‌دهند. این در حالی است که هر یک از این نامزدها می‌توانند با صحبت کردن شفاف از برنامه‌های خود، به ابهامات و گمانه‌های مطرح‌شده پاسخ دهند. «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی ۱۰ پرسش اصلی اقتصاد را برای میز مناظره امروز دو نامزد، تهیه کرده است. پاسخ به این سوالات می‌تواند تا حدودی مواضع و برنامه دولت آینده را برای رای‌دهندگان مشخص کند.

کابینه‌ات کو؟

کد خبر 767922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیبس IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    صبح بخیر بر کانال ایتای سعید خان جلیلی