تفاوت مناظره‌های انتخاباتی ایران و آمریکا/ استفاده از کلمات بزرگسالان در صحبت‌ها

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه کلمات ردوبدل شده توسط بایدن و ترامپ جز کلمات بزرگسال بود، یعنی شنیدن چنین کلماتی توسط کودکان ممنوع است، گفت: کاندیداهای انتخاباتی در ایران در طول مناظره کوچک‌ترین بی‌احترامی به هم نکردند و تنها انتقاد آن‌ها نسبت به برنامه‌ها یا جناح یا اطرافیان یکدیگر بود.

حسین فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به تشریح تفاوت‌های مناظرات انتخاباتی کاندیداها در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا پرداخت و اظهار کرد: مناظرات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران همواره منطبق با اخلاق و رعایت ادب و احترام انجام شده است در حالی که در مناظره پنجشنبه آمریکا دو نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن و حزب جمهوری‌خواه یعنی دونالد ترامپ حتی پیش از مناظره حاضر به دست دادن با یکدیگر نشدند.

وی افزود: این دو کاندیدای انتخاباتی آمریکا در طول ۹۰ دقیقه مناظره از انواع فحاشی‌ها تا توهین‌ها به شخص و جناح و برنامه‌های یکدیگر فروگذار نکردند و برای نخستین بار بود که در حین مناظرات انتخاباتی در این کشور، میکروفن‌ها در زمان صحبت کاندیداها قطع می‌شد.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه در مناظرات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ نیز بارها دو کاندیدای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا حین صحبت به جان هم افتادند و مناظره‌ها به تنش و درگیری لفظی آن‌ها منجر شد، تاکید کرد: در ایران علی‌رغم اختلاف دیدگاه‌های کاندیداها از روزهای پیش از مناظرات با هم خوش‌وبش می‌کردند، حتی دیدیم که در روز عید غدیر یکی از آن‌ها به دیگران عیدی داد و در پایان مناظرات با هم عکس یادگاری گرفتند و دست دادند.

وی ابراز کرد: کاندیداهای انتخاباتی در ایران در طول مناظره کوچک‌ترین بی‌احترامی به هم نکردند و تنها انتقاد آن‌ها نسبت به برنامه‌ها یا جناح یا اطرافیان و مشاوران یکدیگر بود و در عین حال با الفاظ محترمانه یکدیگر را خطاب قرار می‌دادند و هیچ‌گونه توهین و فحاشی به یکدیگر نکردند.

فلاح با بیان اینکه نماز پیش از شروع برنامه‌های مناظره توسط کاندیداها جای تأمل دارد و گویای فرهنگ غنی ایرانیان است، یادآور شد: همه این‌ها نشان می‌دهد که در نظام جمهوری اسلامی اختلاف نظر و دیدگاه وجود دارد، اما بی‌اخلاقی صورت نمی‌گیرد و افراد از توهین به یکدیگر اِبا دارند.

وی ادامه داد: کلماتی که بین دو کاندیدای آمریکا ردوبدل می‌شد، جز کلماتی بود که بزرگسال حساب می‌شود؛ به این معنی که شنیدن چنین کلماتی توسط کودکان ممنوع است، اما کاندیداها کلمات بزرگسال را بدون رعایت اخلاق به هم نسبت می‌دادند؛ این در حالی است که در انتخابات‌های گذشته آمریکا نیز چنین مواردی وجود داشته و کاندیداها حتی مسائل شخصی یکدیگر را نیز مورد خطاب قرار می‌دادند و فساد اخلاقی همدیگر را در برنامه‌های زنده تلویزیونی رو می‌کردند.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه با اشاره به دور دوم انتخابات در ایران و شروع مناظرات بین دو کاندیدای اصلاح طلب و اصولگرا گفت: مناظره‌ها به حضور بیشتر مردم و داغ شدن تنور انتخابات کمک می‌کند تا کاندیداها برنامه‌های خود را گفته و اگر نقدی به شیوه اداره کشور دارند، در این برنامه‌ها مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کاندیداها باید تلاش کنند، در مورد مسائل جانبی و دغدغه‌های جدی مردم از جمله معیشت، اقتصاد، روند مذاکرات و اعتلای سیاست خارجه صحبت کنند تا ابهامات رفع شده و مردم با دقت و آرامش بیشتری بتوانند انتخاب کنند و سکان ریاست جمهوری را در یک دوره چهار ساله به دست اصلح‌ترین فرد بسپارند.

کد خبر 767933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.