نحوه استفاده از انواع سموم کشاورزی در فصل تابستان
استفاده از انواع سم در تابستان

آیا با نحوه استفاده از انواع سموم کشاورزی در فصل تابستان آشنایی دارید؟ تمام سمومی که در فصل تابستان برای گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، دستورالعمل‌های مخصوص به خود را دارند که شما باید آن‌ها را رعایت کنید.

ما در ادامه اطلاعات لازم را در مورد نحوه استفاده از این سموم، در اختیار شما قرار خواهیم داد.

روش‌های استفاده از سموم در خاک

اگر بخواهید از کاربرد سموم داخل خاک استفاده کنید، باید بدانید که این کار به روش‌های گوناگونی قابل انجام است که این روش‌ها عبارتند از:

قبل از کاشت محصول

استفاده از سموم قبل از کاشت محصول، به دو شکل تیمار پخش گسترده یا تیمار نواری انجام می‌شود.

هنگام گیاهچه قبل از نشاکاری

در این روش، سموم می‌توانند به شکل فروبردن سینی نشاء داخل محلول سم استفاده شوند. همینطور سمپاشی می‌تواند روی نشاءها انجام شود.

هنگام کاشت بذر محصول

سموم می‌توانند هنگام کاشت محصول، مورد استفاده قرار بگیرند که این کار می‌تواند به شکل تیمار نواری داخل شیار بذر انجام شود.

هنگام نشاءکاری یا بعد کاشت

هنگام نشاء کاری یا بعد از کاشت، سموم به دو شکل تیمار تمام گیاهان یا استفاده از آن‌ها همراه با آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. نام دیگر آن‌ها به اصطلاح، سم آبیاری است.

در نهایت باید بگوییم که تیمار تمام گیاهان توسط دو روش انجام می‌شود که این دو روش شامل ریختن محلول پای گیاه یا پاشیدن گرانول است.

هدف استفاده از سموم داخل خاک

استفاده از سموم داخل خاک چه هدفی را به دنبال دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در کل استفاده از سموم داخل خاک، به خاطر دو هدف انجام می‌گیرد که این اهداف عبارتند از:

● تیمار خاک که این کار، برای کنترل آفات و بیماری‌ها و همینطور علف‌های هرز انجام می‌شود.

● تیمار محصول که از این طریق سم می‌تواند به ریشه‌ها جذب شود و به طور کلی این سموم قادر هستند به صورت سیستمیک، انواع مختلفی از گیاهان را در مقابل بیماری‌های هوازاد یا آفات حفظ کنند.

خرید سم تابستانه

در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو روش، باید بگوییم که آن‌ها با یکدیگر دارای تفاوت‌ها و شباهاتی هستند. به عنوان مثال تجهیزاتی که در هر دو به کار می‌رود، با یکدیگر مشابه است؛ اما از لحاظ زمانبندی خرید سم و مصرف آن، با یکدیگر متفاوت هستند. زمانی که سموم داخل خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به عنوان یک تیمار پیشگیری عمل کنند و از خطرات مختلف مانند آفات و بیماری‌ها در امان بمانند. در این شرایط عواملی که به کنترل رشد و نمو و آفت می‌پردازند، شرایط اقلیمی و همینطور بیماری‌ها و علف‌های هرز، با کاربرد سم دارای تداخل می‌شوند. بنابراین شما باید در مورد عواملی که بر کاربرد سم داخل خاک موثر هستند، اطلاعات داشته باشید.

استفاده از سموم برای گیاهچه‌ها به چه شکل است؟

روش استفاده از سموم برای گیاهچه‌ها، برای این است که شما بتوانید از سرازیر شدن سم داخل خاک اطمینان پیدا کنید و برای این اطمینان، باید داخل آب به اندازه کافی سم حل کنید. توجه داشته باشید که محلول سم مورد نظر، باید از ۱ الی ۲ روز قبل از نشاء کاری روی گیاهچه‌هایی که داخل خاک وجود دارند یا گیاهچه‌های داخل سینی نشاء، پاشیده شود. به عنوان مثال اگر بخواهیم کاهو را سمپاشی کنیم، باید بگوییم که برای کاشت کاهو که تراکم آن ۱۶۰۰ بوته است، هکتاری معادل ۱۶۷ سینی لازم است. مراحلی که می‌توانید سم را به گیاه اضافه کنید، به این ترتیب است:

محاسبه دز سم

مرحله اول محاسبه دز سم است و برای این کار، اگر توصیه شده که مثلاً دوز سم ۸۰۰ گرم در هکتار در نظر گرفته شود، این مقدار در ۱۶۷ سینی و برای هر سینی، ۴.۸ گرم سم است.

● آماده کردن محلول سم

مرحله بعدی آماده کردن سم است و در این مرحله به عنوان مثال برای این که بخواهید بوته‌های هر سمی را خیس کنید، ۶۰۰ میلی لیتر آب نیاز است. برای ۱۶۷ سینی به صورت تقریبی، ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارید و همینطور ۸۰۰ گرم سم.

سم پاشی در تابستان

قرار دادن سینی‌ها در یک یا دو ردیف کنار یکدیگر

در این مرحله باید به صورت عقب و جلو محلول سم را به حرکت درآورید و آن را به صورت مساوی روی سینی‌ها پخش کنید. توجه داشته باشید زمانی می‌توانید نتیجه خیلی خوبی را به دست آورید که خاک بستر گیاهچه‌ها مرطوب نباشد. شما می‌توانید خاک را پس از نشاء کاری آبیاری کنید. به طور کلی باید گفت، در این روش مقدار رطوبتی که خاک باید پس از نشاء داشته باشد، نسبت به روش‌های دیگری که مربوط به کاربرد سم داخل خاک هستند، کم اهمیت‌تر است. دلیل این امر نیز، این است که در این روش سم قبلاً به ریشه داده شده است و در منطقه آن قرار دارد.

بهترین زمان برای استفاده از سموم کشاورزی

همانطور که اشاره کردیم، شما عزیزان باید بهترین زمان را برای استفاده از سموم کشاورزی انتخاب کنید که در ادامه توضیحاتی را در این مورد ارائه خواهیم داد:

زمان سمپاشی در روز

در مورد زمان سمپاشی در روز، باید گفت که اگر این کار قبل از کاشت محصول یا هنگام کاشت انجام بگیرد، دارای تاثیر نخواهد بود. سمپاشی در ساعات اولیه روز که هوا خنک و همینطور نور کم است، باعث می‌شود که سم‌ها بتوانند داخل گیاه حرکت کنند. در مقابل سمپاشی در فصل زمستان نیز، باعث می‌شود که سموم زمستانه بتوانند به کنترل آفات بپردازند.

استفاده از سم قبل از حمله آفات

زمان دیگری که برای سمپاشی مناسب است، هنگام خواب درختان است و شما می‌توانید از سموم مختلف برای ضدعفونی کردن درختان استفاده کنید. همینطور در ابتدای فصل رشد درختان و گیاهان، می‌توان از سموم قوی و سیستمیک استفاده کرد که این کار باعث پیشگیری از رشد آفات و همینطور مبارزه با آفات خواهد شد.

خرید سم

نکات استفاده از سموم کشاورزی

شما عزیزان هنگام استفاده از سموم کشاورزی، باید یکسری نکات را رعایت کنید تا بتوانید نتیجه بهتری را دریافت نمایید. این نکات عبارتند از:

استفاده از سموم مناسب

استفاده به موقع از سموم

میزان دقیق سم را محاسبه کنید

به صورت ایمن از سموم نگهداری کنید

نکات بهداشتی را رعایت کنید

مزیت‌های استفاده از انواع سموم کشاورزی در فصل تابستان

هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید از انواع سموم کشاورزی برای گیاهان و درختان خود در فصل تابستان استفاده کنید، باید بدانید که استفاده از انواع این سموم، دارای مزیت‌هایی است. به عنوان مثال سموم می‌توانند دوام گیاهان شما را بیشتر کنند و از آن‌ها در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفاظت نمایند. از طرفی دیگر باید گفت که سموم کاربرد سریعی دارند و دیگر لازم نیست که شما بخواهید هزینه‌های کارگری زیادی را پرداخت کنید. استفاده از سموم می‌تواند تاثیرات زیست محیطی مناسبی داشته باشد. کاربردی که سموم برای خاک دارند، باید به شکلی باشد که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی باشند.

سخن پایانی

نحوه استفاده از انواع سموم کشاورزی در فصل تابستان اهمیت دارد و شما باید به درستی این کار را انجام دهید. ما در این مقاله، زمانبندی‌های مناسبی را برای استفاده از سموم کشاورزی ارائه دادیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید و همینطور برای خرید سم اقدام کنید، می‌توانید از سایت دشت سبز کمک بگیرید.

کد خبر 767843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.