هر چه باید درباره مدال‌ها و پاداش ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، سی‌وسومین المپیک است که به میزبانی پاریس از پنجم تا بیست‌ویکم مرداد برگزار خواهد شد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، سی‌وسومین المپیک است که به میزبانی پاریس از پنجم تا بیست‌ویکم مرداد سال جاری برگزار می‌شود. بازی‌های ۲۰۲۴ سومین مرتبه‌ای است که پاریس المپیک را میزبانی می‌کند. دو میزبانی قبلی پاریس در سال‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴ بوده است، افتتاحیه این مسابقات قرار است کنار رود سن، واقع در پاریس برگزار شود و ورزشگاه استاد دو فرانس میزبان اختتامیه و مسابقات دوومیدانی این رقابت‌هاست.

هر آنچه باید در خصوص مدال‌ها و پاداش ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

مدال‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

خاص‌ترین بخش المپیک برای هر ورزشکار دریافت مدال این بازی‌ها است. مدال المپیک در کنار جنبه مسابقه‌ای و ارزش مادی از ارزش معنوی بالایی برخوردار است و کشورهای میزبان می‌کوشند تا در طراحی مدال‌های المپیک از نمادهای ملی، فرهنگی و نمادهای خاص کشور خود استفاده و پیامی خاص را مخابره کنند.

کشور فرانسه به عنوان میزبان سی‌وسومین المپیک نیز کوشیده که مدالی با طراحی خاص همراه نمادهای مخصوص کشورش را برای این دور از رقابت‌های المپیک آماده کند. مدال‌هایی که به ورزشکاران در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ اهدا می‌شود یک قطعه اصلی از برج ایفل جای گرفته است. قطعه شش‌ضلعی از جنس آهن از بزرگترین نماد شهر پاریس، پایتخت فرانسه، برداشته شده است که تصویر این شهر را نمایان می‌کند. این قطعه اصلی که در مرکز قرار دارد.

۵۰۸۴ مدال طلا، نقره و برنز دارای یک صفحه سکه‌ای شش‌ضلعی است که همچون یک سنگ قیمتی تنظیم شده است. این صفحه توسط جواهرساز برجسته فرانسوی شومه Chaumet طراحی شده است.

تونی استنگوئه، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ در این خصوص گفت: «می‌خواستیم یک قطعه از برج ایفل سال ۱۸۸۹ را به همه برندگان مدال بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس ارائه دهیم. آن‌ها [طراحان جواهرساز] فلزات گران‌بها (طلا، نقره و برنز) را با گران‌ترین فلز کشورمان، از این گنجینه‌ای که همان برج ایفل است، ترکیب می‌کنند.»

هر آنچه باید در خصوص مدال‌ها و پاداش ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

قسمت روی مدال‌های طلا، نقره و برنز دو رویداد المپیک و پارالمپیک با طرح مشترک در زمینه حاوی خطوط برجسته مدور که در قسمت مرکزی به یک تکه شش‌ضلعی از فلز برداشت شده از سازه برج ایفل ختم می‌شود ارائه شده است. این تکه از قسمت‌های برداشت شده در جریان بازسازی برج ایفل در قرن بیستم تأمین شده است و مربوط به سازه فعلی نیست.

لوگو و عنوان رقابت‌ها PARIS ۲۰۲۴ به همراه نشان پنج حلقه المپیک روی قسمت فلزی مرکز مدال حک شده است. شش‌ضلعی نماد آشنای کشور فرانسه است که در واقع از فرم هندسی نقشه این کشور الهام گرفته شده است.

در قسمت پشت مدال رقابت‌های المپیک نماد الهه پیروزی که از سال ۱۹۲۸ در مدال‌های این رویداد حضور دارد روی پس‌زمینه استادیوم پاناتینایکو یونان که میزبان نخستین دوره رقابت‌های المپیک در سال ۱۸۹۶ بوده است به چشم می‌خورد.

طراحی پشت مدال رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ نیز با الهام از نمای هوایی برج ایفل انجام شده که نماد رقابت‌ها در مرکز به چشم می‌خورد و عنوان مسابقات «PARIS» و «۲۰۲۴» در دو سمت آن به خط بریل حک شده تا به نوعی به لویی بریل، مبدع فرانسوی این خط مختص نابینایان نیز ادای احترام شود.

روبان مدال رقابت‌های المپیک به رنگ آبی و پارالمپیک قرمز است و روی هر یک نقوشی برگرفته از سازه برج ایفل به همراه نماد پنج حلقه المپیک نقش بسته است. تعداد مجموع مدال‌های ضرب شده برای رویدادهای المپیک و پارالمپیک پاریس ۵۰۸۴ مدال است.

هر آنچه باید در خصوص مدال‌ها و پاداش ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

ویژگی‌های ساخت مدال‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

قُطر: ۸۵ میلیمتر

ضخامت: ۹.۲ میلی‌متر

وزن فلز به کار رفته از برج ایفل در هر مدال: ۱۸ گرم

وزن مدال طلا ۵۲۹ گرم، نقره ۵۲۵ گرم و برنز ۴۵۵ گرم

هر آنچه باید در خصوص مدال‌ها و پاداش ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

پاداش ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

از گذشته کسب مدال المپیک افتخار بزرگی برای هر ورزشکار و کشوری است زیرا مسابقات المپیک هدف غایی و بزرگترین رویداد ورزشی در جهان است.

امروزه المپیک دیگر یک رویداد ورزشی نیست و به نوعی نشان از دیپلماسی و سیاست کشورها دارد. به دلیل اهمیت درخشش و کسب مدال المپیک توسط ورزشکاران و نمایش دیپلماسی هر کشور، پاداش ویژه و خاصی از کشورها برای قهرمانان المپیک خود در نظر گرفته می‌شود تا ضمن همراهی و پوشش مالی و تشکر از ورزشکاران انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر و کسب مدال باشد.

فرانسه به عنوان میزبان المپیک ۲۰۲۴ به برنده مدال طلای المپیک ۷۳ هزار دلار پرداخت می‌کند، در حالی که این رقم برای المپیک توکیو ۶۰ هزار دلار بود. مدال نقره ۴۰ هزار دلار و مدال برنز هم ۲۰ هزار دلار پاداش دریافت خواهد کرد.

آمریکا که به‌طور سنتی بیشترین مدال‌ها را به دست می‌آورد، حدود ۳۲۰۰۰ دلار به قهرمانان خود پرداخت خواهد کرد، همچنین به دارنده مدال نقره ۲۵ هزار دلار و به برنده مدال برنز ۱۵ هزار دلار پرداخت می‌کند.

سنگاپور و تایوان قصد دارند پاداش بیشتری را برای قهرمانان المپیک هزینه کنند و قرار است به برنده‌های مدال طلای المپیک حدود ۷۰۰ هزار دلار پرداخت کنند.

انگلستان به شیوه‌ای دیگر از مدال‌آوران خود تجلیل خواهد کرد و به تمام ورزشکارانی که در ادوار مختلف موفق به کسب مدال شده‌اند سالانه ۳۵ هزار دلار پرداخت می‌کند.

مصر از جمله کشورهایی است که قرار است پاداش بسیار بالایی را به طلایی‌های کاروان خود اهدا کند. رئیس کمیته ملی المپیک مصر اعلام کرد جایزه برنده مدال طلا در المپیک پاریس ممکن است به پنج میلیون دلار برسد.

امارات هم پاداش حدود ۵۰۰ هزار دلاری را برای برنده مدال طلا در نظر گرفته است و به برنده مدال نقره حدود ۳۰۰ هزار و به برنده مدال برنز حدود ۲۰۰ هزار دلار پرداخت خواهد کرد.

در ایران و در جریان سی و دومین نشست اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک به ریاست محمود خسروی‌وفا پاداش مدال‌آوران یکی از موضوعات مورد بحث بود. بر این اساس مصوب شد که طلایی‌ها ١٠ میلیارد تومان (حدود ۱۶۰ هزار دلار) پاداش بگیرند، این پاداش برای نقره‌ای‌ها چهار میلیارد تومان است و برنزی‌ها دو میلیارد تومان پاداش می‌گیرند. در المپیک توکیو پاداش پای سکو برای مدال‌آوران، ۱۰ هزار یورو طلا، پنج هزار یورو نقره و ۳۵۰۰ یورو برنز بود.

برای مربیان، سرمربیان و کادر فنی بالاترین رنگ مدال به عنوان پاداش در نظر گرفته می‌شود. مثلاً اگر ورزشکار چهار میلیارد دریافت کرده، چهار میلیارد هم به سرمربی داده می‌شود. همچنین چهار میلیارد هم در اختیار رئیس فدراسیون قرار می‌گیرد که ۵۰ درصد آن را به سرمربی پرداخت کند و باقی‌مانده آن بین اعضای کادر فنی که در این مدال دخیل بودند، پرداخت می‌شود.

فدراسیون جهانی دوومیدانی هم به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد برای نخستین بار به مدال‌آوران طلا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس مبلغ ۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد کرد تا از نقش ورزشکاران در رشد و توسعه این رشته ورزشی قدردانی شود.

هر آنچه باید در خصوص مدال‌ها و پاداش ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

میزان پاداش به قهرمانان المپیک در کشورهای مختلف

  • هنگ‌کنگ: ۶۴۲ هزار دلار
  • ترکیه: ۳۸۳ هزار دلار
  • مالزی: ۲۳۸ هزار دلار
  • ایتالیا: ۲۰۱ هزار دلار
  • قبرس: ۱۶۸ هزار دلار
  • لتونی: ۱۵۹ هزار دلار
  • مجارستان: ۱۵۶ هزار دلار
  • لیتوانی: ۱۴۳ هزار دلار
  • بلغارستان: ۱۴۳ هزار دلار
  • کزوو: ۱۲۳ هزار دلار
  • استونی: ۱۱۰ هزار دلار
  • جمهوری چک: ۱۱۰ هزار دلار
  • اسلوونی: ۸۴ هزار دلار
  • فرانسه: ۷۳ هزار دلار
  • اسلواکی: ۵۶ هزار دلار
  • فنلاند: ۵۶ هزار دلار
  • کره جنوبی: ۵۲ هزار دلار
  • سوئیس: ۴۳ هزار دلار
  • آمریکا: ۳۷ هزار دلار
  • هلند: ۳۴ هزار دلار
  • نیوزلند: ۲۶ هزار دلار
  • آلمان: ۲۲ هزار دلار
  • اتریش: ۱۹ هزار دلار
  • کانادا: ۱۶ هزار دلار
  • استرالیا: ۱۴ هزار دلار
کد خبر 767674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.