نامزدهای محترم؛ با سلاح اخلاق اسلامی وارد گود شوید!

زیر پا گذاشتن اخلاق در انتخابات موجب یأس، ناامیدی، نگرانی و تشویش در دل مردم می‌شود که این امر با فلسفه وجودی انتخابات در تضاد است؛ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به اینجا همواره یکی از تأکیدات امامین انقلاب رعایت اخلاق و انصاف در انتخابات است که در ادامه مروری به این بیانات داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در ایران و مردم‌سالاری دینی، تمام اصول و شیوه‌های حکومت‌داری بر ارزش‌ها و مبانی اعتقادی دینی مبتنی است و در این مسیر دیانت و سیاست گام به گام با یکدیگر پیش می‌روند، بنابراین باید در اجرا و نظریه، پایبند به شیوه مردم‌سالاری دینی بود.

در نظام‌های مردم‌سالار، انتخابات یکی از اساسی‌ترین اصول است و در این مسیر با عنایت و توجه به سه بعد اخلاق، احکام و اعتقادات دین می‌توان نتایجی مطلوب را رقم زد؛ در واقع اخلاق و انتخابات به‌عنوان دو قطب تعیین‌کننده در نظام مردم‌سالار دینی مورد بحث و توجه است، چرا که انتخابات، در نظام‌های سیاسی مردم‌سالار و از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران، عرصه شکل‌گیری جمهوریت و رکن مردمی نظام و ضامن بقا و ثمردهی حکومت است و از سویی رعایت اخلاق در انتخابات، از آشکارترین جلوه‌های سیاست اخلاقی و در ادامه سیاست اخلاقی میدان عملی شدن بسیاری از ارزش‌ها و فضای اخلاق اجتماعی است.

از سویی باید توجه داشت که بداخلاقی‌های انتخاباتی زیبنده جامعه اسلامی متمدن و فضیلت‌گرای ما نبوده است و زیر پا گذاشتن اخلاق در انتخابات به‌صورت طبیعی موجب یأس، ناامیدی، نگرانی و تشویش در دل مردم می‌شود که این امر با فلسفه وجودی انتخابات در تضاد قرار دارد؛ بر اساس این توضیحات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به اینجا که در بحبوحه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، شاهدیم که همواره یکی از تأکیدات مؤکد امامین انقلاب در برهه‌های زمانی مشابه این روزها، رعایت اخلاق و انصاف در انتخابات است و بر همین اساس و هم‌زمان با برگزاری اولین مناظره این دوره از انتخابات، مروری بر بیانات امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حوزه خواهیم داشت:

اخلاق همه در انتخابات، همه اخلاق اسلامی باشد

حضرت امام (ره) در جمع اقشار مختلف مردم:

«یک کلمه‌ای که در این موقع لازم است به آن توجه بشود قضیه انتخابات است.... همه آقایان متوجه باشند که دولت اسلامی است. جمهوری اسلامی است و مجلس، مجلس اسلامی است. و باید اخلاق همه در انتخابات، همه اخلاق اسلامی باشد و افرادی را انتخاب کنید که متعهد به اسلام، شرقی و غربی نباشند. بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند. صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۶۸»

نامزدهای محترم؛ با سلاح اخلاق اسلامی وارد گود شوید!

عمل نامزدها گونه‌ای باشد که مردم راضی باشند

حضرت امام (ره) در دیدار با وزیر کشور و استانداران سراسر کشور:

«هیچ‌کس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست، همه افراد ملت یک جور هستند در انتخابات، یعنی همان آدمی که یک کار کوچکی انجام می‌دهد با آن کسی که در رأس همه امور هست در باب انتخابات هیچ با هم فرقی ندارند، این یک رأی دارد، آن هم یک رأی دارد. این یک جور باید با او عمل بشود، با آن هم یک جور عمل بشود. بنا بر این، توجه به اینکه انتخابات جوری باشد که مردم پسند باشد، نه جوری باشد که فرض کن خان پسند باشد، ما او را می‌خواهیم. مردم‌پسند باشد، یعنی مردم احساس بکنند به اینکه مسئله انتخابات به آن طوری که قانون انتخابات گفته است، به آن طوری که اسلام می‌خواهد دارد عمل می‌شود. عمل مال شماست، قانون یک ثبتی است که می‌شود، یک وظیفه‌ای تعیین می‌کند، لکن آنی که مهم است در مقام عمل است. مقام عمل جوری باشد که تطبیق بکند با قانون، و مردم راضی باشند در عمل. صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۷۹»

با سلاح اخلاق اسلامی وارد شوید

نخستین سخنرانی امام (ره) در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی:

«شما باید در مجلس که می‌روید علاوه بر اینکه مسائلی طرح می‌شود که مورد احتیاج ملت است باید آن‌ها را در آن {مجلس} طرح کنید. با سلاح اخلاق اسلامی وارد بشوید و با آن سلاح مردم را تربیت کنید که وقتی چند سال از مجلس گذشت در مردم آثار گفت‌وگوهای شما و مناظرات شما پیدا باشد. صحیفه امام، ج ‏۱۲، ص: ۳۴۳ -۳۵۱»

نامزدهای محترم؛ با سلاح اخلاق اسلامی وارد گود شوید!

ملاحظات اخلاقی رعایت شود

بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی:

«ملاحظات اخلاقی جدّاً رعایت بشود؛ یعنی واقعاً اگر چنانچه نامزدهای انتخابات ما، هم در مناظراتشان، هم در مصاحبه‌هایی که با آن‌ها می‌شود، سوال و جواب‌هایی که با آن‌ها می‌شود، اخلاق اسلامی را رعایت بکنند، این سرریز می‌شود در جامعه، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را یاد می‌گیرند و رعایت می‌کنند؛ این سرمشقی برای آن‌ها خواهد شد و هنجارشکنی هم نکنند. بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده بشوند، بیشتر شنیده بشوند، راه‌حلشان این است که هنجارشکنی کنند، خطوط قرمز نظام را به قول خودشان بشکنند؛ نه، نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقر و پابرجا است، یک نظام جاافتاده است، خطوط اصلی نظام مشخّص است. - ششم خرداد ۱۴۰۰»

نامزدها بی‌جنبگی نشان ندهند

بیانات رهبر انقلاب در مراسم بیست‌وهشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره):

«در تبلیغات، در مناظرات، حرف‌هایی زده شد، گاهی بداخلاقی‌هایی شد، برخی از دستگاه‌های گوناگون کشور مورد اتّهام قرار گرفتند؛ این‌ها کارهای خوبی نبود؛ گذشته، گذشته است؛ بایستی این‌ها ادامه پیدا نکند. همه توجّه داشته باشند: به آنچه در انتخابات انجام گرفت، با چشم اغماض نگاه کنند؛ تکرار نکنند؛ یعنی ملّت -چه آن گروهی که نامزد آن‌ها رأی آورده است، چه آن گروهی که نامزد آن‌ها رأی نیاورده است- باید از خودشان ظرفیت نشان بدهند، از خودشان حلم نشان بدهند -حلم یعنی ظرفیّت، جنبه‌دار بودن- بی‌جنبگی نشان ندهند. چهاردهم خرداد ۱۳۹۶»

نامزدهای محترم؛ با سلاح اخلاق اسلامی وارد گود شوید!

رعایت اخلاق در انتخابات مایه آبرو و عزت نظام است

بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع):

انتخابات یکی از آن زمینه‌هایی است در کشور که [هم] می‌تواند مایه‌ی اعتلا و آبرو بشود، هم می‌تواند مایه ضعف و سستی و ایجاد مشکلات بشود؛ انتخابات این‌جوری است. اگر مردم شرکت کنند، با نظم شرکت کنند، با اخلاق حرکت بکنند، حدود اسلامی را رعایت بکنند، قانون را همه رعایت بکنند، این مایه آبرو و عزت نظام جمهوری اسلامی است و اگر قانون‌شکنی کنند، اگر بداخلاقی کنند، اگر با حرف‌های خود، دشمن را به خودشان امیدوار کنند، انتخابات به ضرر ما تمام خواهد شد. بیستم اردیبهشت ۱۳۹۶»

رقابتِ بدون تهمت‌زنی و بدگویی

بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

«آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت‌زنی و بدگویی به یکدیگر است. چهاردهم بهمن ۱۳۹۰»

شرط پیروزی رعایت احترام میان جناح‌های مختلف است

بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از آزادگان و اقشار مختلف مردم:

مواظب باشید، در حالی که ما دنیای اسلام را به وحدت دعوت می‌کنیم، دشمن نتواند در میان صفوف خود جمهوری اسلامی، اختلاف و تفرقه ایجاد کند. شرط پیروزی‌ها این است که جناح‌های مختلف در جمهوری اسلامی، احترام هم را حفظ کنند و با هم باشند. در جمهوری اسلامی، انتخاب، انتخاب اصلح است؛ نه رقابت انتخاباتی. این دعواها و رقابت‌ها [در زمان انتخابات]، متعلق به دموکراسی‌های غربی است که از خدا و دین، هیچ‌چیزی به مشامشان نرسیده است. یازدهم مهر ۱۳۶۹»

کد خبر 764108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.