آیین غدیرآب سرایان در فهرست آیین معنوی ثبت می‌شود

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: مقدمات ثبت آیین غدیرآب به‌عنوان یکی از سنت‌های دیرینه و اصیل سرایان در فهرست آیین معنوی و رویدادهای گردشگری فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، تقی عیدی با اشاره به فراهم شدن مقدمات مستندسازی، تصویربرداری و گزارش‌گیری در خصوص ثبت آئین غدیرآب، رویداد فرهنگی و مذهبی در سرایان که ریشه در اعتقادات مذهبی مردم این دیار دارد، اظهار کرد: مردم شهر سرایان از سال‌های دور تاکنون، هم‌زمان با عید سعید غدیر، سنت دیرینه غدیرآب یا غدیرو رازنده را نگه داشته‌اند و با اعتقاد راسخ در احیای آن اهتمام دارند.

وی افزود: در سنت غدیرآب که از زمان‌های دور در شهر سرایان با آداب و رسوم خاص به یادگار مانده است، مردم سرایان از اذان صبح تا طلوع آفتاب به مظهر قنات زابری که به غدیرآب مشهور است راهی می‌شوند، به‌طوری که صف‌های کیلومتری وسایل نقلیه در فاصله پنج کیلومتری تا سرایان از مشتاقان و عاشقان امامت و ولایت تشکیل می‌شود.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان افزود: به اعتقاد مردم، آب مظهر این قنات صبح عید غدیر با آب بهشت و نهری از برکه غدیر آمیخته شده است و از تبرک و قداست خاصی برخوردار است.

وی با بیان اعتقادات مردم سرایان درباره این سنت دیرینه اظهار کرد: مردم سرایان به‌ویژه بزرگ‌تر خانواده صبح عید غدیر، آب برداشتی از مظهر قنات سرایان غدیر را برای تبرک بر سر قبور اموات می‌برند و معتقدند اهل قبور نیز از ثواب آن برخوردار می‌شوند.

عیدی ادامه داد: از آنجا که اعتقاد مردم بر این است که آب مهریه حضرت زهرا (س) است، صبح غدیر آب قنات را به عنوان خیر و برکت و با عنوان آب غدیر به خانه می‌آوردند و با آن چای و غذا آماده می‌کردند و به رخت و لباس به‌خصوص کفن، حوله و لباس‌های نو که در صندوق داشتند می‌پاشیدند و مقداری از این آب را پیش از طلوع آفتاب بر سر مزار اموات خود می‌بردند و روی قبر اموات می‌ریختند.

وی افزود: بردن آب غدیر برای همسایه‌ها و سادات شهر و استفاده در سماور برای طبخ چای و غذا تا روزها و ماه‌ها از کاربردهای دیگر غدیرو است که موجب ترویج سنت صله‌رحم و انس و الفت بیشتر بین اقوام و خویشان می‌شود.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان ادامه داد: از قدیم‌الایام صبح عید غدیر آب مظهر قنات زابری سرایان به نیت برگزاری مراسم غدیرو برای مصرف عموم آزاد است و گویا این موضوع نیز از زمان‌های دور همچنان رواج دارد و صف‌های کیلومتری را در این مکان که در ارتفاعات شمال شهر سرایان قرار دارد، شکل می‌دهد.

سنت حنا بستن در سرایان

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان با اشاره به بعضی دیگر از آداب و رسوم رایج بین مردم سرایان، همچون حنا بستن را در ایام غدیر اضافه کرد: مردم شهر سرایان از زمان‌های قدیم برای اعیاد غدیر و قربان اهمیت خاصی قائل بودند و قداست آن بسیار مورد اهمیت خانواده‌های سرایانی بوده است.

وی درباره آداب حنا بستن در روز غدیر توضیح داد: برخی شهروندان از حدود یک ماه قبل از غدیر اقدام به تهیه حنا می‌کردند تا جایی که حتی اگر حنا در خود سرایان پیدا نمی‌شد برای تهیه آن راهی شهرهای اطراف یا شهرهای بزرگ‌تر می‌شدند.

عیدی گفت: اگر برای تأمین هزینه حنا دچار مشکل می‌شدند حتماً یکی از وسایل منزل خود را می‌فروختند تا حنا تهیه کنند.

وی گفت: در تأیید اهمیت رسم حنا بستن و لزوم تهیه آن، ضرب‌المثلی بین مردم مرسوم است که اگر برای شب غدیر و حنابندان پول نداری لک‌لکوی خودتان را بفروشید و حنا تهیه کنید (لک‌لکو ظرف آبی شبیه آفتابه و لگن بوده که برای شستن ظروف از آن استفاده می‌شده است) و شب غدیر به دیدار بزرگترها (باپیر و بی‌بی) می‌رفتند و آنجا مراسم حنابندان را اجرا و پس از آنجا در جشن‌ها شرکت می‌کردند و سپس به خانه بازمی‌گشتند؛ آن‌ها حناهایی را که از قبل آماده کرده بودند، به دست، پا و موهای سرشان می‌زدند و گاهی تا صبح این حنا را روی دست و پا و سرشان نگه می‌داشتند و صبح روز غدیر غسل می‌کردند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان ادامه داد: این سنت به حدی با اعتقادات مردم گره خورده بود که برخی بانوان سرایانی در صبح غدیر با حنا بستن حتی به‌دور از چشم اقوامی که اموات تازه داشتند، دستان حنا بسته خود را با آب غدیر شست‌وشو می‌دادند و از ثواب آن بهره‌مند می‌شدند.

وی یادآور شد: این آئین به‌منظور گسترش، تعمیق و ترویج و انتقال فرهنگ غدیر به نوجوانان و نسل‌های آینده و الگوسازی عید غدیر خم با استفاده از آیات و روایات در شهرستان برنامه‌ریزی و در حال مستندسازی است.

عیدی گفت: در راستای ثبت این آئین در ردیف رویدادهای گردشگری و معنوی کشور همچنین ثبت این سنت حسنه که از قدیم‌الایام بین مردم این شهرستان مرسوم بوده است، به‌عنوان خواسته عمومی شهروندان برنامه‌ریزی لازم برای ثبت پرونده توسط شهرستان تهیه و به مرکز استان ارسال شده است.

کد خبر 768617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.