رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌ زین‌کرده می‌شود

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهش اقتصادی همزمان با سه سال آواربرداری» نوشت: دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که وضعیت متغیرهای اقتصاد کلان بشدت نامطلوب بود؛ میانگین رشد اقتصادی صفر درصد، تورم نزدیک به ۶۰ درصد در ماه پایانی دولت دوازدهم، رشد مستمر و بالای نقدینگی، تشکیل سرمایه منفی، کاهش درآمد ملی سرانه، عدم توفیق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش بدهی‌های خارجی، جهش‌های پیاپی نرخ ارز و ولنگاری بازار مسکن تنها بخشی از جلوه ناکارآمدی دولت روحانی است که گویی زمین مین‌گذاری شده‌ای تحویل دولت سیزدهم شد. شهید رئیسی در دولت سیزدهم تلاش کرد در بخش‌های مختلف اقتصادی ضمن آواربرداری برجای مانده ناشی از ناکارآمدی دولت گذشته، زمینه و بستر رشد و ارتقای فعالیت‌های اقتصادی را فراهم آورد. بهبود شاخص‌ها و متغیرهای اقتصاد کلان نظیر تحقق رشد اقتصادی در تمامی فصول عمر دولت سیزدهم، تحقق پایین‌ترین نرخ رشد نقدینگی در پنج سال گذشته و ثبت پایین‌ترین نرخ بیکاری در ۲۰ سال اخیر، تنها بخشی از تحولات اقتصادی در مدت سه سال اخیر است. به عبارت دیگر دولت سیزدهم زیرساخت‌های حکمرانی اقتصاد ایران را برای جهش آماده کرد و با اقدامات بنیادین تلاش کرد چالش‌های چندین ساله اقتصاد ایران صرفاً نه به صورت مقطعی بلکه به صورت پایدار مرتفع شود.

رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود در بخش اخبار ویژه با تیتر «بلومبرگ: آمریکا با دقت انتخابات ایران را دنبال می‌کند» نوشت: یک خبرگزاری آمریکایی تاکید کرد که انتخابات ایران در بحبوحه شرایط بحرانی خاورمیانه برای واشنگتن مهم است و آمریکا با دقت، انتخابات ایران را زیر نظر گرفته است.

بلومبرگ نوشت: انتخابات در ایران قرار است بیست‌وهشتم ژوئن برگزار شود و پیش‌بینی‌های عمومی بر این اساس است که یک نامزد تندرو یا محافظه‌کار برنده این انتخابات شود. این در حالی است که همزمان با جنگ غزه و بحران در خاورمیانه، دولت ایالات متحده آمریکا با دقت فرآیند انتخابات را در ایران دنبال می‌کند.

انتخابات زودهنگام در ایران برای تعیین جانشین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، با سلطه اکثریت نامزدهای تندرو به علاوه فقط یک نامزد اصلاح‌طلب از میان شش نامزدی که توانستند برای شرکت در انتخابات پذیرفته شوند، برگزار می‌شود.

رأی‌گیری در ایران در شرایطی انجام می‌شود که خاورمیانه به دلیل استمرار جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه به رغم تلاش‌های کشورهای دیگر در منطقه برای میانجی‌گری با هدف آتش‌بس در شرایط عدم قطعیت و بحران فرو رفته است.

ایران به‌عنوان اصلی‌ترین حامی حماس و حزب‌الله لبنان، پیش از این وارد نبرد شده است و در ماه آوریل برای نخستین بار حمله مستقیم نظامی به اسرائیل انجام داد. هم حماس و هم شاخه نظامی حزب‌الله از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه‌های تروریستی تلقی شده‌اند.

رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود» نوشت: دهه ۹۰ با اقتصاد «تقریباً تعطیل» در حالی به سر آمد که کشور درگیر گره‌های سنگین اقتصادی، سیاسی و البته امنیتی بود، به طوری که تورم حدود ۶۰ درصدی، کاهش ارزش پول ملی، افسارگسیختگی بازار ارز و تشدید شکاف طبقاتی و نارضایتی‌های اجتماعی، کار را برای دولت سیزدهم به شدت سخت کرده بود، اما عملکرد حدود هزار روزه دولت شهید سیدابراهیم رئیسی، وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور را تغییر داد و با انجام کارهای زیرساختی، ضمن گشودن گره‌های اساسی اقتصادی و سیاسی، مدیریت کشور را به ریل صحیح برگرداند. صادرات نفت و بازگرداندن پول آن، آغاز اصلاح نظام مالیاتی و روی روال‌انداختن مالیات‌ستانی هوشمندانه و عادلانه، بهبود وضعیت ذخیره کالاهای اساسی، بازگرداندن ثبات نسبی به بازار ارز و جلوگیری از تنش‌های ارزی و همچنین حل بحران‌های امنیتی و اجتماعی از جمله نتایج حکمرانی جهادی رئیس دولت سیزدهم است. مجموع این اقدامات کار دولت چهاردهم را تسهیل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم، تحولات کلیدی و راهبردی در حوزه انرژی بوده است، به نحوی که شاهد بازطراحی تجارت انرژی ایران و تحول بزرگ صادرات نفت‌خام ایران با وجود تشدید تحریم‌ها بوده‌ایم. رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت‌خام در کنار رشد ۳۰ درصدی صادرات گاز و رشد ۱۰۰ درصدی صادرات LPG موجب شده است تجارت انرژی ایران از نظر حجمی با تحولی بزرگ مواجه شود و همچنین در زمینه پر شدن ذخایر ارزی کشور، شاهد رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت‌خام و میعانات گازی به پشتوانه بازطراحی تجارت انرژی ایران در دولت شهید رئیسی بودیم که نشان از این دارد دولت شهید رئیسی، مسیر دولت چهاردهم ایران را در تجارت انرژی و ذخایر ارزی غنی هموار کرده و دست دولت بعدی کاملاً پر است و هیچ کمبودی احساس نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «جنگ روانی» را برگزید و نوشت: به نظر می‌رسد نظام سلطه در حال برنامه‌ریزی برای برپا ساختن جنگ جهانی برای جلوگیری از شکل‌گیری جهان چندقطبی است. در این راستا با حمایت از اسرائیل برای نسل‌کشی در غزه به عنوان یک شر ضروری به منظور پیروزی سخت در غرب آسیا، زمینه‌های ورود به یک جنگ جهانی را فراهم می‌کند. په‌په اسکوبار، تحلیلگر راهبردی سرشناس برزیلی و نویسنده کتاب «امپراتوری آشوب» اخیراً در یادداشتی برای تارنمای کردل، تحلیلی جامع در این مورد نوشته است: مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ بتازگی برگزار شد. این یکی از نشست‌های سالانه در سراسر اوراسیا است که موضوع کلی آن در سال ۲۰۲۴، چندجانبه‌گرایی بود. با توجه به اینکه امسال سال ریاست روسیه بر بریکس است، نشست سران این اتحادیه در اکتبر آینده (اول آبان) در کازان در ترسیم خطوط نقشه راه به سوی چندقطبی‌گرایی در آینده بسیار مهم خواهد بود. ولی افتاد مشکل‌ها… اینجا توجه‌مان به پرسش کلیدی پیش روی اکثریت جهانی جلب می‌شود: چگونه می‌توانیم به رؤیای چندقطبی بودن [جهان] بپردازیم وقتی به شکلی «غیرقابل تصور »۱ مبهوت شده‌ایم و در نقش تماشاچیان محض تنزل پیدا کرده و مشغول تماشای نسل‌کشی ۲۴ ساعته / ۷ روز هفته روی تمام گوشی‌های هوشمند سیاره‌مان هستیم. دادگاه بین‌المللی قضائی ICJ – با همه نواقص آشکارش - حداقل به سران نسل‌کشی‌های انجیلی-توراتی دستور داد بمباران رفح را متوقف کنند. پاسخ اسرائیل؟ آنها رفح را بمباران کردند و حتی بدتر از آن، بچه‌ها را زنده زنده در چادرهای اردوگاه پناهجویان سوزاندند، با موشک‌های آمریکایی!

رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «رجال در چالش احراز» را برگزید و نوشت: در حالی این روزها تقریباً تمام توجهات سیاسی و رسانه‌ای معطوف به شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که باید اذعان کرد عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت برخی چهره‌های کلیدی باعث شده است چالش‌هایی درباره مشارکت در انتخابات پیش رو شکل بگیرد. هرچند شورای (نگهبان) تأکید دارد که در انتخابات ریاست جمهوری گزاره «رد صلاحیت» مطرح نیست، بلکه با دو عنوان «احراز» و «عدم احراز» مواجه هستیم. اما چه رد صلاحیت و چه عدم احراز صلاحیت، نهایتاً به حضور نیافتن چهره‌هایی مانند علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری یا عباس آخوندی در گردونه رقابت‌ها منجر شد که می‌توانستند به مثابه کاتالیزوری در جهت گرم‌تر کردن تنور انتخابات عمل کرده و با چالشی تر کردن فضای سیاسی کشور به انتخاب اصلح کمک شایانی کنند، آن هم در شرایطی که میزان مشارکت در سه انتخابات ،۱۳۹۸ ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ به زیر ۵۰ درصد رسیده بود و از این رو بسیاری از ناظران و تحلیلگران توصیه اکید داشتند که باید از فرصت پیش آمده برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در جهت ایجاد یک فضای باز سیاسی نهایت استفاده را برد که بی شک یکی از راه‌های آن تسهیل مسیر برای ورود چهره‌های کلیدی سیاسی کشور است.

در این بین با وجود آنکه برخی باور دارند رقابت پزشکیان در برابر پنج نامزد اصولگرا یا دوقطبی ایجادشده در اردوگاه اصولگرایی و مشخصاً شکاف قالیباف با جلیلی می‌تواند سطح مشارکت را به بالای ۵۰ درصد بکشاند، ولی بدیهی بود با حضور سه چهره نام برده (لاریجانی، جهانگیری و آخوندی) مشارکت بیشتری شکل می‌گرفت. هرچند طیفی از اردوگاه اصلاح‌طلبی که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قائل به مشارکت نبودند، اکنون با تأیید صلاحیت مسعود پزشکیان تغییر موضع داده‌اند و با اعلام حمایت از این کاندیدا، سعی در تقویت میزان مشارکت دارند. با وجود این عدم توازن بین نامزدهای دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرای تأیید شده می‌تواند به تشتت سیاسی در انتخابات پیش رو دامن بزند.

رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پالس آرامش پزشکیان» نوشت: اولین برنامه تلویزیونی پزشکیان با واکنش‌های متفاوت و بعضاً متناقض مواجه شد. برخی آن را کمتر از حد انتظار دانستند و برخی دیگر از محتوای آن دفاع کردند. شنیده‌های «دنیای‌اقتصاد» نیز از محافل خصوصی اصلاح‌طلبان حکایت از آن دارد که پزشکیان به‌صورت عامدانه با لحن ملایم در این برنامه ظاهر شده بود تا سیگنال آرامش به طرف مقابل منتقل کند. دکتر قهرمان‌پور نیز در ستون کمپین‌شناسی که از امروز در صفحه ۸ به‌صورت مرتب منتشر می‌شود بر این مساله تاکید کرد که این سخنرانی از منظر کمپینی ضعیف نبود.

حمیدرضا جلایی‌پور نیز در یادداشتی تأیید غیرمنتظره پزشکیان از سوی شورای نگهبان را دلیل نارضایتی برخی دانست و نوشت: این تحلیلگران ناراضی حضور پزشکیان را بزرگش کردند و گفتند فکر نکنید خبری شده است. او همچنین تصریح کرد: اگر کسانی انتظار دارند که پزشکیان با رهبری تقابل بکند، روشن است که پزشکیان اهل این کار نیست. چون پزشکیان ۳۰ سال است که درباره حساس‌ترین موضوعات کشور مثل رخدادهای ٨٨ و پاییز ١۴٠١ صریحاً موضع گرفته، ولی حتی یک دفعه احساسی نشده و با رهبری تقابل نکرده است. او راهبرد پزشکیان را نیز قابل دفاع دانست و نوشت: در شرایط فعلی هر کسی رئیس‌جمهور شود باید بتواند با همکاری حاکمیت و مردمی که رأی می‌دهند مشکلات معیشتی، سیاست خارجی، محیط‌زیست و بوروکراسی متورم و ناکارآمد را حل کند، نه اینکه بخواهد با تقابل با رهبری زمینه انقلابی دیگر را در کشور فراهم کند. علی احمدنیا، سردبیر سابق کانال اصلاحات‌نیوز نوشت او می‌توانست شعاری صحبت کند، اما سعی کرد وعده‌ای ندهد و مردم را ساده فرض نکند او برای مردم بیش از اینها ارزش قائل است.

رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود

کد خبر 762368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.