به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مطالعات متعدد تأثیرات منفی خودروها بر کیفیت زندگی در شهرها را به اثبات رسانده است. استفاده از سوخت فسیلی استدلال اصلی قانعکننده علیه خودروها است که توسط تعدادی از عوامل دیگر پشتیبانی میشود. بر اساس دادههای سازمان جهانی بهداشت هوایی که تقریباً تمام جمعیت جهان (۹۹ درصد) تنفس میکنند، دارای سطوح بالایی از آلایندهها و فراتر از محدودیتهای دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت است و کشورهای با درآمد پایین و متوسط با بدترین میزان خطر، مواجه هستند. به نظر میرسد شهرها بیشترین و بدترین آلودگی هوا را دارند که نتیجه ترکیبی از آلایندههای صنعتی، ساختوساز و ترافیک است، با این حال لیست نکات منفی و مشکلات مربوط به خودروها و شهرها بسیار طولانیتر است.
مزایای حذف محوریت اتومبیلها در شهرها
شهرها سکونتگاههایی هستند که تعداد زیادی از مردم آنها در کنار و نزدیک به هم زندگی میکنند و جای کمی برای خودروها باقی میگذارد، بهویژه که برای خودروهای فردی و پارکینگ نیز فضای زیادی مورد نیاز است. شهرها میتوانند فضای مسکونی، پارکها یا فضاهای سبز بیشتری اضافه کنند و اگر بتوانند حتی درصد کمی از این زمین را از مالکیت خودروها درآورند، قابل سکونتتر خواهند بود.
شهرها یا محلههای بدون خودرو بهطور قطع آلودگی صوتی و هوای کمتری خواهند داشت. بدون خودرو شدن همچنین افراد را تشویق میکند بیشتر حرکت کنند و از نظر بدنی فعالتر شوند. یکی دیگر از دلایل قابل توجه جوامع برای کنار گذاشتن خودروها، افزایش ایمنی و سلامت عمومی است.
یکی از شهرهایی که پیش از این حرکت بزرگی در این راستا انجام داد، اسلو بود. امروزه بخش قابل توجهی از پایتخت نروژ بهویژه در اطراف مناطق مهمی همچون پارکها و مدارس، بدون خودرو است. این شهر با جایگزینی بیش از ۷۰۰ جای پارک در منطقه مرکزی خود با مسیرهای دوچرخه سواری، پوشش گیاهی، پارکهای کوچک و نیمکتها، گام بزرگی به سوی هدف شهر برای دستیابی به یک مرکز شهری بدون خودرو برداشته است.
شهر پاریس هم، هر چند وقت یکبار خیابان معروف شانزلیزه خود را به روی خودروها میبندد تا ارزش پیادهروی را به مردم گوشزد کند؛ در همین هفته هزاران نفر در شانزلیزه گرد هم آمدند تا بزرگترین پیکنیک رایگان را در «زیباترین خیابان جهان» رقم بزنند.
شانزلیزه که زمانی تفرجگاه مورد علاقه پاریسیها بود، در سالهای اخیر توسط مردم محلی بهنوعی طرد شده است، زیرا فروشگاهها و سینماهای محبوب جای خود را به بوتیکهای مجلل و خودروها دادهاند و این خیابان به محل تردد گردشگران ثروتمند تبدیل شده است. اکنون در بعضی مناسبتها، این خیابان تنها روی عابران باز میشود تا مالکیت شهروندان بر خیابانها گوشزد شود.
مشکلات اساسی شهرها در حذف اتومبیلها
تعدادی از شهرهای اروپایی دیگری نیز وجود دارند که برای خود چشمانداز بدون خودرویی را در آینده نزدیک ترسیم کردهاند. بزرگترین موانع موجود بر سر راه آنها در این مسیر، تبدیل زیرساختهای فعلی شهرهای اروپایی به زیرساختهایی برای حملونقل عمومی و فعال است که بهطور عمده برای خودروها ساخته شدهاند. تغییر درک، نگرش و رفتار مردم نیز مانع مهمی در این راستا بهشمار میرود.
محبوبترین شهر اروپا برای پیادهروی
سال گذشته یک نظرسنجی از ۳۰ هزار دنبالکننده شبکههای اجتماعی در اروپا انجام گرفت تا مشخص شود آنها بیشتر دوست دارند در کدام شهر یا خیابان اروپا پیادهروی کنند. در این نظرسنجی لندن، پایتخت بریتانیا و بهطور خاص خیابان آکسفورد، محبوبترین مورد بود و پس از آن آتن، پایتخت یونان قرار گرفت.
نظر شما