بهترین راه درمان خار پاشنه / از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

خار پاشنه یکی از ریشه‌های برجسته دردهای پیرامون پاشنه است که در پی کوشندگی بسیار و پیاده‌روی‌های طولانی و نیز در افراد چاق با پدید آوردن تب و تاب آرنگ کف پا، این خار برانگیخته و با رسوب کلسیم برجسته‌تر و دردناک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خار پاشنه، یک رشد استخوانی است که در زیر پا ایجاد می‌شود، علاوه بر این، این عارضه به عنوان «استئوفیت» نیز شناخته شده است و گاهی اوقات احتمال دارد از زیر پاشنه تا قوس پا گسترش پیدا کند که به این ناحیه «فاسیای کف پا» گفته می‌شود، زمانی که خار پاشنه در اشعه ایکس دیده می‌شود، امکان دارد تا یک و نیم سانت طول داشته باشد.

خار پاشنه زمانی اتفاق می‌افتد که رسوبات کلسیم در قسمت پایین استخوان پاشنه ایجاد می‌شود، فرایندی که طی چند ماه رخ می‌دهد، این بیماری اغلب به علت کشیدگی عضلات و رباط‌های پا، کشش پلانتار فاسیا، و تکرار پاره شدن غشای پاشنه استخوانی اتفاق می‌افتد.

افرادی که به خار پاشنه دچار هستند، در ناحیه زیر پای خود، به ویژه در زیر قسمت جلویی پاشنه احساس درد و سوزش کف پا دارند، این افراد اغلب درد پاشنه پا دارند، درد خار پاشنه از ناحیه پاشنه پا شروع شده و به سمت ناحیه کمان پا می‌رود.

خار پاشنه چه علائمی دارد؟

این عارضه علائم مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

- درد شدید مانند چاقو کشید در پاشنه پا هنگام ایستادن در صبح

- احساس درد خفیف در پاشنه پا طی روز

- التهاب و تورم در پاشنه پا

- احساس گرما در قسمت آسیب‌دیده

- بیرون‌زدگی استخوان در پاشنه پا

- ایجاد حساسیت در پاشنه پا که پا برهنه رفتن را دشوار می‌کند.

بیرون‌زدگی استخوان در پاشنه پا

زمانی که بیمار با چنین علائمی با درد مراجعه می‌کند، برای تشخیص علت، از پای وی عکس‌برداری می‌شود، مشاهده برجستگی در اشعه ایکس تنها راهی است که می‌توان این عارضه را تشخیص داد، به این نکته توجه داشته باشید، تمام افرادی که خار پاشنه دارند، به این معنی نیست که تمامی این علائم را تجربه می‌کنند، گاهی فردی ممکن است دچار خار پاشنه باشد، اما هیچ علائمی را احساس نکند.

علت ایجاد خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه زمانی رخ می‌دهد که عضله و رباط در طولانی مدت دچار کشیدگی شود و پاشنه پا را دچار آسیب کند، پاره شدن غشایی که استخوان پا را می‌پوشاند، یکی از دلایلی است که منجر به چنین مشکلی می‌شود، علاوه بر این پا با افزایش سن، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد، با گذشت زمان کلسیم می‌تواند در پا رسوب کند و جمع شود، چنین رسوباتی برجستگی‌های استخوانی را تشکیل می‌دهد که باعث ایجاد خار استخوانی می‌شود.

بهترین راه درمان خار پاشنه / از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

خار پاشنه خطرناک است؟

به طور کلی بیماری خار پاشنه خطرناک نیست و به جز درد و ناراحتی مشکل دیگری برای بیمار ایجاد نمی‌کند، با این وجود طیف وسیعی از موارد وجود دارد که می‌توانند باعث بدتر شدن خار پاشنه شوند.

راه‌های درمان خار پاشنه پا بدون جراحی

شیوه‌های بسیار ساده و آسانی برای درمان خار پاشنه وجود دارند، بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که این بیماری به ۹۰ درصد از روش‌های درمان خار پاشنه متداول جواب می‌دهد و نیازی به انجام جراحی وجود ندارد، تنها در صورتی که بیمار تمامی راه‌های درمانی را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده باشد، پزشک تصمیم به انجام عمل جراحی می‌گیرد.

به طور کلی تمام شیوه‌های درمانی در راستای کاهش خار پاشنه در قسمت بافت نرم پاشنه انجام و تجویز می‌شوند تا با استفاده از تکنیک‌های گوناگون دوباره پا را بتوانند به حالت عادی خویش بازگردانند، در این مرحله پزشک با توجه به نیاز بیمار، روش‌های درمانی متفاوتی را برای او تعیین می‌کند.

درمان‌های خانگی خار پاشنه

۱- وزن مناسب قدتان داشته باشید: وزن مناسب هر فرد مساوی است با قد او منهای ۱۱۰. وزن اضافی می‌تواند استرس اضافی بر فاشیای کف پا شما ایجاد کند.

۲- کفش طبی: کفش‌هایی با پاشنه کم تا متوسط، کف ضخیم، با پشتیبانی از قوس کف پا و بالشتک اضافی بخرید.

۳- پابرهنه راه نروید.

۴ – ورزش خود را تغییر دهید: به جای پیاده روی یا آهسته دویدن، ورزشی کم تأثیر مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

۵ – از یخ استفاده کنید: یک بسته یخ را در داخل حوله پیچیده و آن را روی محل درد به مدت ۱۵ دقیقه سه یا چهار بار در روز نگه دارید. سرد شدن می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

۶- قوس‌های خود را اصلاح کنید: تمرینات ساده خانگی می‌تواند عضلات کف پا، تاندون آشیل و عضلات ساق پا را کشش دهد.

۸ ماساژ: بیمار نیز می‌تواند با غلتاندن یک قوطی یخ زده و سرد یا توپ پلاستیکی سفت زیر قوس کف پا عمل ماساژ را انجام دهد.

داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDS) مانند ایبوپروفن (برای مثال مورتین یا ادویل) و ناپروکسین (برای مثال الیو) برای کاهش التهاب این رباط مصرف می‌شود.

بهترین راه درمان خار پاشنه / از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

روش‌های جراحیو درمان خارپاشنه

مدالیته‌های کشش و فیزیوتراپی

تکنیک‌های کشش پیش‌رونده پلانتار فاسیا و کشش درونی عضله پا نتایج موفقیت‌آمیزی را در کاهش درد ناشی از خار پاشنه پا به دست داده‌اند، همچنین متخصص روش انجام تمرین کششی مچ و کف پا را به بیمار آموزش می‌دهد.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی عملی است که گاهی پیش از انجام جراحی باز و در صورت استمرار علائم به مدت شش ماه یا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، در این جراحی هیچ برشی ایجاد نمی‌شود، بلکه از موج شوکی با شدت بالا برای تحریک التیام یافتن پلانتار فاسیا استفاده می‌شود.

الکتروتراپی

الکتروتراپی نیز مانند اولتراسوند یا لیزر به تسکین علائم خار پاشنه پا کمک می‌کند.

تزریق

تزریق کورتیکواستروئید در کنار دیگر روش‌های درمانی

آیا می‌توان از ایجاد خار پاشنه جلوگیری کرد؟

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که همواره کفش مناسب فعالتی که انجام می‌دهید را انتخاب کنید و تا جایی که می‌توانید کفش‌های ورزش خود را تعویض کنید، همچنین از پوشیدن کفش‌های فرسوده یا کفش‌هایی که بسیار ناهموار پوشیده می‌شوند (قد بین پاشنه و جلوی پا متفاوت است) خودداری کنید، زیرا احتمال خار پاشنه را افزایش می‌دهند.

بهتر است روی نواحی که دارای سطحی سخت و غیرهموار می‌باشند پیاده روی نکنید و مراقب وزن خود باشید، اگر اضافه وزن دارید، اغلب فشار زیادی به پاشنه پا وارد می‌شود، بنابراین تا حد امکان وزن خود را کنترل و ماهیچه‌های پای خود را به طور منظم تحرک و فعال کنید.

در کل در نظر داشته پاشید پا قلب دوم بدن است، نگهداری و مراقبت از آن در سلامت تمامی بدن بخش‌های بدن مؤثر است، با چند راهکار ساده که در به آنها اشاره شد، این امکان را خواهید داشت که از بسیاری بیماری‌های مربوط به پا جلوگیری کنید.

کد خبر 752416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.