پس از گذشت چهار سال از فیلم مرد ایرلندی، هماکنون با آخرین اثر گنگستر سینمای جهان یعنی قاتلان ماه گل طرفیم که اثری بزرگ و گسترده است. در این متن به معرفی و نقد فیلم قاتلان ماه گل میپردازیم.
خلاصه فیلم قاتلان ماه گل
در خلاصه فیلم قاتلان ماه گل میخوانیم که وقتی نفت در اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰ در زیرزمین ملت اوسیج کشف شد، افراد اوسیج یکییکی به قتل میرسند، تا زمانی که افبیآی وارد عمل میشود تا راز را کشف کند.
کشف نفت؛ آغاز وقایع ترسناک!
داستان فیلم تاریخی قاتلان ماه گل در زمان کشف نفت در سال ۱۹۲۰ جریان دارد، جایی که سرخپوستان با کسب این منبع خدادادی عظیم در زمینهای پدریشان یکشبه رهی صدساله را طی کردند و به ثروت بزرگی رسیدند. این اتفاق، گرگهای آمریکایی سفیدپوست را طمعکار کرد تا با جنایتهایی سازمانیافته و مخفی ثروت سرخپوستان را از چنگشان درآورند. فیلم با همین سناریو داستانش را روایت میکند و خوشبختانه این کار را بهبهتریننحو انجام میدهد.
نکتهای که در نقد فیلم قاتلان ماه گل برجسته است موسیقی آن است. ریتم بینظیر گیتار از همان ابتدا ذهن مخاطب را درگیر و او را آمادۀ اتفاقات و سکانسهای مهیب و خشن آتی میکند. بیننده با وجود تماشای زندگی دوستانه و مسالمتآمیزی که بین دو نژاد وجود دارد حس میکند که یکجای کار میلنگد و یکچیز سرجایش نیست. فیلم با ساخت یک تعلیق و شک و شبهه مناسب حوادث بعدیاش را همچون فوران آتشفشان در صورت مخاطب میکوبد. در نقد فیلم قاتلان ماه کامل باید گوییم که نحوۀ تغییر و تحول لحن و ریتم فیلم بزرگترین نقطۀ قوت آن است؛ چراکه فیلم با وجود زمان طولانیاش با استفاده از همین ویژگی بهخوبی میتواند مخاطب را با خود همراه و او را شگفتزده کند!
هر اثری درکنار خوبیها، بدیهای خودش را دارد!
متاسفانه هرچهقدر که قاتلان ماه گل در نمایش حوادث تاریخی موفق است، در ساخت تحول یکسری از عوامل دیگر درجا میزند. با نگاهی عمقیتر در معرفی و نقد فیلم متوجه میشویم که رابطۀ بین ارنست بورکهارت با بازی لئوناردو دیکاپریو و مالی بورکهارت با بازی لیلی گلادِستون، بههیچوجه از تحول و ساخت مناسبی بهرهمند نیست.
این ساخت اشتباه از پایه باعث میشود که مخاطب کنشهایی را که در ادامه میان دو نفر شکل میگیرد نتواند بهخوبی درک کند. متأسفانه اسکورسیزی بهغیر از فیلم رفقای خوب، که از ابتدا و پایه رابطۀ زناشویی میان شخصیت اصلی و همسرش را بهدرستی شکل و نمایش داد، از همان فیلمهای ابتداییاش (از خیابانهای پایینشهر گرفته تا فیلمهای اخیرش مثل گرگهای خیابان والاستریت و مرد ایرلندی) هیچگاه قادر به نمایش یک ارتباط زناشویی واقعی میان شخصیتهای مرد و زن نبوده است. ارتباطات موجود در فیلم قاتلان ماه گل نیز فقط یک بُعد از ارتباطات دنیای واقعی را نمایش میدهند و باورپذیر نیستند. این فیلم نیز از قاعده مستثنی نیست و امتیاز خوبی را در نقد فیلم قاتلان ماه گل دریافت نمیکند.
اوضاع قرار است از این هم بدتر شود!
متأسفانه شخصیتهای دیگر فیلم درام قاتلان ماه گل نیز پایشان را از یک تیپ ساده فراتر نمیگذارند. شخصیت ویلیام هیل با بازی رابرت دنیرو بهعنوان معاون کلانتر معرفی میشود اما تنها چیزی که مخاطب میتواند از این حرفۀ او دستگیرش شود یک هفتتیر درون غلاف است! دیگر نه دفتر و محل مقر کلانتری او نمایش داده میشود، نه فعالیتی از او برای حفظ نظم و قانون در سرزمین اوسیج شکل میگیرد و هیچوقت نیز به این مسئله اشارۀ مستقیمی نمیشود.
خانوادۀ مالی بورکهارت - خواهران و مادرش - نیز اوضاع بهتری ندارند. آنها به شکلی ناگهانی و بدون ساخت قبلی وارد فیلم میشوند و تنها تعدادی تیپ هستند که پیشرفتی هم در طول فیلم ندارند. آنها زنانی ستمدیده هستند که منتظرند تا کشته شوند و وقایع فیلم را جلو ببرند. هیچ شخصیتپردازی خاصی صورت نمیگیرد و مخاطب نیز پس از مرگ این شخصیتها توجه خاصی به آنها نمیکند.
یک جهان زنده!
خوشبختانه آقای کارگردان یک تصویر کلی مناسب از سرزمین اوسیج را به مخاطبانش ارائه میدهد. مخاطب از همان ابتدا با توضیحات شخصیت ارنست بورکهارت، با پیشینه و تاریخچۀ سرزمینهای سرخپوستان از جمله اوسیج آشنا میشود و درنتیجه فضا و محیط اطراف شخصیتها یک شناسنامه و هویت نسبی مستقل کسب میکند.
یکی دیگر از نکات مثبت در بررسی فیلم قاتلان ماه گل گذر زمان و پیشرفت بشریت در نحوۀ زندگی در فیلم است. در حالی که در ابتدای فیلم بیشتر جامعۀ اوسیج را سرخپوستان تشکیل میدهند و محل زندگی بیشتر مردم چادرها و پلاسها است، در یک سوم پایانی این چادرها و پلاسها جای خود را به خانههای نقلی، کوچهها و خیابانهای مشخص و واضح میدهند و دیگر مثل دورۀ غرب وحشی شاهد چند مغازه و خانۀ محدود نیستیم.
افبیآی؟ گشتم نبود، نگرد نیست!
در کمال تأسف و حسرت باید اعلام کنیم که بدترین و بدساختترین قسمت فیلم متعلق به ورود مامور افبیآی و ورود این سازمان به قصه است. بهقدری ورود این سازمان ناگهانی و بدون پیشزمینه قبلی است که از حد درک خارج است!
این سطح از هولهولکی عمل کردن در فیلمنامه واقعاً از شخصی مثل مارتین اسکورسیزی بعید است! فیلم بهقدری ورود این سازمان را سریع نمایش میدهد که حتی میتوان گمان کرد که شاید این مردان خوشتیپِ بهاصطلاح مأمور قانون از طرف اف بی آی، یک دستۀ دیگر از جنایتکارانی باشند که آمدهاند ثروت نفت سرخپوستان را برای خودشان بردارند!
جالب است که این حفرۀ فیلمنامه قادر است یک طرح اولیه از یک داستان جنایی ـ گنگستری دیگر را خلق کند! برای اختتامیۀ این بخش از تحلیل فیلم Killers of the Flower Moon بهصراحت اعلام میکنم که قسمت ورود افبیآی و دستگیری اعضای باند رابرت دنیرو بدترین قسمت اثر جدید مارتین اسکورسیزی محسوب میشود و بهقول یکی از منتقدان مطرح کشورمان، مقوایی بیش نیست و بهشدت فیلمفارسی است!
خواندن نقد کامل فیلم قاتلان ماه گل در سایت اهل سینما
در این نوشتار به بررسی و نقد فیلم قاتلان ماه گل پرداختیم و با بیان نکات مثبت و منفیاش، میزان پیشرفت مهارت آقای کارگردان در فیلمسازی را بررسی کردیم. متأسفانه علیرغم اینکه فیلم قاتلان ماه گل یک اثر قدرتمند و تماشایی است، همچنان از یکسری ضعفهای همیشگی فیلمهای اسکورسیزی رنج میبرد و در موارد اندکی نیز مقداری عقبگرد دارد و به بهترین اثر اسکورسیزی تبدیل نمیشود!
اگر دوست دارید نقد کامل فیلم قاتلان ماه گل را بخوانید یا به دنبال سایتی میگردید که نقد فیلمها، سریالها و انیمههای مهم ایران و جهان را در آن بخوانید، ما به شما سایت اهل سینما را معرفی میکنیم. مجله هنری اهل سینما شبیه یک در است، دری برای ورود به دنیای سینما و نقد فیلم، با یک مبل راحتی کوچک، یک میز و یک فنجان قهوه. کافی است آدرس www.fromcinema.com را در مرورگر خود وارد کنید و از مطالعۀ نقدهای این سایت با نوشیدن یک فنجان قهوه لذت ببرید!
نظر شما