لزوم تغییر نگرش معلمان بر اساس محتوای کتب درسی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بالغ بر یک دهه است که رویکرد محتوای کتب درسی متحول شده‌، اما چون رویکرد و نگرش معلم در فرایند آموزش تغییر نکرده است، نگاهی که هم‌اکنون در مدارس وجود دارد، همان نگاه گذشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش معصومه نجفی پازوکی امروز _چهارشنبه پانزدهم آذر_ در اختتامیه و آئین تقدیر از نفرات برتر نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس ویژه اساتید دانشگاه فرهنگیان که با حضور سرپرست دانشگاه فرهنگیان و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد با تاکید بر لزوم تکریم و حفظ شأن و جایگاه معلم اظهار کرد: بزرگترین سرمایه هر سازمانی، نیروی انسانی آن محسوب می‌شود؛ به این جهت معلم، بزرگترین گنج وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: حفظ جایگاه و منزلت معلمان و تغییر رویکرد معلم در امر آموزش و پرورش، لازمه جذب، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در جذب و ساماندهی معلم گفت: جذب، نگهداشت و توانمندسازی معلم مهم‌ترین مسئله در تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش، است که امروز برعهده دانشگاه فرهنگیان است.

وی معلمی را شغل انبیا دانست و تصریح کرد: اینکه چقدر در عمل این تفکر را پرورش می‌دهیم، مسئله اصلی ما است؛ به همین منظور باید در عمل سازوکار این تفکر و حس معلمی و داشتن نگرش متفاوت را در دانشجومعلمان ایجاد کنیم.

نجفی با تاکید بر ضرورت تحول در نگرش و رویکرد معلم در مدرسه اضافه کرد: بالغ بر یک دهه است که رویکرد محتوای کتب درسی متحول شده، اما چون رویکرد و نگرش معلم در فرایند آموزش تغییر نکرده است، نگاهی که هم‌اکنون در مدارس وجود دارد، همان نگاه گذشته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به شبکه‌سازی معلمان و ایجاد گفتمان‌سازی درست میان معلمان برای ایجاد تحول، آن را از رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: لازمه ایجاد تحول، تغییر گفتمان نادرست در میان معلمان است؛ هرکدام از نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت کشور نیز باید در ایجاد این تغییر و تحول نقش ایفا کنند.

وی کتاب درسی را یکی از ابزارهای آموزشی دانست که تنها نباید به آن متکی بود و تصریح کرد: معلم باید بتواند بدون کتاب، با طراحی آموزشی درست، موقعیت یادگیری خلاق ایجاد کند؛ مسئله‌ای که امروزه معلمان ما در آن ضعف دارند، همچنین «روز بدون کیف» یکی از برنامه‌های برگزار شده در مدارس در راستای پرورش تفکر مذکور است.

کد خبر 709859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.