به گزارش خبرگزاری ایمنا، سوادآموزی و گسترش علم از اهمیت بسزایی در توسعه جوامع و پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است؛ سوادآموزی به افراد این توانایی را میدهد که به دانش و اطلاعات دسترسی پیدا کنند، به طور مستقل فکر کنند و در تصمیمگیریهای آگاهانه مشارکت داشته باشند، بر این اساس تشکیل نهضت سوادآموزی در ایران یکی از برجستهترین تلاشها برای ارتقای سطح سواد و دانش جامعه است.
تشکیل نهضت سوادآموزی از این جهت دارای اهمیت است که موجب ترویج علم و افزایش دسترسی به آن، بهبود کیفیت زندگی، تقویت اقتصادی و توسعه پایدار میشود، زیرا سوادآموزی به افراد امکان میدهد که به منابع علمی و آموزشی دسترسی پیدا کنند و از دانش جدید بهرهمند شوند که این امر به توسعه فردی و اجتماعی کمک میکند، به علاوه سوادآموزی به ترویج علم و دانش در جامعه کمک میکند و باعث افزایش آگاهیهای عمومی میشود.
آموزش و سوادآموزی به افراد کمک میکند تا مهارتهای لازم در زمینههای شغلی، بهداشتی و اجتماعی را برای بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی کسب کنند، همچنین افراد با سواد به فرصتهای شغلی بهتری دسترسی دارند و میتوانند به توسعه اقتصادی جامعه کمک کنند، بنابراین افزایش سطح سواد در جامعه به کاهش فقر و بهبود وضعیت اقتصادی کمک بسزایی میکند.
نهضت سوادآموزی با ارتقای سطح سواد و دانش جامعه، تأثیرات مثبتی بر تمام جوانب زندگی افراد و جامعه دارد که این تلاشها نه تنها موجب بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی افراد میشود، بلکه به توسعه پایدار و تقویت اقتصادی جامعه نیز یاری میرساند؛ اهمیت سوادآموزی و گسترش علم در جامعه نمیتواند نادیده گرفته شود و تلاشها برای ترویج علم و آموزش باید همچنان ادامه پیدا کند.
افزایش حدود ۴۸ درصدی تعداد افراد باسواد پس از پیروزی انقلاب اسلامی / مأموریتهای جدیدی برای نهضت سوادآموزی تعریف شود
عبدالرضا فولادوند، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد افزایش حدود ۴۸ درصدی تعداد افراد باسواد هستیم، به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: در حال حاضر باید فعالیتها و مأموریتهای جدیدی با محوریت آموزش عمومی بزرگسالان پیرامون یادگیری مهارتهای فردی و اجتماعی برای سازمان نهضت سوادآموزی تعریف شود.
وی میافزاید: آموزشهای لازم در زمینه خود مراقبتی باید به جامعه هدف ارائه شود تا شاهد کاهش هزینههای درمان در سطح جامعه باشیم، به علاوه اگر بتوانیم آموزشهای شهروندی را ضمن نقد محتواهای شبکههای اجتماعی در دستور کار قرار دهیم، آسیبهای اجتماعی کمتر مورد توجه افراد قرار میگیرد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه محورهایی برای ارائه آموزشهای مورد نیاز مد نظر قرار گرفته است، ادامه میدهد: در تلاش هستیم تا در ۴۰ مهارت مورد نیاز همچون فرهنگ زندگی آپارتماننشینی محتواهایی تهیه کنیم؛ در حال حاضر به دنبال ارائه این مهارتها در قالب نظام آموزش بزرگسالان هستیم که فرایند آن نهایی شده و در حکم برنامه هفتم قرار دارد.
فولادوند فعالیتهای پیشرو برای دانشآموزان بازمانده از تحصیل عنوان میکند: در حوزه سوادآموزی دخترانی که تا پایه ششم ابتدایی تحصیل کردهاند و والدینشان مانع ادامه تحصیل آنها شدند، تا پایه نهم تحت پوشش قرار میدهیم تا به تحصیل خود ادامه دهند، در واقع هدف تحت پوشش قراردادن دخترانی است که به دلایل مختلف از آموزش بازمیمانند.
وی اضافه میکند: در حال امضای تفاهمنامه با سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستیم تا افراد دارای معلولیت نیز بتوانند از آموزشهای لازم بهرهمند شوند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره مطالبات آموزشیاران نهضت سوادآموزی خاطرنشان میکند: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ افرادی که در پنج سال گذشته حداقل به مدت یک سال و هفتهای ۲۴ ساعت با نهضت همکاری کردهاند، میتوانند به صورت معلم حقالتدریس به کار گرفته شوند.
به گزارش ایمنا، نهضت سوادآموزی در ایران از زمان تأسیس خود تا به امروز به دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کرده است، همانطور که در ۴۰ سال گذشته رشد باسوادی در دنیا ۱۸ درصد و در ایران ۵۰ درصد بوده است و بر این اساس ۲.۵ برابر دنیا در روند باسوادی شتاب داشتیم؛ بر اساس گزارشها و آمارهای رسمی، تعداد بیسوادان در کشور به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و سطح سواد در میان افراد مختلف جامعه روندی صعودی و رو به افزایش داشته است.
به عنوان نمونه در سال ۱۳۵۸، میزان بیسوادی در کشور حدود ۵۲ درصد بود که با تلاشهای نهضت سوادآموزی، این رقم تا سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است، همچنین تعداد مراکز آموزشی و کلاسهای سوادآموزی در سراسر کشور به طور قابل توجهی افزایش داشته و به بیش از ۱۰ هزار مرکز رسیده است و برگزاری دورههای آموزشی مختلف برای گروههای سنی و اجتماعی مختلف از جمله زنان، روستاییان و کارگران از نمونه فعالیتها و اقدامات این نهضت در سطح جامعه است.
نظر شما