تاثیر ژنتیک و فاکتور محیطی بر بیماری‌های ستون فقرات/ ۸۰ درصد افراد کمردرد را تجربه می‌کنند

متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات با اشاره به تأثیر ژنتیک در بیماری ستون فقرات و دیسک کمر گفت: ژنتیک در بیشتر بیماری‌ها دخیل بوده، اما تاثیر فاکتورهای محیطی بر بروز بیماری‌های ستون فقرات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مهدی محمودخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ستون فقرات از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل مهره‌های گردنی، پشتی و قسمت کمری است، همچنین ستون فقرات کمری از مهره تشکیل شده است که بین مهره‌ها، دیسک وجود دارد، بنابراین دیسک کمر عضوی است که بین مهره‌ها قرار دارد و منجر به حرکت ستون فقرات می‌شود.

وی افزود: هر مهره نیز قسمت قدامی و قسمت خَلفی دارد که کانال نخاعی بین این دو قسمت قرار گرفته و از بین هر دو مهره یک ریشه عصبی خارج می‌شود، همچنین بین هر دو مهره یک دیسک وجود دارد که دیسک از دو المان اصلی از جمله محیطی و مرکزی تشکیل شده است؛ قسمت مرکزی فرم خمیده‌تر و نرم‌تری دارد و حاوی آب و گلیکوپروتئین است که به طور طبیعی هنگام تولد آب بیشتری دارد و به‌تدریج از میزان آب کاسته می‌شود.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات تصریح کرد: زمانی که فتق دیسک کمری رخ می‌دهد، لیگامان هایی که در قسمت خلفی مهره هستند، دچار ضعف می‌شوند و محتویات قسمت مرکزی دیسک، بیرون‌زدگی پیدا می‌کنند که به آن بیماری فتق دیسک کمری گفته می‌شود.

وی با اشاره به انواع کمردرد گفت: کمردرد علل مختلفی دارد که از جمله آن استهلاکی و غیراستهلاکی است، انواع استهلاکی یا فرسایشی به علت فرایند طبیعی پیر شدن رخ می‌دهد، به هر حال ستون فقرات جزئی از بدن انسان است که طی عمری که از انسان می‌گذرد، این قسمت از بدن نیز دچار تغییرات پیری می‌شود.

محمودخانی ادامه داد: پیری در تمام انسان‌ها رخ می‌دهد و در دهه پنجم به صورت طبیعی و فیزیولوژیک در افراد تغییرات فرسایشی در ستون فقرات را می‌توان مشاهده کرد، در برخی افراد به علل محیطی، شغلی و بد خوابیدن این علائم زودتر تشدید می‌شود که در سایر افراد به صورت طبیعی از دهه پنجم زندگی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر ژنتیک در بیماری ستون فقرات و دیسک کمر اظهار کرد: می‌توان گفت ژنتیک در بیشتر بیماری‌ها دخیل است، اما گزارش شده است که چند ژن با فتق دیسک کمری ارتباط دارند، این که که گفته می‌شود اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا بوده باشد ما نیز مبتلا می‌شویم، درست نیست، زیرا فاکتورهای محیطی نیز در این موضوع بسیار مؤثر است.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات گفت: فردی که کار سنگین انجام می‌دهد، وزن بالایی دارد و شیوه نشستن خوبی ندارد، فاکتور محیطی بدی را تجربه می‌کند که می‌تواند منجر به تغییرات در ستون فقرات وی شود، از این‌رو فاکتورهای محیطی حائز اهمیت است.

شیوع دیسک کمر از دهه دوم زندگی بیشتر می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است افراد در هر سنی دیسک کمر و مشکلات ستون فقرات را تجربه کند؟ اضافه کرد: تنگی کانال نخاعی در سنین پایین‌تر نیز وجود دارد که بیشتر علل مادرزادی در این راستا مطرح است، در مورد فتق دیسک کمری انتظار می‌رود که با افزایش سن شیوع بیشتری داشته باشد، این در حالی است که در سنین کمتر از ۲۰ سال نیز فتق دیسک کمر وجود دارد، اما شیوع کمتری دارد، بعد از دهه دوم زندگی، آرام آرام شیوع دیسک کمر بالاتر می‌رود و در یک‌چهارم به پیک می‌رسد و بعد از آن از نظر میزان فتق دیسک کمری نزول پیدا می‌کند.

محمودخانی گفت: از نظر آماری ۸۰ درصد انسان‌ها کمردرد را تجربه می‌کنند که از نظر اقتصادی ضربه بسیار سنگینی حتی به کشورهای پیشرفته وارد می‌کند، به عنوان مثال در آمریکا سالانه ۶۰۰ میلیون دلار برای ترک محل کار و استراحت‌هایی که بیماران مبتلا به کمردرد دارند، هزینه صرف می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدام نوع از کمردرد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟ ‏ خاطرنشان کرد: کمردردهایی که در بالای ۵۵ سال و‬ کمتر از ۲۰ سالگی ایجاد می‌شود، کمردردهای که در افراد معتاد و با سابقه سرطان وجود دارد و کمردردی که با استراحت بهبود پیدا نمی‌کند، بیش از دو هفته به طول می‌انجامد و همراه با علائم عصبی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به صورت جدی بررسی شود.

کد خبر 696247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.