انگلیسی، زبان معیار بینالمللی است و به همین دلیل، این روزها یادگیری آن یک نیاز است، نه صرفاً یک امتیاز! یکی از معضلهای بزرگ در سیستم آموزشی ایران این است که دانشآموزان، علاقهای به درس زبان انگلیسی نشان نمیدهند و پس از مدتی، نمرات آنها به شدت افت میکند. علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؛ اما قطعاً در این میان، نقش سیستم آموزشی و تکنیکهای تدریس بسیار پررنگ است. اگر معلم هستید، فرزند در حال تحصیل دارید یا حتی خودتان دانشآموز هستید، این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا قرار است درباره عوامل مهم افت دانشآموزان در زبان انگلیسی صحبت کنیم.
علل افت و ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی چیست؟
مدرسه، ایدهآلترین مکان ممکن برای آموزش رایگان زبان انگلیسی است. دانشآموزان با هر وضعیت مالی و از هر نقطه ایران که باشند، امکان یادگیری این زبان را در مدارس خواهند داشت. از سال هفتم، یعنی نخستین سال دوره متوسطه، کتاب آموزش زبان انگلیسی به محتواهای درسی دانشآموزان اضافه میشود و به مدت ۶ سال تحصیلی، تدریس این زبان ادامه خواهد داشت.
با توجه به اینکه در هر پایه، حداقل ۲ الی ۴ ساعت در هفته را به این درس اختصاص میدهند، باید شاهد نتایج چشمگیری در رشد مهارتهای زبان انگلیسی باشیم؛ اما متاسفانه اصلاً اینطور نیست. بخش قابلتوجهی از دانشآموزان، پس از پایان دوران تحصیل، فاقد مهارتهای کاربردی زبان انگلیسی هستند و بسیاری از آنها حین تحصیل، افت در این درس را تجربه میکنند.
از جمله علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- بیعلاقگی دانش آموزان به یادگیری انگلیسی
نخستین دلیل افت تحصیلی در درس زبان انگلیسی این است که عدهای از دانشآموزان به این درس علاقهای ندارند. از آن جایی که هوش کلامی در تمامی افراد به صورت یکسان عمل نمیکند، بنابراین طبیعی است که تعدادی از دانشآموزان علاقه کمتری به آموزش نشان دهند. برای علاقهمند کردن دانشآموزان به درس زبان انگلیسی میتوانید از راههای زیر استفاده کنید:
- به آنها نشان دهید که با این زبان، چه کارهایی میتوان انجام داد.
- زبان را به صورت کاربردی به آنها بیاموزید تا اثر آن را درک کنند.
- درباره تاثیرات یادگیری زبان جدید بر هوش برایشان صحبت کنید.
- فشار نمرهای را حذف کنید و در عوض رقابت و بازی را جایگزین کنید.
۲- کافی نبودن ساعات تدریس زبان انگلیسی
یکی از مهمترین علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی این است که ساعات تدریس این درس در مدارس، کمتر از میزان لازم است. این موضوع باعث میشود که بسیاری از دانشآموزان برای تقویت دروس و افزایش نمرات خود مجبور شوند در آموزشگاه زبان انگلیسی ثبتنام کنند. اگرچه پرداختن به آموزش زبان پس از ساعات مدرسه میتواند مفید باشد، اما نباید ناشی از فقدان محتوای آموزشی در مدرسه باشد. ۲ الی ۴ ساعت در هفته، به خصوص برای دانشآموزانی که دچار ضعف بنیادی در این درس هستند بسیار کم است. در صورتی که ساعات تدریس با کلاس جبرانی یا تقویتی افزایش یابد، عملکرد دانشآموزان نیز بهبود خواهد یافت.
۳- عدم توجه معلمان به روشهای نوین آموزشی
دنیای جدید، نیاز به روشهای آموزشی جدید دارد. دانشآموزان امروز، با روشهای معلممحور ارتباط نمیگیرند و به همین دلیل مدرسان زبان انگلیسی باید شیوههای آموزشی خود را تغییر دهند. از جمله علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی این است که آنها نمیتوانند با روشهای آموزشی ارتباط برقرار کنند. به خصوص در دوره متوسطه اول که برای نخستین بار درس زبان انگلیسی به مفاد درسی اضافه میشود.
روشهای آموزشی زیر، تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت یادگیری خواهند داشت:
- استفاده از فیلم و موسیقی برای آموزش
- به کارگیری داستانهای انگلیسی در کلاس
- اجرای نمایش انگلیسی به کمک دانشآموزان
- آموزش با بازیهای گروهی و انفرادی در کلاس
توجه داشته باشید که هرچه از فشار نمره دورتر شوید و بیشتر روی یادگیری تمرکز داشته باشید، شاهد رشد و پیشرفت بیشتر دانشآموزان خواهید بود.
۴- ضعف دانشآموز در اصول اولیه زبان مادری
تا زمانی که دانشآموزان در زبان فارسی ایراد اساسی داشته باشند، نمیتوانند زبان انگلیسی را به خوبی بیاموزند. این مورد به خصوص در آموزش گرامر زبان انگلیسی بسیار مهم است. به عنوان مثال، تصور کنید دانشآموزی در تشخیص نقشهای دستوری فارسی، زمان افعال، مرجع ضمیر و موارد مشابه ایراد داشته باشد؛ چنین فردی نمیتواند درک درستی از گرامر انگلیسی داشته باشد و مجبور است آن را حفظ کند.
بنابراین یکی از مهمترین علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی، این است که فارسی را به عنوان زبان مادری به شکل اصولی نیاموختهاند. در چنین شرایطی بهتر است ابتدا با مثالهای فارسی مفهوم را روشن کنید و سپس سراغ نکات انگلیسی بروید. همچنین ارتباط با دبیر ادبیات فارسی و کمک خواستن از او میتواند در این مسیر بسیار موثر باشد.
۵- بیتوجهی محتواهای درسی به آموزش کاربردی
از اصلیترین علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی، این است که کتاب و برنامههای درسی آموزش و پرورش توجه بسیار کمی به آموزش کاربردی این زبان دارند. دانشآموزان ممکن است ساعتها درگیر حفظ کردن نکات متعدد، حل سوالات تستی و امتحانات دشوار شوند؛ اما در نهایت نتوانند یک مکالمه کوتاه به زبان انگلیسی را مدیریت کنند یا متوجه عبارات موجود در فیلمها و اخبار انگلیسی شوند.
در صورتی که به عنوان معلم یا والدین حس میکنید فرزندتان به زبان انگلیسی بیعلاقه است و نمرات او در حال افت هستند، میتوانید محتواهای جدید را برای یادگیری به او معرفی کنید. استفاده از موسیقی، انیمیشن و فیلم راههای خوبی برای آموزش کاربردی زبان انگلیسی هستند. ثبتنام در آموزشگاه زبان انگلیسی میتواند به بهبود این مورد بسیار کمک کند.
۶- سردرگمی و ضعف در پایههای تحصیلی قبلی
آموزش رایگان زبان انگلیسی در مدارس از پایه هفتم تا دوازدهم به صورت پیوسته به یکدیگر صورت میگیرد. به همین دلیل، یکی از علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی این است که نکات لازم را در پایههای قبلی به خوبی نیاموختهاند. بهتر است معلمان پایههای بالاتر از هفتم، پیش از شروع تدریس محتواهای جدید، با یادآوری نکات قدیمی و برگزاری آزمون آغازین، اطمینان حاصل کنند که دانشآموزان نکات پایههای پیشین را به خوبی آموختهاند. این کار، تاثیر عمیقی بر یادگیری بهتر خواهد داشت.
سفیر مدرسه برای یادگیری زبان انگلیسی توسط دانشآموزان
دانشآموزان دوره متوسطه اول و دوم از پایه هفتم تا دوازدهم، برای تقویت زبان انگلیسی میتوانند از محتواهای متنوع سفیر مدرسه استفاده کنند. در این بخش از سایت آموزشگاه زبان انگلیسی سفیر گفتمان، میتوانید از آموزشهای متنوع و درس به درس در هر پایه تحصیلی استفاده کنید. در هر درسنامه، علاوه بر نکات آموزشی، تمرینها و نمونهسوالهای بسیاری قرار گرفته است که میتواند باعث تقویت دانشآموزان در این درس شود. این محتواها برای شرکت در امتحانات مستمر، آمادگی امتحان نهایی و پیشرفت قدم به قدم در درس زبان انگلیسی طراحی شدهاند.
برای استفاده از محتواهای سفیر مدرسه ، کافیست وارد سایت Gosafir.com شوید یا در گوگل، عبارت سفیر مدرسه را جستوجو کنید. این محتواها نه تنها برای دانشآموزان بسیار مفید است، بلکه برای افرادی که میخواهند به صورت خودآموز و آزاد مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند نیز مناسب است.
سخن پایانی
زبان انگلیسی یکی از کاربردیترین و مهمترین محتواهای درسی در مدارس است. دانشآموزان به دلایلی همچون نداشتن علاقه، ضعف در روشهای تدریس، کمبود ساعات آموزشی، فقدان محتواهای مناسب و ضعف در زبان مادری ممکن است در این درس دچار مشکل شوند. شناسایی علل افت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی، تاثیر زیادی در بهبود روشها و در نتیجه رشد دانشآموزان خواهد داشت.
سفیر مدرسه، یکی از خدمات آموزشی مهم موسسه سفیر گفتمان است که میتواند به دانشآموزان در بهبود نمرات درس زبان انگلیسی کمک کند. امیدواریم نکات این مقاله، راهنمای خوبی برای تقویت درس زبان انگلیسی در مدارس باشد.
نظر شما