به گزارش خبرنگار ایمنا، هر چه به روزهای پایانی تابستان و زمان بازگشایی مدارس نزدیک میشویم، دغدغه خانوادهها برای مواجهه با مسائل شروع سال تحصیلی پررنگتر میشود، تهیه لباس فرم، تغییر دائمی رنگ و مدل، اجبار برای تهیه هر ساله آن و افزایش قیمت سالانه سبب میشود، خانوادهها با حساسیت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار دهند، کما اینکه برخی خانوادهها نیز از این بابت دلخور هستند و آن را تحمیلی بر اقتصاد خانواده میدانند.
اواسط دهه ۷۰ تصمیم بر آن شد تا به جای روپوشهای سیاه و سرمهای دخترانه و لباسهای رنگارنگ پسرانه، دانشآموزان از فرمهای یکسان استفاده کنند؛ هدف اصلی از یکدست شدن لباس دانشآموزان، حذف فاصله طبقاتی میان بچهها بود تا دیگر خبری از چشم و همچشمی در مدارس وجود نداشته باشد، تا اینکه اوایل دهه ۸۰ مدارس تولیدیهایی را برای خرید روپوش مدارس تعیین کردند و چنانچه خانوادهای به این موضوع تن نمیداد مورد بازخواست قرار میگرفت.
ماجرای لباس فرم مدرسه و درآمدی که از آن نصیب تولیدکنندگان و مدارس میشد، آنقدر جدی شد که سال ۹۶ حتی کارگروه ساماندهی مد و لباس اسلامی-ایرانی وارد ماجرا شد تا با ارائه دستورالعمل کلی سروسامانی به لباس فرم دانشآموزان دهد، هرچند زور فعالان این حوزه به کارگروه مد هم چربید و این دستورالعمل هیچوقت براساس نظام واحدی تدوین نشد تا دست مدارس در انتخاب رنگ، طرح و مدل مطابق با استانداردهای تعریف شده، حسابی باز شود و هر مدرسه ساز خودش را در فرم پوششی بزند! اینجا بود که دردسر والدین شروع شد؛ این مسئله در حالی است که مشکلات اقتصادی برخی خانوادهها بهصورتی است که شاید دیگر جایی برای خرید لباس فرم مدارس در سبد خانواده وجود نداشته باشد و هزینه آن برای برخی والدین سنگین باشد.
اکنون قیمتهای متفاوت دغدغه اصلی خانوادهها است، در برخی موارد هم نرخهای گزاف، آن هم برای لباسهایی که عمرشان بیشتر از یک سال نیست، همچنین اگر لباسهای فرم مدارس به قیمت درج شده در ابلاغیهها نیز فروخته شود نرخها برای قشر ضعیف جامعه بالا است، به خصوص اگر در یک خانه چند دانشآموز حضور داشته باشد.
در این میان بعضی مدارس غیردولتی هم حکایت خاص خودشان را دارند به طوری که یک دست لباس فرم دانشآموزی در آنها بیش از یک میلیون هزینه بر میدارد و نرخهای گوناگون از خانوادهها دریافت میشود که موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از والدین شده است.
در این میان، وزارت آموزش و پرورش چند سالی است تصمیمگیری در حوزه لباس دانشآموزی را به انجمنهای اولیا و مربیان واگذار کرده، با این توضیح که اگر مردم پولی بابت لباس میپردازند به جیب مدرسه نمیرود، بلکه در حساب تولیدکنندهها مینشیند، البته آموزش و پرورش برای ایفای نقش حاکمیتی نرخ امههایی را مصوب و در هماهنگی با اتحادیه پوشاک، تولیدیهای مجوزدار را معرفی میکند که مدیران مدارس با آنها قرارداد میبندند و بستر خریدی کم دغدغه را برای خانوادهها فراهم میکنند که این نرخهای رسمی در شهرهای مختلف متفاوت بوده، اما در مجموع حدود قیمتها مشابه است، لذا در این شرایط پس از فرازونشیبهای بسیار، امسال تکلیف فرم مدارس مشخص شد و بر اساس دستورالعمل اجرایی ثبتنام دانشآموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱، مدیران مدارس مجاز به عقد هیچگونه قراردادی با تولیدکنندگان لباس فرم دانشآموزی نیستند، دریافت کل مبلغ هزینه لباس فرم تنها توسط تولیدکننده بر اساس قیمتهای اعلام شده توسط اتحادیه و نرخ نامه مورد تأیید ادارات صنعت، معدن و تجارت محاسبه میشود و به طور مستقیم از اولیا دریافت خواهد شد.
متولی فرم مدارس کیست؟
آنگونه که سیده عادله سجادی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده است؛ امسال مسئولیت لباس فرم مدارس به اتحادیه پوشاک واگذار شده است و آموزش و پرورش دیگر متولی این موضوع نیست، این موضوع به مدارس به صورت بخشنامه ابلاغ شده و والدین در صورت وجود هرگونه شکایتی میتوانند با شماره تلفنهای ۶۶۷۱۳۰۵۲ داخلی ۱۰۶ و شماره ۰۹۳۶۷۵۳۱۴۵۴ در بله، ایتا و روبیکا و سامانه ۱۲۴ وزارت صمت پیامهای خود را منعکس کنند.
بنابراین در همین ارتباط نظارت بر قیمت لباس فرم مدارس، اقدام به موقع برای در اختیار قرار دادن آن به دانشآموزان، اعلام قیمت مشخص و پیگیری خسارتهای احتمالی از مهمترین موضوعاتی است که والدین خواستار بررسی و اعلام نتیجه در خصوص آن هستند، زیرا یکی از چالشهای اقتصادی برای آغاز سال تحصیلی جدید تهیه لباس فرم است؛ موضوعی که همواره یکی از گلایههای والدین به ویژه خانوادههایی که دو تا سه دانشآموز دارند، بوده و اجبار در تهیه لباس فرم هزینه گزافی بر دوش آنان تحمیل کرده است.
قیمتها از روی کاغذ تا واقعیت
پرسوجوی میدانی خبرنگار ایمنا درباره هزینه لباس فرم مدارس دولتی و غیرانتفاعی از واحدهای تولیدی در شهر اصفهان، نتایجی به همراه دارد؛ لباس فرم برای دانشآموزان پسر دوره اول ابتدایی سایز یک و دو با مبلغ ۴۵۰ هزار تومان، شلوار کتان کش اردگان برای دانشآموزان دوره دوم متوسطه ۴۱۵ هزار تومان، شلوار حدود ۵۰۰ هزار تومان، پیراهن تک از ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، مانتو و شلوار دخترانه با توجه به سایز، مقطع تحصیلی و جنس پارچه از ۵۸۰ تا ۸۲۰ هزار تومان برای مدارس دولتی تعیین شده است، البته این قیمتها بیشتر روی کاغذ اعمال شده و حضور در تولیدیها خبر از قیمتهای چند میلیونی فرم مدارس میدهد، به طوری که فرم مدرسه یک دانشآموز کلاس اول ابتدایی بیش از یک میلیون تومان برای والدین آب میخورد.
موضوع زمانی تاملبرانگیز میشود که نه تنها نرخنامههای فرم مدارس اتحادیه در بسیاری از واحدهای تولیدی نصب نشده است، بلکه قیمتها از روی کاغذ تا واقعیت و شنیدههای والدین هیچگونه همخوانی با هم ندارد. البته بسیاری از تولیدیها معتقدند؛ تورمی که در بازار وجود دارد در قیمت دوخت اعمال نشده و نرخهای ابلاغ شده نسبت به سال گذشته تغییرات چندانی نداشته است، زیرا افزایش نرخ برای دوزنده در نظر گرفته نشده، حال آنکه تمام ملزومات دوزندگی از جمله نخ، دکمه، کش تفاوت قیمتهای قابل توجهی با سال گذشته پیدا کرده است.
در این میان با چند نفر از اولیا که نسبت به تهیه فرم لباس مدارس فرزندشان در مدارس غیردولتی اقدام کردهاند گفتوگو کردیم که در ادامه مروری بر بعضی نرخهای اعلام شده به آنها خواهیم داشت.
تنگناهای مالی و اجبار به تغییر رنگ لباس مدارس
شعبانی، مادر دو دانشآموز دوره ابتدایی و متوسطه اول با بیان اینکه مدیر مدرسه اجبار کرده است لباس فرم تهیه کنیم، به خبرنگار ایمنا میگوید: مگر نه این است که خرید لباس فرم اجباری نیست، آن هم در این وضعیت که هزینهها بالاست؟! حتی برخی از این لباسها پارچههای نامرغوبی دارند و در مدرسه دخترم کارتهایی را توزیع کردهاند که به فلان خیاطی مراجعه و لباس فرم تهیه کنید، هزینه لباس فرزندم در اول ابتدایی حدود ۸۵۰ هزار تومان است که ۵۰۰ هزار تومان بیعانه گرفتهاند و مابقی را همزمان تحویل لباس باید پرداخت کرد.
وی درباره اینکه سال گذشته برای پایه هفتم فرزندم لباس فرم را با تاکید مدیران مدرسه خریداری کردم که یک بار هم استفاده نشد، امسال هم چون رنگ لباس باید تغییر کند باز هم باید برای آن هزینه کنم، اظهار میکند: به مدیران مدارس در این زمینه اعتراض کردیم اما توجهی نکردند؛ وقتی مدیر مدرسه اجبار میکند، بچهها هم خانوادهها را تحت فشار قرار میدهند، بنابراین باید هر چه زودتر این لباسها را تهیه کنیم.
شعبانی میگوید: تغییرات هرساله لباس فرم دانشآموزان علاوه بر اینکه هزینههای سنگینی به خانوادهها تحمیل میکند، بهطور کامل دست اولیای دانشآموزان را از نظر قیمت، کیفیت، رنگ و دوخت میبندد؛ بنابراین باید به صورت تحمیلی این لباسها را از خیاطی طرف قرارداد خریداری کنیم، در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانوادهها در کنار افزایش هزینه تحصیل فرزندان وجود دارد، در آغاز سال تحصیلی اجبار به تغییر رنگ لباس مدارس غیرمنطقی است و این موضوع هزینه خانوادهها را دوچندان میکند.
سلطانی پدر یک دانشآموز کلاس اول ابتدایی در منطقه پنج اصفهان با بیان اینکه امسال مسئولیت لباس فرم مدارس به اتحادیه پوشاک واگذار شده است، به خبرنگار ایمنا میگوید: بر اساس اخبار موجود در سال ۱۴۰۲، قیمت هر متر پارچه برای تهیه لباسهای فرم برابر با ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و دستمزد عوامل تولید نیز در هر منطقهای متفاوت و مبنای ثابتی ندارد، از این رو به دلیل نبود نظارت کافی بر نرخ نامههای واحدهای تولیدی، دوخت لباس فرم دانشآموزان از حدود ۶۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان با توجه به مقطع تحصیلی و نواحی تعیین و اعلام میشود، در حالی که حق انتخاب کیفیت پارچه، محل دوخت و تهیه لباسها را نداریم.
وی با گلایهمندی از کیفیت لباس فرم مدارس، میافزاید: لباسهایی که با صرف هزینههای هنگفت برای مقطع ابتدایی فرزندم باید خریداری کنم، از جنس بسیار نامرغوب است. معمولاً کارگاههای تولیدی برای افزایش سود خود از پارچههای معمولی و نه چندان مرغوب استفاده میکنند، البته اگر پارچه استفاده شده برای دوخت فرم مدارس از جنس مرغوب برخوردار باشد، این موضوع موجب افزایش قیمت لباس فرم میشودو گاهی نیز دانشآموزی که سایز بزرگتری دارد، باید هزینه بالاتری را نسبت به دانشآموزان دیگر بپردازد، قیمت لباس فرم دخترانه به علت وجود یک یا دوتکه اضافی (مقنعه و رویه سارافون) به علت کار بیشتر و پارچه اضافهتر بالاتر از مدارس پسرانه است.
همچنین عباسی که مادر یکی از دانشآموزان متوسطه دوم در اصفهان است، میگوید: فاصله طبقاتی یکی از موضوعات اجتماعی مهم است که نه تنها در مدارس بلکه در سطح جامعه نیز فراگیر است، افرادی که از سطح طبقاتی پایینی برخوردار هستند از جنسهایی با کیفیت پایین استفاده میکنند، بنابراین طبقه اجتماعی نقش بسیار مهمی در پوشش اشخاص دارد، این موضوع بیانگر این است که یکدست نبودن فرم مدارس باعث ایجاد اختلاف طبقاتی میان دانشآموزان میشود.
وی میافزاید: برخورداری دانشآموزان از لباس فرمهایی با رنگ و طرحهای متفاوت موجب ایجاد مشکلاتی از جمله سرخوردگی و افسردگی آنها میشود که در نتیجه منجر به کاهش یادگیری دانشآموز در فراگیری دروس است، زیرا برخورداری دانشآموزان از لباس فرم یکرنگ و مشابه باعث افزایش تمرکز و سطح یادگیری آنها میشود.
افزایش قیمت فرم مدارس / الزام هر ساله مدارس برای پوشیدن لباس فرم جدید
طهماسبی که عضو انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس اصفهان است درباره اینکه بیشتر مدارس مطابق با گفتههای والدین، لباس فرم مدرسه را الزامی کردهاند، میگوید: قیمتهای سلیقهای، کیفیت پارچه نامرغوب، زمان نامناسب و اجبار برای تحویل فرم مدرسه به خانواده، فروش اقلام نامربوط در کنار فرم مدرسه و تشویق بیش از حد خانواده و دانشآموزان برای خرید این اقلام، دغدغههای بیپاسخی است که منجر به افزایش نارضایتی خانوادههای دانشآموزان میشود.
وی اظهار میکند: برخی والدین از موضوع تغییر رنگ هرساله روپوش مدارس استقبال کردند، اما والدینی که زندگی آنها بر پایه حقوقهای متوسط است، این روش را نمیپسندند و اکنون که خرید هر روپوش برای سال تحصیلی جدید با دو برابر افزایش نرخ به نسبت سال گذشته، هزینهای حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان را به خانواده تحمیل میکند، اعتراضها بیشتر شده است.
این عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه، پیرامون اینکه در سالهای اخیر دانشآموزان با هر لباسی نمیتوانند به مدرسه بروند و لباس فرم، یکی از دغدغههای مهم والدین است، میافزاید: مدیران مدارس دانشآموزان را ملزم به تهیه لباسهای فرم با رنگهای یکسان و همشکل میکنند، بهطوری که بیش از ۹۰ درصد مدارس، پوشیدن فرم مدرسه را اجباری کردهاند.
انعقاد قرارداد لباس فرم مدرسه با مدیران مجاز نیست
بر اساس این پیوند؛ شهرام صانعی، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه عقد قرارداد توسط این اداره یا مدیر مدرسه با تولیدکنندگان لباس فرم، مجاز نیست و باید تنها توسط انجمن اولیا و مربیان مدرسه انجام گیرد، میگوید: این شیوهنامه برای تکریم و افزایش رضایتمندی دانشآموزان و اولیای آنها، همچنین کاهش آسیبهای احتمالی در طول فرایند تهیه لباس فرم مدرسه آماده و به آموزشگاهها ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه براساس شیوهنامه، انتخاب نوع و رنگ لباس دانشآموزان به عهده شورای مدرسه است، میافزاید: لباس دانشآموزان دختر و پسر باید شرایطی همچون سادگی، زیبایی، تنوع و آراستگی داشته باشد و تناسب آن با فرهنگ و هویت اسلامیایرانی، عرف جامعه و شرایط اقلیمی و سنی دانشآموزان نیز رعایت شده باشد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تشکیل کارگروه لباس فرم مدارس در ادارات آموزش و پرورش، تعیین قیمت برای لباس فرم مدرسه از طرف ادارات آموزش و پرورش، الصاق قیمت اعلامی سایر سازمانها و اتحادیههای مسئول به بخشنامه لباس فرم و ارسال آن به مدارس و معرفی واحدهای تولیدی به مدارس را از جمله موارد ممنوع در این شیوهنامه میداند و اظهار میکند: عقد قرارداد توسط اداره آموزش و پرورش یا مدیر مدرسه با تولیدکنندگان لباس فرم نیز مجاز نیست و باید فقط توسط انجمن اولیا و مربیان مدرسه انجام گیرد.
وی با بیان اینکه لازم است انجمنهای اولیا و مربیان مدارس برای دسترسی آسان و قیمت منصفانه به انتخاب تولیدکننده لباس توجه کنند، میگوید: واحد تولیدی انتخاب شده باید دارای مجوز رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.
واحدهای تولیدی موظف به ارائه خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت لباس به مدت یکسال هستند / اجباری برای تهیه فرم مدارس نیست
صانعی با اشاره به لزوم استفاده از پارچه مرغوب ایرانی در دوخت لباس فرم مدارس، میافزاید: براساس شیوهنامه، واحدهای تولیدی موظف به ارائه خدمات پس از فروش و تضمین و تعهد کیفیت لباس حداقل به مدت یکسال هستند.
وی رعایت اصل آشکارسازی و شب رنگ بودن را یکی از الزامات تولید لباس فرم مدارس میداند و اظهار میکند: تمام این موارد باید در متن قرارداد انجمن اولیا و مربیان مدرسه با واحد تولیدکننده لباس فرم ذکر شود.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه آموزش و پرورش نقشی در تعیین قیمت فرم دانشآموزی مدارس ندارد، میگوید: در شورای انجمن اولیا و مربیان مدارس مواردی نظیر واحد تولیدی موردنظر، قیمت فرم مدرسه، نوع پارچه مورد استفاده و نحوه توزیع مصوب میشود و رئیس این انجمن به نمایندگی از مدرسه برای انعقاد تفاهمنامه، اقدام میکند.
وی با بیان اینکه به مدیران مدارس سفارش شده است در صورتی که فردی توان پرداخت هزینه فرم مدرسه را نداشته باشد از کمک خیران و سایر اولیا و مربیان در راستای تهیه فرم دانشآموزی برای آن استفاده شود، تصریح میکند: با توجه به موارد مذکور، مدیر مدرسه حق اجبار کردن دانشآموز برای تهیه فرم مدرسه را ندارد.
نظارتی بر فروش لباس فرم مدرسه وجود دارد؟
صانعی با بیان اینکه در بخشنامه ارسالی به تمام مدارس طی سال جاری الزام خانوادهها به خرید لوازم غیر از فرم مدرسه ممنوع اعلام شده است، میافزاید: هیچ تولیدی حق عرضه سایر اقلام به والدین در کنار فروش فرم مدرسه را ندارد.
وی با بیان اینکه تیمهای ارزیابی و انجمنهای اولیا و مربیان در مدارس که خود نمایندگان سایر اولیا هستند، به منظور بازرسی و هماهنگی به واحدهای توزیع مراجعه میکنند، میگوید: تصمیم نظارت اولیای دانشآموزان بر تهیه فرم مدارس که برای اولین بار طی سال جاری گرفته شد، دارای مزایای فراوانی است که از آن جمله میتوان به نظارت حداقل پنج نفر از اولیای دانشآموزان روی دوخت و دوز فرم مدارس، اشاره کرد و قطعاً موجب افزایش میزان رضایتمندی خواهد شد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره قیمت رسمی فرم دانشآموزی اظهار میکند: اعلام نرخ وظیفه سازمان آموزش و پرورش به جهت نداشتن تخصص و جایگاه قانونی در این موضوع، نیست و در بخشنامه ارسال شده به همه مدارس ضمن تاکید بر رؤیت توسط اولیا اشاره شده است که هرگونه شکایت درخصوص کیفیت، دوخت و دوز، نحوه توزیع یا قیمت به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده شود.
انتخاب فرم مجلل دانشآموزی در مدارس غیردولتی
وی با بیان اینکه همه دغدغه موجود رضایت خانوادهها و تهیه البسه مرغوب با نازلترین قیمت است، ادامه میدهد: تهیه البسه مرغوب به طور قطع در یادگیری و بازدهی دانشآموزان تأثیرگذار خواهد بود و احساس خوشایندی برای آنها به ارمغان میآورد و از صفر تا صد این فرآیند در سال جاری توسط نمایندگان اولیای دانشآموزان کنترل خواهد شد.
صانعی با اشاره به انتخاب فرم مجلل دانشآموزی در مدارس غیردولتی، خاطرنشان میکند: جلسهای با رئیس اداره مشارکتهای مردمی و مدارس غیردولتی برگزار و قرار بر این شد که در حیطه نظارت بر مدارس غیردولتی موضوع انتخاب فرمهای مجلل را در بازدیدها مدنظر قرار دهند، همچنین ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان اصفهان نیز بر پرهیز از تجمل در فرمهای لباس دانشآموزی تاکید کرده است اما به طور کلی مسئولیت اصلی کنترل این موضوع به انجمنهای مدارس بازمیگردد و در صورتی که این موضوع مشاهده شود، برخورد لازم صورت میگیرد.
افزایش اعتماد به نفس و هویتبخشی دانشآموزان با لباس فرم مدارس
علیرضا رحیمی، کارشناس آموزشی و تربیتی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه خرید لباس فرم مدرسه یکی از مسائل مدارس و خانوادهها در ابتدای سال تحصیلی است، میگوید: با یک نگاه کلی نمیتوانیم بگوییم که بحث لباس فرم دانشآموزان، موضوعی مناسب و نامناسب است؛ باید اهداف این طرح را مورد کاوش قرار داد.
وی پیرامون اینکه استفاده از فرم مدرسه و بحث بر سر مفید یا مضر بودن آن تنها مختص کشور ما نیست، اظهار میکند: بسیاری از کشورها بهویژه کشورهایی در شبه قاره هند با امکانات عالی تحصیلی بر این باورند که پوشیدن لباس فرم مدرسه فواید بیشتری نسبت به معایب آن برای دانشآموزان دارد که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
این کارشناس آموزشی و تربیتی، پوشیدن فرم یکسان در مدارس با یک استاندارد منظم را نشانه دانشآموز بودن و فرهنگ خاص آموزش میداند و میافزاید: افزایش اعتماد به نفس از مهمترین مزایای استفاده از لباس فرم در مدارس است، پوشیدن فرم یکسان تأثیر مثبتی روی عزت نفس دانشآموزان دارد، وقتی همه یکشکل لباس بپوشند، دیگر کسی لباس خودش را با دیگری مقایسه نمیکند، چراکه همگی از نظر ظاهری شبیه هم هستند، معتقدم پوشیدن لباس فرم سبب هویت بخشیدن به دانشآموزان میشود.
صرفه اقتصادی لباس فرم / لزوم تسهیل شرایط پرداخت هزینه فرم مدارس
رحیمی با تاکید بر اینکه در تهیه لباس فرم باید نکات تربیتی آن مورد توجه مدارس قرار بگیرد، اظهار میکند: لباس متحدالشکل سبب همپوشانی اختلاف طبقاتی بین دانشآموزان میشود، اما مدیران مدارس باید رنگ، کیفیت و نوع دوخت لباس را به والدین اعلام کنند تا قدرت انتخاب جنس مرغوب و مدیریت هزینه را داشته باشند؛ چراکه فرمهای مناسب و زیبا با علایق دانشآموزان انگیزه آنها را در پوشیدن یونیفرمها بیشتر میکند.
وی در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانوادهها وجود دارد تهیه فرم مدرسه در آغاز سال تحصیلی اجبار غیرمنطقی است، میافزاید: امروز مباحث اقتصادی تنها مختص مسائل آموزش و پرورش نیست که بگویم مدیران مدارس یا وزارتخانه با لباس یونیفرم مدرسه، مافیایی درست کردهاند بههیچوجه این موضوع صحیح نیست، البته در این میان برخی به صورت خرد سودهایی کسب میکنند که این مباحث جای صحبت دارد.
این کارشناس آموزشی و تربیتی خاطرنشان میکند: معتقدم تهیه فرم مدارس برای خانوادهها طی یکسال تحصیلی در بلندمدت صرفه اقتصادی بیشتری دارد، چرا که با نبود لباس یونیفرم باید در طول سال حداقل دو تا سه لباس برای رفتن فرزندان به مدرسه خریداری کنند که با شرایط فعلی فقط خرید یک شلوار جین برای دانشآموزان ابتدایی بیش از ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد اما باوجود تنگناهای مالی و اقتصاد ناسالم، مدیران مدارس میتوانند با تمهیدات لازم وضعیت پرداختها را برای والدین راحتتر کنند.
براین اساس؛ در هر حال ساماندهی لباس فرم مدارس نباید از اهدافی که برای آن تعیین شده دور شود و در این میان حمایت از تولیدکننده و اقتصاد خانوادهها باید در اولویت قرار گیرد و با نظارتهای بیشتر از سوی ارگانهای مربوطه از ایجاد هر نوع رانتی جلوگیری شود و فرصتها به صورت برابر در اختیار همگان قرار گیرد.
گزارش از: مریم زندهدل، خبرنگار ایمنا
نظر شما