به گزارش ایمنا، تولید خودروهای ناقص و انبارش آن در پارکینگ خودروساز سبب میشد تا عارضههایی همچون اختلال در بازار بهسبب کمبود عرضه نسبتبه تولید، ایجاد مسائل کیفی بهسبب انبارش خودرو در پارکینگ، خارج شدن محصول از فرایند تولید انبوه و محبوس شدن نقدینگی خودروساز و افزایش به زیان انباشته بهسبب استفاده از روشهای تامین مالی پرهزینهتر ایجاد شود.
تحویل خودرو از ابتدای سال تا شانزدهم آذر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه بیشتر شده که به معنای افزایش بیش از ۳۰درصدی است.
این در حالی است که در آذر سال گذشته، حدود ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگهای خودروسازان اصلی کشور بهواسطه نقص قطعات وجود داشت.
علاوه بر تکمیل خودروهای ناقص انباشته از سال گذشته توسط خودروسازان و افزایش تحویل به میزان ۳۰ درصد، رشد ۱۰درصدی در تولید خودروها نیز در هشتماهه ابتدایی سال محقق شده است.
امروز (دوشنبه) در جریان نشست «تبیین فرصتهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو، شناخت گلوگاهها، بهبود فرایندها و دستاوردهای اقتصادی»، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو یادآور شد: سال گذشته در همین زمان، بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور بهدلیل نقص قطعه خوابیده بود و به یک معضل ملی تبدیل شده بود.
مهدی خطیبی اظهار کرد: اگرچه بالاترین آمار تولید خودرو در میانه دهه ۹۰ اتفاق افتاد، اما باید گفت دستکم نیمی از آن آمار مربوط به سیکیدی کاری بود، اما امروز سیکیدی کاری کمتر از پنج درصد است.
وی افزود: آمارها حاکی است از ابتدای امسال تا امروز، ۱۳۳ هزار دستگاه تولید بیشتری در ایرانخودرو انجام شده که با درصد زیاد تولید داخل در حال انجام است.
خطیبی تصریح کرد: تولید خودروی کامل در این گروه صنعتی تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان منفعت بهدنبال داشته است.
مدیرعامل ایرانخودرو گفت: عبور مستقیم خودروها و تولید کامل منجر شده تا به میزان ۲۵ درصد از نمرههای منفی کیفی تولیدات کاسته شود که به معنی بهبود ۲۵درصدی تولید است.
وی ادامه داد: اگرچه هزینه تامین بعضی قطعات به این شیوه افزایش یافته، اما درمقابل صرفهجوییهایی در هزینههای مالی شرکت، جلوگیری از افت رنگ خودروها، تایر و ... بهدنبال داشته است.
منبع: ایرنا
نظر شما