بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان

نه‌تنها شما، بلکه تمام افراد برای برطرف‌کردن نیازهای خود از اینترنت استفاده می‌کنند؛ از بررسی محصول یا خدمت در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا پیداکردن پاسخ سؤال خود از طریق گوگل. به همین دلیل است که می‌توان نتیجه گرفت دیجیتال مارکتینگ یک ضرورت است و در آینده هم استقبال از آن بیشتر خواهد شد.

چرا محبوب و محبوب‌تر می‌شود؟ چون به شما اجازه می‌دهد برند، محصول و خدمت خود را در جایی برجسته کنید که مخاطب شما حضور دارد.

در این مقاله، قرار است دربارهٔ بازاریابی دیجیتال، کانال‌های آن و بازار کار آن در ایران و جهان صحبت کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبان ساده، به بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق ابزارهای دیجیتال و اینترنت گفته می‌شود. در دنیایی که ۴/۴۸ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود هر کسب‌وکاری حداقل با اصول اولیه بازاریابی دیجیتال آشنا باشد.

در این نوع بازاریابی، هدف ما این است که مخاطبی را در کانال‌های دیجیتال مختلف هدف بگیریم که به محصول یا خدمت ما نیاز دارد.

با کمک آن، شما می‌توانید به مخاطبان بیشتری در مدت زمان کوتاه‌تری دست پیدا کنید، نتایج و داده‌های مربوط به تبلیغات خود را به‌طور دقیق بررسی کنید، تبلیغات خود را دقیقاً به مخاطبان هدف خود نشان دهید، تعامل کسب‌وکار خود را افزایش دهید و هدف‌گذاری موثری داشته باشید.

همچنین برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال در بیشتر موارد مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

برای آشنایی با این نوع بازاریابی هم می‌توانید در دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید که در ادامه، دربارهٔ این موضوع هم صحبت خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ شامل چه کانال‌هایی است؟

با استفاده از کانال مناسب حوزه کاری‌تان، به مخاطبان خود سریع‌تر و آسان‌تر دست خواهید یافت. انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر است:

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا PPC به تبلیغاتی گفته می‌شود که به‌ازای هر کلیکی که مخاطب وارد وب‌سایت می‌شود، هزینه پرداخت خواهد شد. تبلیغات کلیکی شامل تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، تبلیغات در گوگل و تبلیغات ریتارگتینگ است.

همچنین محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین پلتفرم برای تبلیغات کلیکی، گوگل ادز است. برای دریافت بهترین آموزش گوگل ادز هم می‌توانید از مقالات به‌روز، جامع و رایگان یکتانت استفاده کنید.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یعنی با استفاده از تولید، انتشار و توزیع محتوا، به افراد و مخاطبان جدیدی دست یابیم یا مشتریان فعلی خود را حفظ کنیم.

ایمیل مارکتینگ

تبلیغات محصول و خدمات، مقاله‌های وبلاگ‌ها، پیشنهادهای ویژه و نظرسنجی‌هایتان را می‌توانید با استفاده از ایمیل به افراد زیادی ارسال کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

فعالیت و محتوا گذاری در اینستاگرام، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب باعث می‌شود که با هزینهٔ کمتری، تبلیغات انجام دهید.

افیلیت مارکتینگ

در این نوع بازاریابی، شما با همکاری دیگران، محصول یا خدمت خود را به مشتریان جدید معرفی می‌کنید. به‌ازای جذب یا خرید هر مشتری، مبلغی را به‌عنوان کمیسیون به طرف مقابل می‌پردازید.

بازاریابی ویدئویی

به تهیهٔ ویدئوهایی مانند معرفی محصول، وبینار و آموزشی، انتشار و تبلیغ آن در کانال‌های مختلف مثل یوتیوب و آپارات و تجزیه‌وتحلیل عملکرد هر ویدئو، بازارایابی ویدئویی گفته می‌شود. با توجه به علاقهٔ فراوان مردم به دیدن ویدئو، این نوع بازاریابی می‌تواند به افزایش آگاهی از برند و جلب اعتماد مشتری منجر شود.

اس‌ام‌اس مارکتینگ

با توجه به اینکه مصرف تلفن همراه در بین افراد زیاد است، استفاده از کانال‌های تبلیغاتی که در گوشی موبایل مشاهده می‌شود، نتیجهٔ خوبی خواهد داشت. با کمک آن، می‌توانید نرخ حفظ مشتری و فروش خود را افزایش دهید.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO کمک می‌کند تا رتبهٔ وب‌سایتان را در گوگل بهبود دهید و ترافیک آن را بیشتر کنید.

بازاریابی موتورهای جستجو

به این نوع بازاریابی SEM هم گفته می‌شود که در آن با تبلیغات در موتورهای جست‌وجو، مشتریان بیشتری از طریق آن‌ها جذب می‌شوند.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان

وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست؟

وظایفی که یک کارفرما به‌عنوان دیجیتال مارکتر از شما انتظار دارد به‌تناسب شرایط کاری و زمینهٔ فعالیت می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در کل اگر بخواهیم وظایف یک دیجیتال مارکتر را لیست کنیم، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • آشنایی با گوگل ادز
  • بازاریابی محتوایی
  • سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت
  • بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • طراحی کمپین، اندازه‌گیری و تحلیل عملکرد و گزارش‌دهی
  • پیش‌بینی نرخ بازگشت سرمایه
  • بازاریابی پیامکی
  • آشنایی با قیف بازاریابی و تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال
  • آشنایی با گوگل آنالیتیکس
  • آشنایی با گوگل تگ منیجر

اما بیایید به مهم‌ترین سؤال شما پاسخ دهیم:

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان چگونه است؟

با توجه به رشد تقاضا برای بازاریابی دیجیتال و تمایل کسب‌وکارها به استفاده از آن، می‌توان گفت آیندهٔ درخشانی در انتظار بازار کار این حوزه است. موقعیت شغلی‌های این حوزه در حال حاضر در سراسر جهان بسیار پرطرفدارند و تقاضای خوبی برای آن وجود دارد.

در ایران هم در سال‌های اخیر شاهد رشد خوبی بوده‌ایم که می‌توان انتظار داشت با یادگیری مهارت‌ها و دانش کافی در این زمینه به درآمد خوبی رسید. بدیهی است که هرقدر بیشتر بدانید و تجربهٔ بیشتری داشته باشید، موقعیت بهتری خواهید داشت.

با این حال، برای کسب درآمد باید مسیری مشخص را از یادگیری و کارآموزی تا کار واقعی طی کنید تا بتوانید به هدف خود برسید. شما می‌توانید روی یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال تمرکز کنید؛ مثلاً به‌عنوان کارشناس سئو یا کارشناس شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید.

با گشت‌وگذار در سایت‌های کاریابی، می‌توان گفت که برای یک کارشناس بازاریابی دیجیتال با سابقه‌ای کمتر از ۳ سال، از ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون حقوق در نظر گرفته می‌شود. این عدد برای کارشناس‌های زیرمجموعه‌های مختلف هم صادق است و در برخی موارد ارقام بالاتری هم دیده می‌شود.

موقعیت شغلی در بازار کار دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است؛ ولی قبل از هر چیزی باید این نوع بازاریابی را یاد بگیرید. بیایید ببینیم برای یادگیری، بهتر است چه مسیری را طی کنیم.

چگونه دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟

برای اینکه یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای شوید، باید مهارت‌های لازم را به دست آورید. این مهارت‌ها را می‌توان به‌مرور و با آموزش درست به‌دست آورد. برخی مهارت‌های لازم نیازمند آموزش مستمر و آکادمیک هستند و برخی با تجربه به‌دست می‌آیند.

برای این کار، می‌توانید در دوره آموزشی شرکت کنید، کتاب‌ها و وبلاگ‌های مربوط به این شغل را بخوانید، در وبینار و سمینار افراد معروف و مطرح در زمینهٔ بازاریابی دیجیتال حضور داشته باشید و در شرکت‌های مختلف به کارآموزی مشغول شوید.

جمع‌بندی

همان طور که در متن خواندید، حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و هرچه مطالعه و یادگیری بیشتری داشته باشید، موقعیت‌های شغلی بهتری پیدا خواهید کرد. در این مقاله، از چیستی بازاریابی دیجیتال شروع کردیم و به بررسی موقعیت شغلی دیجیتال مارکتر رسیدیم.

فراموش نکنید هر آنچه را که لازم است در آموزش و فراگیری این حوزه شغلی به‎دست آورید، باید از منابع مطمئن پیگیری کنید.

کد خبر 606119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.