اما این بدان معنا نیست که خودروهای قدیمی فراموش شوند و یا از بین بروند؛ از قضا، خودروهای کلاسیک طرفداران بسیاری را در سراسر جهان دارند و این علاقه در بین مردم کشورمان نیز دیده میشود. علاقمندان این خودروها، طراحی و سبک کلاسیک آنها را به تکنولوژی و آپشنهای امروزی ترجیح میدهند و هنگام خرید خودرو، کلاسیکها را انتخاب میکنند.
خودروهای کلاسیک بسیاری، در کلاسهای مختلف در بازار کشور یافت میشوند که با توجه به سال تولید و شرکت سازنده، با قیمتهای متفاوتی به فروش میرسند. برخی از آنها خودروهای سالم و سرحالی هستند و برخی نیز علیرغم ظاهر خوب و مناسب، مشکلات فنی فراوانی را به همراه خواهند داشت. در نتیجه، مهمترین اقدام قبل از خرید، مقایسه خودرو است و باید مشکلات و ضعفهای آن به طور دقیق مشخص شوند. معمولاً خودروهای کلاسیک به بازسازی نیاز دارند؛ بازسازی این خودروها کار بسیار تخصصیای محسوب میشود و دقت بالایی را میطلبد.
دولت برای این خودروها، پلاک تاریخی را در نظر گرفته که طبق اخبار خودرو، به خودروهای دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، که بیش از ۳۰ سال سن دارند، تعلق میگیرد.
اما خرید این قبیل خودروها، مشکلات زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت؛ کمبود قطعات یکی از اصلیترین چالشهایی است که مالکان خودروهای کلاسیک با آن مواجه میشوند. البته برای دوستداران کلاسیکها، چنین مشکلاتی نیز شیرین به نظر میرسد و با صبر و عشق و علاقه، خودرو خود را کامل میکنند.
در ادامه این مطلب سعی شده تا چندین نمونه از خودروهای کلاسیک قابل خریداری با بودجه یک میلیارد تومان و کمتر، معرفی شوند. البته لازم به ذکر است که مبلغی نیز برای هزینههای بازسازی و نگهداری باید در نظر گرفته شود.
شورولت کامارو نسل دوم
خودروهای عضلانی آمریکایی در بین کلاسیکها بسیار محبوباند. قدرت بالا و فرم منحصربهفرد بدنه، از دلایل اصلی این محبوبیت هستند. نسل دوم شورولت کامارو (۱۹۷۴_۱۹۷۷) را میتوان ارزانترین و در دسترسترین کوپه آمریکایی موجود در بازار کشور دانست. در قلب کامارو، یک پیشرانه ۸ سیلندر ویشکل با حجم ۵.۷ لیتر با سیستم کاربراتور قرار گرفته که ۱۶۵ اسببخار قدرت و ۳۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه عظیم به طور ترکیبی حدود ۱۷ لیتر بنزین را در هر صد کیلومتربرساعت مصرف میکند. بدنه و کابین کامارو طوری طراحی شده که فضای زیادی را ارائه نمیدهد و مناسب دو سرنشین است. از نقاط ضعف آن میتوان به مصرف سوخت نسبتاً زیاد و مشکلات هنگام رانندگی در شهر را نام برد.
بامو ۲۰۰۲
محصولات شرکت بامو از گذشته تاکنون در بازار کشور حضور دارند و همیشه محبوباند. بامو ۲۰۰۲ اولین بار در سال ۱۹۶۸ معرفی شد و توانست مشتریان بسیاری را جذب کند. خوشبختانه پای این کوپه جذاب آلمانی به ایران هم باز شد و مردم به خوبی از آن استقبال کردند. پیشرانه ۲ لیتری بامو ۲۰۰۲ میتواند حدود ۱۰۰ اسببخار قدرت و ۱۵۷ نیوتنمتر گشتاور را تولید کند. این پیشرانه به طور تقریبی در هر صد کیلومتر، ۱۱.۸ لیتر بنزین مصرف میکند. این روزها بامو ۲۰۰۲ در بازار کشور به عنوان یک خودرو کلاسیک کوچک و دوستداشتنی معامله میشود و قطعات آن را نیز میتوان یافت.
مرسدسبنز کلاس E (W۱۲۴)
مرسدسبنز یکی از شرکتهایی است که سالهاست در ایران حضور دارد. بنابراین، خودروهای کلاسیک بسیاری نیز از این برند در بازار یافت میشود. کلاس E یکی از پرطرفدارترین و کاربردیترین محصولات مرسدسبنز محسوب میشود؛ نسل W۱۲۴ این کلاس بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ تولید شد. W۱۲۴ ظاهر سادهای دارد و در بازار ایران «بنز کپل» خطاب میشود. پیشرانه این سدان با حجمهای متفاوتی عرضه شد؛ نسخه ۲.۳ لیتری آن قادر است ۱۳۵ اسببخار قدرت و ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. W۱۲۴ مزایای فراوانی دارد؛ مانند سواری نرم و لذتبخش، فضای کابین خوب و راحت، ارزش خرید بالا و ….
فولکسواگن گلف MK۲
گلف یک هاچبک جذاب آلمانی است که موردپسند اکثر جوانان است. نسل دوم آن بین سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ تولید شد و پا به ایران گذاشت. این خودروی پرفروش اکنون یک کلاسیک محبوب با قیمت مناسب محسوب میشود که جای ایجاد تغییرات ظاهری بسیاری را نیز دارد. گلفهای موجود در کشور از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری نیرو میگیرند و قدرت آنها به ۹۰ اسببخار میرسد. این هاچبک آلمانی برای علاقمندان به تیونینگهای فنی و ظاهری بسیار مناسب است.
کادیلاک سویل
خودروهای آمریکایی به ابعاد بزرگ و طراحیهای عضلانی معروفاند. در برههای از تاریخ کشور، کادیلاک سویل در کارخانههای داخلی مونتاژ شد. این سدان براساس پلتفرم X-Body ساخته شده و پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری آن توانایی تولید ۱۸۵ اسببخار قدرت و ۳۸۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. کادیلاک سویل در دهه ۵۰ شمسی بسیار لوکس محسوب میشد؛ کابین راحت و جادار آن، امکاناتی نظیر سیستم تهویه نیمهاتوماتیک، فرمان تلسکوپی، صندلی و شیشههای برقی و … را ارائه میداد. کادیلاک سویل این روزها به عنوان یکی از کمهزینهترین خودروهای کلاسیک آمریکایی در بازار به فروش میرسد. اما از معایب آن مانند مصرف سوخت بالا، ابعاد نامناسب برای رانندگی در شهرها و کمبود قطعات و مکانیک خبره، نمیتوان چشمپوشی کرد.
نظر شما