افراد مبتلا به کبد چرب نوشابه نخورند

متخصص رژیم درمانی و تغذیه گفت: یکی از دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب، مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین است. بر این اساس مصرف زیاد نوشابه، آب میوه های صنعتی برای بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه نمی شود.

پروانه صانعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص شیوه های اصلاح تغذیه اظهار کرد: امروزه زندگی ماشینی را می توان اصلی ترین دلیل ایجاد کبد چرب عنوان کرد چرا که با روند فعلی که در زندگی بیشتر شهروندان دیده می شود فعالیت فیزیکی افراد کاهش یافته و برخی از شهروندان سعی دارند با حذف وعده غذایی شام نسبت به کاهش وزن اقدام کنند.

وی افزود: حذف کردن وعده شام شاید در ابتدای امر موجب کاهش یک یا دو کیلویی وزن افراد شود، اما در ادامه این برنامه دیگر کاهش وزنی اتفاق نمی افتد و لازم است در این موارد کاهش وزن به صورت علمی انجام گیرد.

متخصص رژیم درمانی و تغذیه، تنظیم رژیم غذایی و مراجعه به متخصص تغذیه را امری ضروری دانست و گفت: با مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت برنامه غذایی و ورزشی و عمل به این برنامه می توان نسبت به کاهش وزن اقدام کرد.

وی در خصوص کاهش وزن غیر اصولی یادآور شد: کاهش وزنی که برای یک بیمار مبتلا به دیر جذب مناسب است، کاهش حدود یک کیلو گرم در طی هر هفته و یا کاهش دو کیلویی وزن در هر ماه خواهد بود. چنانچه کاهش وزن به صورت غیر اصولی و با رژیم های سخت انجام شود با کاهش وزن ۵ کیلویی در ماه رو به رو خواهیم بود که این برنامه مشکل جذب مواد غذایی را با مشکل جذب چند برابر ازحد معمول مواجه می سازد.

صانعی با تاکید بر اینکه در صورتی که اشخاص برنامه غذایی جدید را به شیوه صحیحی دنبال کنند امکان برگشت وزن وجود ندارد، افزود: این رژیم ها می تواند به کاهش وزن افراد  کمک کند، البته به هیچ عنوان رژیم های سخت به اشخاص توصیه نمی شود.

این متخصص تغذیه در خصوص کاهش سریع وزن گفت: برخی از رژیم ها در طی دو هفته می تواند کاهش ۸ کیلویی وزن را به دنبال داشته باشد، اما همین کاهش سریع وزن موجب می شود به همان سرعتی که کاهش وزن اتفاق افتاده دوباره اضافه وزن صورت گیرد و فرد سریع به همان نقطه اول باز گردد و برای شخص که مبتلا به کبد چرب می باشد، این اتفاق چندان مناسب نیست.

وی خاطر نشان کرد: کاهش سریع وزن می تواند مشکل کبد را چند برابر کند و فشار وارد شده بر روی کبد بیشتر خواهد بود و کار کبد سخت تر می شود، بنابراین چنین رژیمی اصلا به بیماران توصیه نمی شود.

صانعی اضافه کرد: رژیمی برای کاهش وزن توصیه می شود که یک رژیم متعادل و متوازن را در بر گیرد و کاهش وزن آرامی را ایجاد می کند که از همه گروه های غذایی به مقداری که بدن آن فرد نیاز دارد در آن گنجانده می شود.

کم تحرکی و  نشستن های مکرر، افزایش کبد چرب

وی کبد چرب را نتیجه زندگی پیشرفته ماشینی عنوان کرد و گفت: در زندگی ماشینی امروز فعالیت ها و پیاده روی ها بسیار کم شده است و علاوه بر این کم تحرکی و  نشستن های مکرر، موجب افزایش کبد چرب می شود و فرد افزایش وزن را طی یک دوره کوتاه در بسیاری از دوره های زندگی تجربه می کند. افراد جوان، افراد کارمند، می توانند افزایش وزن داشته باشند و در صورتی که این افزایش وزن زیاد باشد باعث جذب میزان چربی بیشتری در کبد می شود.

متخصص رژیم درمانی و تغذیه درباره درمان کبد چرب  افزود: بیماری کبد چرب به دلیل زیاد شدن میزان تری گلیسرید در خون اتفاق می افتد و این تری گلیسرید ناشی از کربوهیدرات هایی است که به واسطه پر خوری ها اتفاق می افتد. نخوردن چربی ها راهکار اصلی نیست، درمان را می توان با برنامه تغذیه ای سالم انجام داد.  

صانعی در زمینه مصرف داروها در درمان بیماری کبد چرب یادآور شد: در بیماری کبد چرب، مصرف دارو به هیچ عنوان به تنهایی نمی تواند جوابگو باشد، داروهای زیادی برای کاهش چربی استفاده می شود و برای درمان بیماری تجویز می شود، این موارد راهکار اصلی درمان نیستند. بیمار باید دو نکته را در نظر داشته باشد، اول اینکه در صورت داشتن اضافه وزن، با برنامه تغذیه ای سالم در جهت کاهش وزن تلاش کند و چنانچه رژیم غذایی او رژیم سالمی نیست آن را به یک رژیم سالم تبدیل کند و نکته دیگر اینکه باید تحرک ها و فعالیت هایش را نسبت به گذشته دو برابر افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف انواع جوانه ها، آب کرفس، آب هویج، میوه جات و انواع سبزیجات بنفش در کاهش چربی بسیار مفید خواهد بود، همچنین باید عادت غذایی اشخاص مبتلا به کبد چرب اصلاح شود،  و در صورت اضافه وزن، انجام ورزش و فعالیت های مستمر در جهت کاهش وزن در دستور کار قرار گیرد.

متخصص رژیم درمانی و تغذیه در مورد اهمیت مصرف نوشیدنی ها بیان کرد: یک نکته مهم در برنامه غذایی مصرف نوشیدنی هایی است که در کنار غذا یا در فرصت های بین غذا استفاده می شوند.  یکی از دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب، مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین است. بر این اساس مصرف زیاد نوشابه، آب میوه های صنعتی برای بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه نمی شود. علاوه بر این افراد مبتلا به کبد چرب دخانیات و به ویژه سیگار مصرف نکنند و از مصرف نوشیدنی های الکلی به شدت پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: برای این بیماران مصرف نوشیدنی تخم شربتی و شربت هایی با شیرینی کم و عرقیجات سنتی توصیه می شود. سه وعده اصلی مصرف غذا و دو میان وعده با حجم کم غذا با رژیم غذایی مناسب و در حد نیاز و از نوع سالم در طول روز برای بیماران کبد چرب توصیه می شود.

به گزارش ایمنا، بیماری کبدچرب از بیماری های خاموش و بی نشانه است و درگیری کبدی، ازجمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب است. بنابراین پیشگیری از ابتلا به آن از اهمیت بالایی برخوردار است، از سویی امروزه مصرف بی اندازه غذاهای چرب و گنجاندن انواع فست فودها و غذاهای آماده در برنامه و رژیم اعضای خانواده یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب گزارش می شود که ابتلا به آن در میان افراد کم تحرک و چاق در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است.  

کد خبر 334521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.