تقویت و ماندگاری ۶۰ ساعته توده هوای گرم در اصفهان/ثبت دمای ۴۰ درجه در ۱۴ شهر استان اصفهان

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر صدور هشدار سطح زرد با تداوم شرایط گردوخاک، کاهش دید طی اوایل هفته، تقویت و ماندگاری توده هوای گرم از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت دوشنبه هجدهم تیر در نواحی مستعد استان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گرادیان فشاری مناسبی در نیمه شرقی و شمالی از امروز تا اوایل هفته آینده بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب افزایش سرعت وزش باد و فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی و کاهش دید خواهد شد، از این‌رو کاهش کیفیت هوا و بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در نواحی از نیمه شمالی، شرقی و مرکز استان مورد انتظار است، در مناطق غربی نیز شرایط افزایش ابر و وزش باد لحظه‌ای وجود دارد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح زرد با تداوم شرایط گردوخاک و کاهش دید از اوایل وقت امروز تا پایان روز، یکشنبه هفدهم تیر در استان، تصریح کرد: طی این مدت وزش باد به سمت شدید تا شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید در مناطق شرق و شمال استان، کاهش دید و کیفیت هوا در نواحی مرکزی، بالا رفتن شاخص کیفیت هوا و قرار گرفتن در وضعیت ناسالم پیش‌بینی شده است.

وی گفت: فعالیت این سامانه مناطق شمال، شرق و مرکز استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، ورزنه و شهر اصفهان را فرا خواهد گرفت.

امینی تصریح کرد: کاهش شعاع دید و کیفیت هوا به ویژه در نیمه نخست روز، احتمال اختلال در تردد محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی استان، احتمال سقوط اشیا و آسیب به سازه‌های موقتی از مخاطرات سامانه مذکور است.

وی اضافه کرد: ممنوعیت تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه افراد آسیب‌پذیر در نیمه نخست روز، احتیاط در تردد جاده‌ای، نداشتن جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه ساخت و درختان کهنسال، خودداری از سم یا محلول پاشی باغات و مزارع توصیه می‌شود.

صدور هشدار سطح زرد با تقویت و ماندگاری توده هوای گرم در مناطق مستعد

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان پیرامون صدور هشدار سطح زرد با تقویت و ماندگاری توده هوای گرم از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت دوشنبه هجدهم تیر در استان، گفت: روندی افزایش دما مناطق مرکزی، شمالی و شمال شرقی به ویژه اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خمینی‌شهر، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، کاشان، کبوترآباد، مهاباد، نائین، نجف‌آباد و ورزنه را فرا خواهد گرفت.

وی، گرمازدگی، افزایش تبخیر و تعرق در گیاهان را از مخاطرات فعالیت و ماندگاری توده هوای گرم در استان دانست و اظهار کرد: محافظت از گرمازدگی و اتخاذ تدابیر لازم به ویژه افراد با بیماری پوستی در ساعات اوج گرما، نداشتن ماندگاری سرنشین در خودرو طی مدت روند افزایشی دما و مصرف بهینه و مدریت حامل‌های انرژی تاکید و توصیه می‌شود.

امینی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا سه درجه افزایش خواهد داشت و تا پایان هفته جاری روند دمایی افزایشی است، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه دمای هوای ۱۴ شهرستان اصفهان بر مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: خوروبیابانک و چوپانان با دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای ۱۵ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 768965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.