وقتی ابزار ارتباطی یک درد تلقی می‌شود، درمانش فیلترینگ است

خبرگزاری ایمنا: استاد ارتباطات دانشگاه آزاد تهران گفت: وقتی ما یک ابزار ارتباطی را به عنوان یک درد تلقی می کنیم درمانش همان فیلترینگ است مگر اینکه نگاهمان را به این مسئله عوض کنیم.

دکتر حمید غیدی در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه ارتباطات جزء لاینفک زندگی امروزی است، افزود: روابط عمومی ها می تواند به عنوان یک نهاد بسیار مدرن در این امر تلقی شوند همانطورکه در حوزه‌های سیاسی هم از آن به عنوان یک منبع اطمینان یاد می شود.
وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها می توانند تعامل و توازن را میان افکار عمومی و نهادها ایجاد کنند، اظهارکرد: هرچه نهادها علمی‌تر باشند مسائل گریبانگیر پیرامون این پدیده که سازمان،جمیعیت و حتی حکومت را شامل می شود به طبع خیلی کمتر خواهد شد، ولی متاسفانه با چنین روندی روبرو نیستیم.
استاد ارتباطات دانشگاه آزاد تهران تصریح کرد: همه مدیران روابط عمومی در کشور انتسابی هستند و افرادی که در این سمت قرار داده می شوند ۹۰ درصد دانش آموخته این حوزه نیستند و یا اگر هم باشند تجارب خاصی ندارند.
هیچ روابط عمومی در ایران انتقادی نیست
دکتر غیدی ادامه داد: هیچ روابط عمومی در ایران نداریم که یک روابط عمومی انتقادی باشد، یعنی اینکه خودش به سازمانی که در آن فعالیت می کند انتقاد و یا اینکه از انتقادها استقبال کند. در چنین شرایطی همه چیز مثبت است ظاهرا خوب پیش می رود.
وی با اشاره به ظاهر و پرستیژ فوق العاده قدرتمند روابط عمومی ها در ایران، تصریح کرد: متاسفانه روابط عمومی‌ها در ایران از لحاظ فرم و محتوا یک سیر نزولی داشته‌اند و بیشتر وقت خود را صرف تشویق، تبلیغ و حوزه رسانه‌ای کرده اند.
استاد ارتباطات دانشگاه آزاد تهران عنوان کرد: بهترین پردازش ها در روابط عمومی‌ها صورت‌پذیر است و ای درحالی است که در حوزه های انتقادی، انتروپی و حوزه های رضایت در این سیستم دچار خلا هستیم و بیشتر به سمت تایید و مثبت گرایی حرکت کرده ایم.
باید از حیث خردجمعی دیجیتال شویم
دکتر غیدی با بیان اینکه در حوزه دیجیتال و الکترونیک تنها از حیث ظاهر توانمند شده‌ایم، گفت: امروز هر روابط عمومی یک کاربر تعریف و سایتی طراحی کرده است و اخبار مربوط به سازمان خود را در آن بارگذاری می کند و اعتقاد دارد که روابط عمومی الکترونیک ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه نباید تنها به کاربر و یک سایت قانع شویم بلکه باید از حیث خردجمعی دیجیتال شویم، افزود: باید هر نیرو در حوزه روابط عمومی بتواند بهترین راندمان را داشته باشد و ذهنیت‌های قدیم را کنار بگذارد ولی این اتفاق نیفتاده و متاسفانه تنها ظاهر را دیجیتال کرده‌ایم.
استاد ارتباطات دانشگاه آزاد تهران پیرامون فیلترینگ شبکه هاب اجتماعی و برخی از اپلیکیشن های ارتباطی در ایران، اظهارکرد: وقتی ما یک ابزار ارتباطی را به عنوان یک درد تلقی می کنیم درمانش همان فیلترینگ است مگر اینکه نگاهمان را به این مسئله عوض کنیم.
غیدی ادامه داد: در این موضوع شکی نیست که بسیاری از جمعیت های حاضر در ایران فرهنگ استفاده از اپلیکیشن های ارتباطی را ندارند و حتی در بسیاری از موارد کانون های خانواده به خاطر استفاده از این تکنولوژی های ارتباطی از هم پاشیده شده است.
نرم‌افزارهای ارتباطی در ایران به عنوان ابزراهای تهاجم فرهنگی محسوب می شود
وی اذعان داشت: این نرم افزارها در ایران به عنوان ابزراهای تهاجم فرهنگی محسوب می شود و از این سو باید به دولت حق داد که یک نگاه کنترلی در این زمینه داشته باشد.
استاد ارتباطات دانشگاه آزاد تهران بیان داشت: سرعت رشد تکنولوژی روز به روز افزایش می یابد و هر روز تکنولوژی های جدیدی خلق می شود که حتی امکان دارد دیگر نتوان ان را فیلتر کرد. پس راه فراری نداریم و روش فیلترینگ روش درستی نیست.
غیدی تصریح کرد: دولت باید یک سری از استانداردهای جامعه همچون شغل، ازدواج، مسکن را ارتقاء دهد و تا زمانی که این نابسامانی ها وجود دارد، نمی توانیم به کاربر بگوییم چرا از تکنولوژی های ارتباطی استفاده می کند.
فیلترینگ راه حل مناسبی در مقابل فضای مجازی و اپلیکیشن های ارتباطی نیست
وی با بیان اینکه فیلترینگ راه حل مناسبی برای حل این مشکلات نیست، اظهارکرد: در مواردی با اتفاقاتی روبرو هستیم که موجب ناراحتی نسل جوان می شود و باعث می شود جوان با روی آوردن به ابزراهای اجتماعی و ارتباطی به نوعی عقده گشایی کند.
استاد ارتباطات دانشگاه آزاد تهران عنوان کرد: ما اولین کشوری هستیم که همزمانی تولید و مصرف را با یک اختلاف فاز در زمینه تکنولوژی داریم.
غیدی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها به دلیل اینکه یک سری از مجاری استاندارد زنگی نسل های جدید تامین شده است استفاده از این ابزراها فقط استفاده های دوست یابی در جهات مثبت و یا استفاده های علمی و فرهنگی شده است.
/66
کد خبر 147046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.