سرمایه فرهنگی در مسیر دیپلماسی تمدنی

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر نقش جشنواره بین‌المللی فجر صنایع‌دستی (سرو سیمین) در معرفی و تثبیت جایگاه والای صنایع‌دستی ایران، این رویداد را زمینه‌ای مؤثر برای ارتقای «جایگاه» و «تراز» هنرهای سنتی کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آئین تجلیل از برگزارکنندگان نهمین جشنواره بین‌المللی فجر صنایع‌دستی (سرو سیمین) از تلاش‌های گسترده تمام عوامل اجرایی و هنرمندان فعال در این رویداد قدردانی کرد.

وی با اشاره به اهمیت این جشنواره در توسعه فرهنگی کشور افزود: فرصت مغتنمی فراهم شد تا از زحمات افرادی که در سراسر کشور برای اعتلای هنرهای سنتی ایران تلاش کردند، تقدیر کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با اشاره به نقش جشنواره سرو سیمین در تقویت جایگاه صنایع‌دستی در نظام فرهنگی و اقتصادی کشور گفت: این جشنواره سطح و تراز صنایع‌دستی ایران را ارتقا داد و جایگاه آن را در نظام فرهنگی کشور چندین پله بالا برد، با این حال، هنوز این حوزه به‌درستی در جامعه معرفی نشده است و باید بیش از پیش در مسیر شناساندن ارزش‌های بی‌بدیل آن گام برداریم.

وی با تصحیح نگاه سنتی نسبت به این حوزه تأکید کرد: تصور عمومی این است که تولید صنایع‌دستی تنها به فعالیت محدود گروهی از هنرمندان در روستاها خلاصه می‌شود، در حالی که جشنواره سروسیمین نشان داد که این حوزه دارای ارزش‌های راهبردی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای است.

نقش صنایع‌دستی در دیپلماسی عمومی

صالحی‌امیری با اشاره به چالش‌های موجود در عرصه سیاست خارجی و تلاش برخی قدرت‌ها برای ارائه تصویری تحریف‌شده از ایران، بر نقش کلیدی صنایع‌دستی در دیپلماسی عمومی تأکید کرد و گفت: در شرایطی که برخی بازیگران بین‌المللی درصدد مخدوش‌کردن چهره سیاسی ایران هستند، توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌تواند راهکاری مؤثر در جهت تعامل فرهنگی باشد. آثار هنری ارائه‌شده در این جشنواره، نه‌تنها جلوه‌ای از زیبایی‌شناسی ایرانی را به نمایش گذاشت، بلکه به‌نوعی گفت‌وگوی فرهنگی را میان ملت‌ها برقرار کرد. این آثار، فراتر از صحبت و گفت‌وگو قادرند به شیوه‌ای نافذ و مؤثر پیام تمدنی ایران را به جهان مخابره کنند.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به ماهیت چندبعدی صنایع‌دستی ایران اظهار داشت: آثاری که در جشنواره سرو سیمین به نمایش درآمد، نمونه‌ای از تنوع هنری، خلاقیت، تکثر فرهنگی و درعین‌حال انسجام ساختاری در هنرهای سنتی ایران است. این آثار از یک‌سو، بیانگر زیبایی‌شناسی غنی هنر ایرانی هستند و از سوی دیگر، پیوندی عمیق با مفاهیم هویتی دارند، در واقع صنایع‌دستی نه‌تنها ابزاری برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی است، بلکه به‌عنوان میراث فرهنگی، حامل پیام‌های تمدنی است.

وی در ادامه، صنایع‌دستی را در کنار موسیقی، معماری و گردشگری، یکی از ارکان اصلی تعامل فرهنگی میان ملت‌ها دانست و افزود: همان‌گونه که یک بنای تاریخی در برابر چشم گردشگران به زبان معماری سخن می‌گوید، صنایع‌دستی نیز روایتگر داستان تمدن ایرانی است. این هارمونی میان تکثر و وحدت، نقطه قوت هنرهای سنتی ماست.

نشاط اجتماعی؛ رسالت فرهنگی جشنواره سرو سیمین

صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اهمیت بُعد اجتماعی جشنواره گفت: آنچه در این جشنواره رخ داد، چیزی فراتر از نمایش آثار هنری بود. این رویداد بستری برای ایجاد نشاط اجتماعی و تزریق امید در جامعه فراهم کرد. در شرایطی که جامعه در معرض چالش‌هایی همچون ناامیدی و یأس اجتماعی قرار دارد، چنین جشنواره‌هایی می‌توانند همچون پادزهری در برابر این معضلات عمل کنند.

وی ضمن اشاره به حضور اقوام مختلف در این رویداد، تنوع پوشش‌های محلی، رنگارنگی لباس‌ها و فضای پرشور جشنواره را از دیگر عوامل تقویت نشاط اجتماعی برشمرد و افزود: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جشنواره‌های صنایع‌دستی، حضور پررنگ بانوان است. این نقش‌آفرینی، علاوه‌بر ارتقای جایگاه زنان در عرصه هنرهای سنتی، خود عنصری امیدآفرین برای جامعه محسوب می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان سخنان خود، با تاکید بر لزوم بازنگری در نحوه برگزاری این رویداد اظهار داشت: یکی از نکاتی که باید در دوره‌های آتی مورد توجه قرار گیرد، بررسی مجدد زمان برگزاری جشنواره است، همچنین پیشنهاد می‌شود که این جشنواره در طول سال، به‌صورت دوره‌ای یا فصلی در استان‌های مختلف کشور برگزار تا امکان بهره‌مندی گسترده‌تری برای مردم، علاقه‌مندان و فعالان این حوزه فراهم شود.

کد خبر 845464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.