به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرداری اصفهان بهعنوان یکی از بزرگترین نهادهای خدماتی شهر، همواره با چالشها و فرصتهای زیادی در زمینههای مختلف روبهرو بوده است؛ یکی از این چالشها تخصیص صحیح و بهینه بودجههای شهری برای انجام پروژههای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی است. بودجه شهرداری بهطور مستقیم با وضعیت اقتصادی شهر و اولویتهای مختلف آن در ارتباط است؛ در این راستا برنامهریزی دقیق برای مدیریت منابع مالی و تقسیمبندی آنها بین بخشهای مختلف اهمیت زیادی دارد.
بهطور کلی، بودجه شهرداریها بهعنوان منبع اصلی تأمین هزینههای اجرایی پروژهها و خدمات عمومی، باید با دقت و بررسی نیازهای اساسی شهر تخصیص پیدا کند؛ این منابع بیشتر از محل درآمدهای عمومی شهر نظیر عوارض شهرداری، مالیاتها و درآمدهای دیگر تأمین میشود که باید بهگونهای مدیریت شود تا تأثیر مثبت و ملموسی بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد؛ از مهمترین بخشها، پروژههای عمرانی بهویژه در زیرساختها و توسعه شهری است که ۷۰ درصد از بودجه شهرداری اصفهان را به خود اختصاص داده است.
با توجه به این مسائل، تصمیمگیریهای شهرداری در زمینه بودجهبندی و اولویتبندی پروژهها تأثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم دارد، به همین دلیل برنامهریزی صحیح و ایجاد توازن مناسب بین نیازهای کوتاهمدت و بلندمدت شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.
پروژههای عمرانی همچون ساخت پلها، بهسازی معابر و توسعه فضای سبز که تنها بخشی از پروژههای معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان است، میتواند کیفیت زندگی شهری را بهطور چشمگیری بهبود ببخشد.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از روند تخصیص بودجه شهرداری و اولویتهای پروژههای عمرانی و پروژههای فعال کلانشهر اصفهان در سال جاری است.
ایمنا: بعضی فعالیتهای شهرداری از نگاه مردم کمتر دیده میشود؛ چگونه میتوان این فعالیتها را بهطور مؤثرتر منعکس کرد؟
کشاورزراد: بسیاری از فعالیتهای معاونت عمران شهرداری اصفهان بهظاهر عادی و روزمره است، اما انجام مداوم آنها اهمیت بالایی دارد.
اگر این اقدامات بهطور مستمر انجام نشود، سطح خدمات کاهش پیدا میکند و رضایت عمومی مردم تحت تأثیر قرار میگیرد، بنابراین تلاش میکنیم حتی فعالیتهای روزمره را بهدرستی منعکس کنیم تا مردم از حجم خدمات عمرانی آگاه باشند.
ایمنا: وضعیت کنونی اقتصادی کشور چه تأثیری بر عملکرد شهرداری اصفهان داشته است؟
کشاورزراد: بودجه کنونی شهرداری اصفهان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان (۳۰ همت) است که ۱۹ همت آن به موضوع تملک داراییهای سرمایهای اختصاص دارد و حدود ۶۳ درصد کل بودجه شهرداری را شامل میشود.
بودجه تملک داراییهای سرمایهای شهرداری اصفهان از مجموع ۱۹ همت به سه بخش اصلی تقسیم شده است؛ حدود شش همت از این بودجه به پروژه قطار شهری اختصاص دارد، بیش از شش همت دیگر به پروژههای خالص عمرانی مربوط میشود و بخش باقیمانده، یعنی بیش از شش همت به تملک داراییها و سایر پروژهها مرتبط است.
از بودجه خالص عمرانی که بیش از ۶.۵ همت برآورد شده، ۱.۱ همت برای اجرای پروژه رینگ چهارم در نظر گرفته شده است، همچنین مبلغ ۰.۵ همت به فعالیتهای مربوط به آسفالت، زیرسازی، روکش و لکهگیری معابر اختصاص دارد.
برای تکمیل و پیشبرد پروژه مرکز همایشها نیز ۰.۳ همت از بودجه در نظر گرفته شد؛ حدود ۰.۹ همت به تعمیر و نگهداری ابنیه سنگین فنی شهر اختصاص پیدا کرد و ۴.۶ همت دیگر به سایر پروژههای عمرانی که در سطح مناطق پانزدهگانه شهرداری اصفهان در حال اجرا است، تخصیص داده شد.
ایمنا: وضعیت قراردادها و پروژههای فعال معاونت عمران چگونه است؟
کشاورزراد: در حال حاضر معاونت عمران شهرداری اصفهان بیش از ۵۰۰ قرارداد فعال در سطح شهر دارد که شامل حوزههای مختلفی از جمله خیابانسازی، اماکن ورزشی و تفریحی، آسفالت، تقاطعها و پلها، تأسیسات زیربنایی (همچون ساخت منابع و کلکتورهای پساب)، پیادهروسازی، ساختمانهای اداری، خدماتی و فرهنگی، پارکها و فضای سبز است و مجموع مبلغ این قراردادها بیش از ۳.۵ همت برآورد میشود.
در دوره ششم مدیریت شهری، مبلغ قراردادهای منعقدشده در حوزه عمرانی به تفکیک نوع پروژه شامل بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تقاطعها و پلها، بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آسفالت معابر، بیش از ۷,۰۰۰ میلیارد ریال برای تأسیسات زیربنایی، بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد ریال برای ساختمانهای اداری، تجاری و خدماتی و بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد ریال برای خیابانسازی بوده است.
بیش از ۴,۰۰۰ میلیارد ریال به پیادهروسازی، بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد ریال به ساماندهی و جدولگذاری، بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد ریال به مراکز فرهنگی، بیش از ۲,۰۰۰ میلیارد ریال به تعمیرات و نگهداری، بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد ریال به پارک و فضای سبز و بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد ریال به اماکن ورزشی و تفریحی اختصاص پیدا کرده است.
برای مسیرهای بیآرتی و دوچرخه و پارکینگها نیز هر کدام بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال، حدود ۱,۰۰۰ میلیارد ریال برای خرید، ۷۵۰ میلیارد ریال برای پلهای عابر پیاده، ۶۹۲ میلیارد ریال برای ساماندهی مادیها، ۵۷۹ میلیارد ریال برای سرویسهای بهداشتی و آبنماها و ۲۶۷ میلیارد ریال برای بهبود بافت قدیمی هزینه شده است.
تعداد قراردادهای منعقدشده عمرانی نیز بر اساس نوع پروژه شامل ۵۱۲ قرارداد مربوط به آسفالت معابر، ۴۳۱ قرارداد برای تعمیرات و نگهداری، ۲۸۳ قرارداد برای ساماندهی و جدولگذاری، ۲۱۲ قرارداد برای پیادهروسازی، ۱۶۸ قرارداد برای تأسیسات زیربنایی و ۱۰۷ قرارداد برای خیابانسازی بوده است.
۹۴ قرارداد مربوط به پارک و فضای سبز، ۸۱ قرارداد برای مادیها و ساماندهی آنها، ۷۷ قرارداد برای ساختمانهای اداری، تجاری و خدماتی، ۶۲ قرارداد برای مراکز فرهنگی، ۵۹ قرارداد برای سرویسهای بهداشتی و آبنماها، ۵۴ قرارداد برای تقاطعها و پلها، ۵۳ قرارداد برای اماکن ورزشی و تفریحی و ۴۹ قرارداد برای بهبود بافت قدیمی ثبت شده است.
علاوه بر این ۴۸ قرارداد برای مناسبسازی معابر برای معلولان، ۲۹ قرارداد برای آسانسور و پلهبرقی، ۲۴ قرارداد برای نظارت و مشاوره و ۱۸ قرارداد برای پلهای عابر پیاده نیز به ثبت رسیده است.
ایمنا: با توجه به پروژههای متعدد عمرانی در حوزه تقاطعها و پلها، این پروژهها چه تأثیری بر بهبود ترافیک شهری داشته است و مهمترین دستاورد آنها چیست؟
کشاورزراد: پروژههای تقاطع و پلهای شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری با هدف کاهش بار ترافیکی، افزایش ایمنی معابر و تسهیل دسترسیهای شهری اجرا شده است؛ تاکنون ۳۰ قرارداد به مبلغ ۱۲,۵۶۰ میلیارد ریال در این حوزه منعقد شده که مهمترین آنها شامل احداث مجموعه پلها و زیرگذر شهید خدمت آیتالله رئیسی، پل صاحبروضات، رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) و پل آیتالله خاتونآبادی بوده است.
اجرای این پروژهها نقش مهمی در کاهش گرههای ترافیکی مناطق پرتردد دارد و موجب افزایش سرعت و ایمنی تردد وسایل نقلیه در مسیرهای اصلی شهر میشود.
ایمنا: شهرداری اصفهان در حوزه ساختمانهای اداری و خدماتی چه اقداماتی انجام داده است؟
کشاورزراد: شهرداری اصفهان در حوزه ساختمانهای اداری و خدماتی، با انعقاد ۴۵ قرارداد به ارزش ۵۴۵۸ میلیارد ریال، پروژههای مهمی را به سرانجام رسانده است؛ از جمله این پروژهها میتوان به تکمیل مرکز همایشهای بینالمللی حضرت امام خامنهای، احداث پردیس فرهنگی، مذهبی و ورزشی شهرک شهید کشوری، مرکز توسعه فرهنگی-اجتماعی و توانمندسازی محله قائمیه، احداث خانه کودک پارک قلمستان و توسعه پایانه شهید محرابی اشاره کرد.
این پروژهها با هدف ارتقای سرانه خدمات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در شهر اصفهان انجام شده و دسترسی شهروندان به فضاهای فرهنگی، ورزشی و خدماتی را به شکل قابلتوجهی بهبود بخشیده است.
در حوزه خیابانسازی نیز ۵۷ قرارداد با مبلغ ۵,۱۰۸ میلیارد ریال منعقد شده است؛ بعضی از مهمترین پروژههای اجراشده شامل احداث خیابان اطشاران، خیابان باتان، خیابان زرین، خیابان سعدی، ساماندهی خیابان بسیج و احداث خیابان شهید چمران در محله بهرامآباد بوده است.
این پروژهها با هدف توسعه شبکه معابر شهری، بهبود دسترسی مناطق مختلف، کاهش بار ترافیکی معابر قدیمی و ارتقای کیفیت عبور و مرور اجرا شده است؛ ایجاد این خیابانها نهتنها موجب کاهش زمان سفرهای درونشهری میشود، بلکه توزیع ترافیک را نیز بهبود میبخشد و موجب افزایش ایمنی میشود.
ایمنا: با توجه به اهمیت پیادهروسازی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، چه پروژههایی در این زمینه اجرا شده است؟
کشاورزراد: شهرداری اصفهان با انعقاد ۲۲۰ قرارداد به ارزش ۴۳۸۱ میلیارد ریال، پروژههای مهمی را در حوزه پیادهروسازی اجرا کرده است؛ از جمله پروژههای شاخص در این زمینه میتوان به پیادهروسازی گذر ابوذر، احداث فاز دوم پیادهروی پارک کوه نخودی، پیادهروسازی خیابان شهدای لیمجیر، خیابان مولوی، حاشیه رودخانه زایندهرود و مسیر سلامت ناژوان اشاره کرد.
این پروژهها با هدف بهبود ایمنی عابران پیاده، افزایش فضای دوستدار محیط زیست، ارتقای زیبایی بصری و تشویق به پیادهروی در محیطهای شهری اجرا شده است؛ پیادهروسازی صحیح، سهم مهمی در افزایش تعاملات اجتماعی و کاهش وابستگی به خودروها دارد و فضایی ایمن و مناسب برای تردد شهروندان فراهم میکند.
ایمنا: به پروژههای آسفالت معابر در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان اشاره کنید؟
کشاورزراد: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان پروژههای آسفالت معابر با انعقاد ۵۱۳ قرارداد و اعتباری بالغبر ۱۲,۴۷۵ میلیارد ریال اجرا شد؛ در این مدت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر اصفهان استفاده شده است که این حجم از عملیات، بخش قابل توجهی از معابر شهری را تحت پوشش قرار داد.
این پروژهها با هدف بهبود کیفیتروسازی معابر، افزایش ایمنی تردد و کاهش آسیبهای ناشی از فرسودگی جادهها صورت گرفت؛ با اجرای این حجم از آسفالت، بسیاری از خیابانهای فرسوده بازسازی شد و استانداردهای سطح معابر شهری ارتقا پیدا کرد که نتیجه چنین اقداماتی کاهش تصادفات و بهبود تجربه ترافیکی شهروندان است.
ایمنا: شهرداری اصفهان چه پروژههای شاخصی را در حوزه تأسیسات زیربنایی اجرا کرده است؟
کشاورزراد: شهرداری اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری با انعقاد ۱۶۸ قرارداد و تخصیص بودجهای معادل ۷۷۸۴ میلیارد ریال، پروژههای متعددی را در حوزه تأسیسات زیربنایی اجرا کرده است.
بعضی از مهمترین پروژهها شامل احداث تصفیهخانه تکمیلی پساب شمال شهر اصفهان، احداث خط کلکتور آبیاری فضای سبز حدفاصل پل شهید چمران تا پارک قلمستان، احداث خط کلکتور آب فضای سبز شمالی-جنوبی از پارک قلمستان تا خیابان آتشگاه، احداث خط انتقال پساب از پل غدیر تا سیوسه پل، احداث خط انتقال پساب از سیوسهپل تا پل وحید، احداث مخزن آب ۱۰۰۰ متر مکعبی باغ غدیر و احداث مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ خیابان الفت بوده است که نقش مهمی در مدیریت منابع آبی شهر ایفا میکند.
با احداث خطوط انتقال و کلکتورهای پساب، شاهد بهبود سیستم آبیاری فضای سبز و استفاده بهینه از منابع آب خواهیم بود، همچنین احداث مخازن ذخیره آب و ایستگاههای پمپاژ موجب افزایش ظرفیت ذخیرهسازی و دسترسی پایدار به منابع آب برای فضای سبز شهری میشود.
این اقدامات در کنار توسعه زیرساختهای فیبرنوری همچون احداث کانال فیبرنوری شمالی ناژوان به ارتقای خدمات شهری، بهبود مدیریت منابع و افزایش تابآوری زیرساختهای شهری در برابر بحرانهای زیستمحیطی کمک میکند.
ایمنا: پروژه رینگ چهارم اصفهان در چه مرحلهای قرار دارد؟
کشاورزراد: رینگ چهارم اصفهان یکی از کلان پروژههای حیاتی شهری است که بهمنظور کاهش ترافیک و بهبود جریان حملونقل در سطح کلانشهر اصفهان طراحی شده است؛ این پروژه شامل یک شبکه بزرگراهی است که بخشهای مختلف شهر را به یکدیگر متصل میکند و در مناطق پرترافیک همچون مرکز شهر نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی و بهبود ارتباطات شهری دارد.
هدف اصلی این پروژه فراهم کردن مسیرهای جایگزین برای تردد خودروها و کاهش ازدحام ترافیکی در خیابانهای اصلی است که کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا خواهد داد.
با تکمیل رینگ چهارم پیشبینی میشود فشار ترافیکی از روی جادههای اصلی برداشته شود و زمان سفر کاهش پیدا کند؛ این تغییرات بهویژه برای افرادی که در رفتوآمد روزانه خود با مشکلات ترافیکی روبهرو هستند، تأثیر مثبتی خواهد داشت، بهبود جریان ترافیک شهری موجب کاهش آلودگی هوا و تسهیل حرکت ناوگان حملونقل عمومی نیز خواهد شد.
پروژه رینگ چهارم با هزینهای بالغبر ۳۰۰۰ میلیارد تومان، شامل آزادسازی ۳۷۱ پلاک و احداث تقاطعهای غیرهمسطح است و طول کلی آن حدود ۷۸.۲ کیلومتر است که بخشی از آن در حریم و محدوده شهر اصفهان و بخشهای دیگر در شهرهای اطراف همچون دولتآباد، خمینیشهر، شهر ابریشم، درچه و خورزوق قرار دارد.
در حال حاضر رینگ سوم بهدلیل اشباع ظرفیت، دیگر قادر به پاسخگویی به حجم بالای ترافیک نیست؛ این مسئله موجب ایجاد مشکلات ترافیکی در مرکز شهر، بهویژه در محورهای مهم همچون بزرگراه شهید خرازی، شهید صیادشیرازی و شهید آقابابایی شده است؛ این وضعیت نهتنها ترافیک سنگین و آلودگی هوا را افزایش میدهد، بلکه موجب خسارت به زیرساختهای شهری نیز میشود، از اینرو احداث و تکمیل رینگ چهارم میتواند تأثیر زیادی در کاهش ترافیک، بهبود کیفیت هوا و حفاظت از زیرساختها داشته باشد.
پروژه رینگ چهارم بهویژه در مسیر عبوری وسایل نقلیهای که قصد عبور از شهر اصفهان به سمت شمال، جنوب، شرق یا غرب کشور را دارند، نقش مهمی ایفا میکند؛ این پروژه بهطور ویژه به کاهش ترافیک در رینگ سوم و مرکز شهر کمک خواهد کرد. در حال حاضر این پروژه شامل عملیات آزادسازی و اجرایی در مناطق مختلف شهری است که مبلغ آن به حدود ۳,۰۰۰ میلیارد تومان میرسد.
با تکمیل ۱۷ کیلومتر از رینگ چهارم، امکان کاهش ترافیک و آلودگی هوا در سطح شهر فراهم خواهد شد؛ اهمیت این پروژه بهقدری است که نیازمند همکاری و پیگیری مستمر از سوی مدیریت شهری و استانی است تا هرچه سریعتر به نتیجه برسد و تأثیرات مثبتی در مدیریت ترافیک و حفظ زیرساختهای شهری داشته باشد.
ایمنا: تشکیل شرکت پروژه برای رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به نتیجه رسید؟
کشاورزراد: هدف از تشکیل شرکت پروژه مشترک برای رینگ چهارم ترافیکی اصفهان، تکمیل بخشهایی از این پروژه در پنج شهر خمینیشهر، درچه، خورزوق، ابریشم و دولتآباد است؛ این شرکت پروژه قرار است همکاری میان شهرداری اصفهان و مسئولان محلی این شهرها را تسهیل کند تا روند آزادسازی و اجرای مسیرها سریعتر انجام شود.
با وجود پیشنهادها و پیگیریهای متعدد، این طرح همچنان در مراحل تصویب باقی مانده و علت آن نیاز به هماهنگی و همکاری بیشتر مسئولان محلی و استانی است، برای تسریع در اجرای این پروژه و رفع موانع، همکاری گستردهتر و حمایتهای استانی ضروری است تا مشکلاتی همچون آزادسازی اراضی و تصویب طرحها به سرعت برطرف شود.
ایمنا: رینگ چهارم با چه مشکلاتی روبهرو است و چگونه میتوان آنها را رفع کرد؟
کشاورزراد: مشکلات اصلی پروژه رینگ چهارم ترافیکی اصفهان شامل چند بخش است که باید برای پیشرفت پروژه رفع شود؛ یکی از این مشکلات تداخل مسیر پروژه با ساخت مرکز تجاری «سیتی سنتر» در محدوده کیلومتر ۶۲ بزرگراه شهید دستجردی است و برای رفع این مشکل پیشنهاد شد که مسیر موجود اصلاح شود.
با وجود پیگیریهای متعدد از سوی استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی، این طرح همچنان در شورای سیاستگذاری و برنامهریزی مصوب نشده است و نیاز به هماهنگی بیشتر با مدیر کل راهآهن کشور نیز وجود دارد.
مشکل دیگر مربوط به محدوده کیلومتر ۴۵ تا تقاطع غیرهمسطح ذوبآهن است که باید در خصوص آزادسازی مسیر توافق شود؛ این بخش از مسیر نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی بزرگراه شهید اقاربپرست و مسیرهای سپاهانشهر تا تقاطع دفاع مقدس دارد و شهرداری آمادگی کامل خود را برای توافق و اجرای آن اعلام کرده است.
در بخشهایی از رینگ چهارم که در محدوده پنج شهر خمینیشهر، درچه، خورزوق، ابریشم و دولتآباد قرار دارد، طرح تشکیل یک «شرکت پروژه» مطرح شد که تنها در شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرستان ابریشم به تصویب رسیده است، در حالی که سایر شهرها همچنان این طرح را تصویب نکردهاند.
برای تسریع در اجرای این بخشها همکاری بیشتر مسئولان محلی و استانی ضروری است، علاوه بر این قسمتی از اراضی که برای احداث رینگ چهارم در نظر گرفته شده، متعلق به اراضی نظامی ارتش است و تاکنون هماهنگیهای لازم از سوی ارتش با شهرداری انجام نشده است.
ایمنا: چه اقداماتی در راستای گسترش بوستانهای شهر انجام شده است؟ وضعیت را چگونه ارزیابی میکنید؟
کشاورزراد: در شهرهای بزرگی همچون اصفهان، خانوادهها بهدلیل ازدحام جمعیت و مشغلههای روزمره با چالشهای مختلفی از جمله کمبود وقت برای ارتباط و تفریح مشترک روبهرو هستند؛ در این میان ایجاد مراکز تفریحی، فرهنگی و اجتماعی، بوستانها و پردیسهای خانوادهمحور بهعنوان فضاهایی که امکانات و خدمات مورد نیاز برای رفاه و رشد خانوادهها را فراهم میآورد، میتواند نقش مهمی ایفا کند.
عملیات اجرایی پروژههای پردیسهای خانوادهمحور که در این دوره از مدیریت شهری آغاز شد، با تمرکز بر نیازهای متنوع اعضای خانواده از جمله مکانهای آموزشی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی، به ارتقای کیفیت زندگی کمک میکند؛ چنین بوستانهایی با فراهمکردن محیطی امن و راحت برای خانوادهها، تقویت روابط خانوادگی و ایجاد فضاهای مناسب برای پرورش نسلهای آینده را تسهیل خواهند کرد.
این نوع فضاها نهتنها به کاهش استرس شهری کمک میکند، بلکه با فراهم کردن شرایط مناسب برای تعامل اجتماعی و فرهنگی، نقشی اساسی در بهبود کیفیت زندگی شهری خواهند داشت.
پروژههای مختلفی در اصفهان در حال توسعه است که از جمله آنها میتوان به توسعه باغ فدک، احداث پردیس خانوادهمحور شمس الشموس، باغ مشاهیر، پارک پردیس سودان و پردیس بهارستان اشاره کرد؛ پروژه توسعه باغ فدک با برآورد هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان، با مساحتی بالغبر ۴۳ هزار متر مربع شامل ۲۲ هزار متر مربع دریاچه و ۱۰ هزار متر مربع پیادهروسازی، در نظر دارد بزرگترین مجموعه گردشگری و تفریحی شمال اصفهان را احداث کند.
پروژه پردیس خانوادهمحور شمسالشموس با مساحت ۲۴ هزار متر مربع، بهدنبال ایجاد یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی است که برآورد هزینه آن ۲۳۰ میلیارد تومان است. باغ مشاهیر نیز به معرفی مشاهیر تأثیرگذار در تاریخ اصفهان میپردازد و با مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع، نصب سردیسها و کتیبههای مشاهیر اصفهانی را در نظر دارد.
پروژه پارک پردیس خانوادهمحور سودان با مساحت ۶۸۰۰ متر مربع و فضای سبز ۴۰۰۰ متر مربع، شامل خیابانسازی، فضاهای ورزشی چندمنظوره و امکاناتی همچون مسجد، فرهنگسرا، آمفیتئاتر روباز، اغذیهفروشی و آلاچیق است.
پروژه پردیس خانوادهمحور بهارستان با مساحت ۵۶ هزار متر مربع، بخشهای مختلفی از جمله زمینهای ورزشی استاندارد برای فوتسال، تنیس، والیبال و گلف را در بر خواهد داشت؛ این پروژهها بهدنبال ایجاد فضاهایی است که نیازهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی خانوادهها را تأمین و به بهبود کیفیت زندگی شهری در اصفهان کمک کند.
ایمنا: بهتازگی کلنگ احداث زیرگذر حصه به زمین زده شد، این پروژه چه اهدافی را دنبال میکند؟
کشاورزراد: پروژه مجموعه پلها و زیرگذر بزرگراه شهید رئیسی (زیرگذر حصه) با هدف ایجاد زیرساخت جدید برای تأمین ایمنی عبور عابران پیاده و موتورسواران از عرض بزرگراه و حذف زیرگذرهای ناایمن موجود در دست اجرا است؛ این پروژه با برآورد هزینه ۵۰۰ میلیارد تومان شامل ساخت مجموعهای از پلهای ارتباطی و زیرگذرها به طول ۱۸۰۰ متر و مساحت پلسازی ۱۰ هزار متر مربع است.
یکی از اهداف اصلی این طرح، تأمین دسترسی امن برای وسایل نقلیه به مراکز جمعیتی و خدماتی است که این هدف از طریق احداث تقاطعهای همسطح بین خیابانهای سردار رئیسی و عاشق اصفهانی، همچنین پلهای غیرهمسطح در محله حصه محقق خواهد شد.
این پروژه در بهبود کیفیت منطقه حصه و ساماندهی ورودی اصلی شهر اصفهان نقش بسزایی خواهد داشت، همچنین دسترسی مناسب به رینگهای ترافیکی جدید (رینگ چهارم و بزرگراه شرق) را تسهیل خواهد کرد که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و آلودگیهای ناشی از ترافیک خواهد بود.
این پروژه شامل احداث زیرگذر بهطول ۱۳۰۰ متر و عرض ۳۲ متر و دارای شش خط رفت و برگشت و دو خط اضطراری است. عمق این زیرگذر هفت متر از سطح کنونی در نظر گرفته شده است و کندروهای هر طرف نیز عرضی معادل ۱۰.۵ متر خواهد داشت.
ایمنا: احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) یکی دیگر از پروژههای احداث شده شهرداری اصفهان است؛ به ابعاد پروژه اشاره کنید.
کشاورزراد: هدف پروژه احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف، سهولت دسترسی به خیابان شریف از روی پل امام خمینی (ره) و کاهش ترافیک عبوری کندروها است.
این پروژه با برآورد ۳۰۵ میلیارد تومان نیاز به آزادسازی اراضی، شامل ساخت رمپ خروجی بهطول ۳۱۵ متر و عرض دو تا ۶.۵ متر است؛ ۱۹ شمع و ۱۸ ستون در این پروژه استفاده شد، علاوه بر این محوطهسازی پروژه شامل ساخت مسیر کندروهای ورودی و خروجی خیابان درخشان و مسیر ویژه برای دوچرخهسواران است.
عملیات ساماندهی زیر پل امام خمینی (ره) نیز با هدف تسهیل مسیر تردد اتوبوسها در خیابان امام خمینی (ره) و تسریع در حملونقل عمومی انجام شد؛ برآورد این پروژه ۴۰ میلیارد تومان بود و طول آن ۴۰۰۰ متر با عرض شش تا ۱۲ متر است.
این پروژه شامل ساماندهی مسیر از تقاطع شهید خرازی تا تقاطع شریف و از تقاطع شریف تا تقاطع بهارستان است.
نظر شما