به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، یک نفر از هر چهار نفر در طول زندگی خود دچار مشکلات روانی میشود و در سال ۲۰۲۱، ۳.۶ درصد از کل مرگها در اتحادیه اروپا به اختلالات روانی و رفتاری مربوط بوده است. با این حال، منابع مالی برای خدمات سلامت روان به طور متوسط کمتر از ۲ درصد بودجههای بهداشتی کشورها است. این موضوع نهتنها بر رفاه افراد تأثیر میگذارد، بلکه باعث کاهش بهرهوری و آسیب به اقتصاد نیز میشود.
در سالهای اخیر، تعداد زیادی ابزار هوش مصنوعی برای ارائه حمایتهای روانی به وجود آمدهاند. اپلیکیشنهایی مانند Woebot Health و یوپر Youper از چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه مشاوره استفاده میکنند. بعضی دیگر مانند کالیوپه Callyope از مدلهای صوتی برای نظارت بر بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده میکنند.
با این حال، نگرانیهای جدی درباره ایمنی این برنامهها وجود دار؛ یکی از حوادث تلخ اخیر، خودکشی یک نوجوان پس از وابستگی شدید به یک چتبات بود که منجر به شکایت مادرش از شرکت سازنده شد. متخصصان سلامت روان نسبت به خطرات بالقوه این برنامهها هشدار داده و تأکید میکنند که چتباتها نمیتوانند جایگزین درمانگران انسانی شوند.
بعضی اپلیکیشنها مانند Wysa اقداماتی برای کاهش این خطرات انجام دادهاند. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۵ در هند طراحی شده است و استانداردهای سختگیرانهای را برای ایمنی بالینی رعایت میکند. Wysa همچنین دارای دکمه SOS برای کاربرانی است که در بحران قرار دارند و مسیرهایی برای دسترسی به کمکهای فوری ارائه میدهد.
بهگفته کارشناسان، مهم است که کاربران بدانند چتباتهای هوش مصنوعی انسان نیستند و نباید به آنها وابسته شوند. این فناوریها ممکن است در بعضی موارد مفید باشند، اما نمیتوانند جایگزین ارتباطات انسانی واقعی شوند. بنابراین، استفاده مسئولانه و آگاهانه از این ابزارها ضروری است تا بتوانند به عنوان مکملی برای درمانهای حرفهای عمل کنند و نه جایگزینی برای آنها.
نظر شما