استفاده از خودروهای اشتراکی به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: استفاده از خودروهای اشتراکی می‌تواند به‌طور قابل توجهی ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهد؛ با تغییر رفتار مردم در انتخاب خودروهای اشتراکی به‌جای خودروهای تک‌سرنشین، می‌توان گام‌های مؤثری در بهبود کیفیت هوا و کاهش ترددهای غیرضروری برداشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین احمدی‌کیا شامگاه گذشته _یکشنبه بیست‌وپنجم آذر_ در فصل چهارم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: مردم نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا و اجرای قوانین مربوط به خودروها دارند، اگرچه مسئولان اقدامات زیادی انجام می‌دهند، اما در نهایت این مردم هستند که باید این قوانین را اجرا کنند.

وی افزود: از آنجا که خودروها در نزدیکی خانه‌ها و در سطح معابر عمومی تردد می‌کند، تأثیر زیادی بر آلودگی محیط زیست دارد؛ یکی از راهکارهای کاهش آلودگی خودروها، مدیریت ترافیک است، زیرا ترافیک یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود و به‌دلایل مختلفی بستگی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از عواملی که موجب ایجاد ترافیک می‌شود، اصطکاک جاده است؛ هنگامی که خودروها به دلایلی همچون پارک دوبله یا توقف در کنار خیابان‌ها از مسیر اصلی خارج می‌شود، ترافیک سنگینی ایجاد می‌کند، بنابراین اگر بتوانیم این پدیده را مدیریت کنیم و ترافیک را کاهش دهیم، می‌توانیم به کاهش قابل توجهی در آلودگی هوا برسیم.

احمدی‌کیا ادامه داد: طبق محاسبات انجام شده، اگر بتوانیم پیک بار ترافیک را کنترل کنیم، می‌توانیم ۴۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: یکی از نقاط اوج ترافیک، ساعت‌های صبح و بعد از ظهر است، به‌ویژه در ساعات غروب که بیشترین میزان تردد را در سطح شهر داریم؛ در این زمان‌ها هم‌زمان با افزایش تعداد خودروها، هوای سردتر نیز تأثیر بیشتری بر شدت آلودگی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح: ترافیک سنگین و آلودگی زیاد نشان می‌دهد که اگر بتوانیم ساعات تردد را مدیریت کنیم و از خودروهای اشتراکی یا حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم، می‌توانیم گام بزرگی در کاهش آلودگی برداریم.

احمدی‌کیا عنوان کرد: استفاده از خودروهای تک‌سرنشین همچنان در جامعه نهادینه شده است، در حالی که اگر مردم به‌ویژه در مسیرهای مشابه، از خودروهای اشتراکی استفاده کنند، می‌توانند نقش مؤثری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشته باشند، بنابراین این تغییرات در رفتار روزمره مردم می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود کیفیت هوا و سلامت عمومی داشته باشد.

وی گفت: پویش‌های محیط‌زیستی نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد و تأثیر آن‌ها می‌تواند در درازمدت قابل توجه باشد؛ هنگامی که مردم و مسئولان تأثیر این پویش‌ها را مشاهده می‌کنند، انگیزه بیشتری برای ادامه آن‌ها پیدا می‌شود، حتی تغییرات کوچک، همچون کاهش یک یا دو درصد آلودگی، در نهایت می‌تواند تأثیر بزرگی در کاهش آلودگی کلان‌شهرها داشته باشد، بنابراین اجرای این پویش‌ها ضروری و مؤثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که تأثیر زیادی در کاهش آلودگی داشت، محدود کردن تردد موتورسیکلت‌ها است؛ هرچند آلودگی ناشی از موتورسیکلت‌ها به اندازه خودروها به چشم نمی‌آید، اما ترکیبات نسوخته در موتورهای کاربراتوری می‌توانند اثرات بسیار مخربی داشته باشد؛ این ترکیبات که بیش از ۱۲ برابر آلودگی یک خودرو سواری ایجاد می‌کند، می‌تواند به‌شدت بر سلامت افراد تأثیر بگذارد.

احمدی‌کیا با بیان اینکه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی می‌تواند راهکاری مؤثر باشد، افزود: موتورسیکلت‌های برقی علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف سوخت، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند، بنابراین نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

وی تاکید می‌کند: یک موتورسیکلت برقی تنها یک هشتم انرژی یک موتور بنزینی مصرف می‌کند که حتی با توجه به راندمان نسبی نیروگاه‌ها، همچنان انتخاب بهینه‌ای برای کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا به شمار می‌آید، بنابراین تشویق شهروندان به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی می‌تواند یکی از گام‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اجرای پویش‌های محیط‌زیستی می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، به کاهش هزینه‌ها نیز کمک کند؛ هنگامی که مردم تصمیم می‌گیرند که از خودروهای تک‌سرنشین استفاده نکنند، این تصمیم نه‌تنها موجب کاهش آلودگی می‌شود، بلکه به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های سوخت و نگهداری خودرو نیز منجر خواهد شد، همچنین با کاهش ترددهای غیرضروری خودروها می‌توان از زمان و منابع خود به‌طور بهینه استفاده کرد.

احمدی‌کیا ادامه داد: در کنار این اقدامات، تنظیم به موقع فیلتر خودروها و جلوگیری از اضافه بار همچون باربری‌های اضافی می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، به‌ویژه برای خودروهای سواری، کاتالیست‌ها ابزار مهمی در کاهش آلاینده‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: کاتالیست‌ها اغلب عمر مفیدی حدود چهار سال یا ۸۰ هزار کیلومتر دارد و پس از آن کارایی خود را از دست می‌دهد، بنابراین مراقبت از این قطعات و تعویض به موقع آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به کاهش آلایندگی خودروها باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مردم نباید منتظر باشند تا مسئولان تنها اقدامات لازم را انجام دهند؛ هر فرد می‌تواند با مدیریت ترددهای خود و کاهش سفرهای غیرضروری نقش زیادی در کاهش آلودگی ایفا کند؛ به‌عنوان مثال تجمع خریدها و فعالیت‌های مختلف در یک زمان می‌تواند از سفرهای مکرر جلوگیری کند و آلودگی ناشی از استارت خودروها را که در ابتدا بسیار زیاد است، کاهش دهد.

احمدی‌کیا عنوان کرد: آلودگی ناشی از استارت خودروها حدود ۹ درصد از آلودگی منابع متحرک را تشکیل می‌دهد و این آلودگی در صورتی که سفرها و توقف‌ها کمتر باشد، به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، بنابراین اقدامات فردی می‌تواند به اندازه اقدامات جمعی مؤثر و در کاهش آلودگی هوا تأثیر زیادی داشته باشد.

وی افزود: با این سبک مدیریت هر یک از ما می‌توانیم سهم خود را در حفظ سلامت محیط‌زیست و بهبود کیفیت هوای شهر ایفا کنیم.

کد خبر 820062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.