به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، محمد آذین در نشست خبری دومین دوره برگزاری که امروز _شنبه هجدهم هفدهم آذر_ برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر باید شأن معلمان بالا بیاید که معلمان نوآور شوند و افراد نخبه در آینده به سمت تدریس و معلمی بیایند؛ در برخی کشورهای پیشرو در نظام آموزشی معلمان بیش از اینکه متصل به درآمد باشد به سان اجتماعی متصل است. به طور قطع پرداختهایی که امروز برای معلمان ایران میشود چندان قابل توجه نیست. به همین دلیل باید به شأن معلمان در ایران توجه کنیم، اما گاهی اینقدر با موضوع معلمی مادی برخورد میشود که معلمان هم بیشتر به این مسئله تمرکز کردهاند.
او افزود: بنابر تصمیمگیری در جایزه معلم قصد داریم که یک میلیارد تومان به جایزه برتر اهدا شود، اما سال گذشته به ۶ نفر جایزه اهدا شد و نفر برتر ۵۰۰ میلیون تومان و مدال برتر دریافت میکند. همچنین به ۵ نفر برتر نیز هرکدام ۱۰۰ میلیون تومان اهدا شود، بنابراین در سال جاری نیز ممکن است درباره نحوه اهدای جایزه تصمیم متفاوتی اتخاذ شود.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه معلم در پاسخ به خبرنگار ایمنا گفت: ارزیابی ملی از جایگاه ملی قرار است انجام دهیم هرچند پیچیدگی دارد. در ابتدا برخی معلمان به دنبال گواهی برای رتبهبندی بودند، اما در شرایط کنونی تغییر نگرش در معلمان ایجاد شده که موضوع اثرگذاری و نوآوری در نظام آموزشی است. امسال دانشآموزان حدود ۷۰۰ هزار کارت پستال الکترونیکی برای تقدیر از معلم ساخته شد در حالی که سال گذشته تعداد آن کمتر از ۳۰۰ هزار کارت پستال بود، بنابراین رویکرد جایزه معلم تغییر نگرش جامعه به معلم است تا ضمن اینکه شأن معلم ارتقا مییابد نظام آموزشی به سمت نوآوری میرود.
باید تفکر و مشی معلمی تسری پیدا کند
ژما جواهریپور دبیر کمیته داوری جایزه معلمی اظهار کرد: جایزه معلم برگرفته از تلاش و تجربه دهها نفر است که حرفه معلمین به جامعه شناسانده شود؛ اندیشههای یک معلم میتواند در جامعه تأثیرگذار باشد. هر انسانی یکی از بهترین معلمان خود را به خاطر دارد و گاهی مردم دوست دارند معلم خوب یا جمله تأثیرگذار آن در جامعه تکثیر شود.
وی افزود: در سایت جایزه معلم هر یک از معلمان، والدین دانشآموزان میتوانند از فرمهای مشارکت در جایزه معلم استفاده کنند. هدف این است که معلمان تأثیرگذار انتخاب شوند. خیلی از مواقع این سوال مطرح میشود که هدف از آموزش چیست و چرا به دنبال معلم خلاق هستیم؟ درواقع هدف مواجهه دانشآموز با چالشهای زندگی است. افزایش انگیزه و علاقمندی عامل دیگری است که معلم میتواند در این مسئله موفق باشد.
دبیر کمیته داوری جایزه معلمی ادامه داد: ایجاد خلاقیت نیازمند ابزارهای جدید است. تا دانشآموز فلسفه و چرایی یادگیری را نفهمد امکان یادگیری ندارد، به همین دلیل باید تفکر و مشی معلمی تسری پیدا کند تا اندیشه معلمی منعکس شود و سرمایه اجتماعی در کشور ارتقا پیدا کند.
جواهریپور گفت: مهلت ثبتنام تا پایان آذر است و داوری در هشتم آذر انجام میشود. در داوری از هوش مصنوعی نیز انتخاب میشود، اما در نهایت هیئت داوران توسط شورای سیاستگذاری تعیین خواهد شد.
نظر شما