به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دبی از طراحی برج عزیزی با ۱۳۲ طبقه در ۷۲۵ متر ارتفاع خبر داده است که یک مرکز خرید عمودی و هتل هفتستاره خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد. این برج در جاده شیخ زائد بنا میشود و بار دیگر اوج نوآوری دبی را به آزمایش میگذارد، زیرا قرار است پس از برج خلیفه به دومین سازه بلند جهان تبدیل شود. این برج تجسم روح دبی برای نوآوری مداوم و ارتقا سطح مهندسی و طراحی سازه است و نهتنها به دومین سازه بلند جهان تبدیل خواهد شد، بلکه بهعنوان نمادی برای ادای احترام به دبی و مردم آن عمل خواهد کرد.
دبی میزبان دومین برج بلند جهان
برج عزیزی بهگونهای طراحی شده است که بالاترین لابی هتل، بالاترین عرشه دیدبانی، مرتفعترین رستوران و بلندترین اتاق هتل جهان را در خود جای دهد. برج عزیزی با طراحی و ساختی به ارزش شش میلیارد درهم، یک شگفتی معماری خواهد بود و اعتبار بیشتری به دنیای در حالتحول امارات متحده عربی خواهد بخشید.
این برج یک مرکز خرید عمودی، یک هتل هفتستاره با الهام از هفت موضوع فرهنگی و اقامتگاههایی شامل پنتهاوسها، آپارتمانها و خانههای تعطیلات را در خود جای خواهد داد. مراکز سلامتی، استخرهای شنا، سونا، سینما، سالنهای ورزشی، مینیمارکتها، سالنهای اقامتی، فضای بازی کودکان و یک منطقه موسوم به آدرنالین که به بازدیدکنندگان احساس زندگی در ابرها را میدهد، از دیگر امکانات برج عزیزی است که بهعنوان مقصد عمودی بینظیر برای دبی و یک آسمانخراش برجسته در امتداد جاده نمادین شیخ زائد طراحی شده است.
چالش اصلی طراحان و معماران این برج در بهینهسازی هسته آن نهفته است که عناصر ضروری همچون آسانسور و پلههای خروجی را در خود جای داده و بهعنوان ستون فقرات ساختاری ساختمان عمل میکند. هر یک از این بخشها بهگونهای طراحی شده است که از به خطر انداختن فضای قابل استفاده برای آپارتمانها، اتاقهای هتل و مواردی از این دست جلوگیری کند.
زمانی که برج خلیفه در سال ۲۰۰۴ ساخته شد، منطقه اطراف آن فضای وسیعی از زمینهای خالی بود، با این حال برج عزیزی در امتداد جاده شلوغ شیخ زائد ساخته میشود که مملو از آسمانخراشهای متعدد است.
طرحی که برای این برج در نظر گرفته شده است از ابتدا بر عمودی بودن تأکید داشت که این دید به تدریج با لایهبندی توده اصلی برج و تقویت فرم آن با تیغههای شیشهای عمودی و پنجرههای بزرگ و مشبک برای سر به فلک کشیدن برج تقویت شد. بادهای جانبی و بارهای ثقلی در کنار شکل ساختاری عمودی بنا از نگرانیهای اصلی این طراحی بودند.
سیستم فونداسیون برج ۷۰ متر از سطح پایینتر ساخته شد که بسیار عمیق و گسترده است. برج عزیزی روی پایهای به ابعاد ۵۷ در ۵۷ متر ساخته میشود که با توجه به ارتفاع آن، این نسبت یکی از باریکترین نسبتها در جهان است.
برج عزیزی با استفاده از آخرین فناوریها و تکنیکهای نوآورانه طراحی سازه، مرزهای سنتی صنعت خود را به چالش میکشد و برای آزمایش تونل باد آن که برای شناسایی بارهای سازهای ناشی از باد و پاسخهای این برج استفاده میشود، از راهنماییهای کارشناسانی بهره گرفته شده است که پیش از این روی برج خلیفه کار کردهاند. به کمک این آزمایش میتوان ایرادات کار را پیش از تکمیل شناسایی و برطرف کرد.
برج عزیزی فراتر از یک آسمانخراش بلند یا یک بنای تاریخی و یک ساختار عمودی خواهد بود که میراثی ماندگار را خلق خواهد کرد. این برج بهگونهای طراحی شده است که ورودیهای متعددی از جاده داشته باشد و به نوعی همچون یک تجربه چندسطحی است که همه افراد را برای ورود یا خروج به یک مکان محدود نمیکند. برج عزیزی پس از تکمیل به منظرهای در خط افق شهر تبدیل میشود و یک نمایش نوری LED پویا را به نمایش میگذارد و بزرگداشتی برای دبی و دستاوردهای تاریخی آن در طراحی، مهندسی و نوآوری خواهد بود.
نظر شما