به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، لندن بزرگترین ناوگان اتوبوسهای بدون انتشار در اروپا را با بیش از ۹۰۰۰ دستگاه که ۱۳۰۰ مورد اتوبوس برقی است را دارد. هدف سازمان حملونقل لندن این است که تمام اتوبوسها تا سال ۲۰۳۰، بدون انتشار باشند و برای رسیدن به این هدف به جایگزینی میانگین سالانه هزار اتوبوس معمولی نیاز دارد.
تمام اتوبوسهای جدید اضافهشده به ناوگان حملونقل لندن از سال ۲۰۲۱ به بعد وسایل نقلیه بدون انتشار بودهاند و به این ترتیب حملونقل لندن بزرگترین ناوگان اتوبوسهای بدون انتشار در اروپای غربی را اداره میکند. افزودن این اتوبوسها منجر به کاهش انتشار کربن به ازای هر مسافر-کیلومتر نسبت به سایر شهرهای بزرگ همچون نیویورک و پاریس شده است. این سازمان علاوهبر خرید اتوبوسهای برقی، مسئولان و اپراتورهای زیرساخت شهری را به توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای پشتیبانی از این وسایل نقلیه تشویق کرده است.
میزان کاهش کربن توسط اتوبوسهای برقی
سازمان حملونقل لندن از سال ۲۰۱۴ بهطور فعال تلاش برای کاهش آلودگی در سراسر شهر را آغاز کرده است و به لطف اقدامات اجراشده، تمام اتوبوسهای لندن در حال حاضر بهطور کامل با استاندارهای انتشار تعیینشده برای «منطقه آلودگی بسیار پایین» مطابقت دارد که نتیجه آن کاهش انتشارات ناشی از وسایل نقلیه دیزلی و هیبریدی به میزان ۹۰ درصد است.
شرکت گو-اهد لندن، بزرگترین اپراتور اتوبوسرانی شهر با ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است که در طول یک دهه گذشته نزدیک به ۴۰ هزار تن انتشار کربن را از طریق اتوبوسهای برقی خود حذف کرده است. شهردار لندن که پیشگام اقدامات کاهش انتشار کربن است، تخمین میزند که تا سال ۲۰۳۴ با انتقال ناوگان حملونقل شهر به اتوبوسهای بدون آلایندگی، ردپای کربن در شهر به میزان ۴.۸ میلیون تن کاهش خواهد داشت و چنانچه هدف کربنصفر تا سال ۲۰۳۰ محقق شود، صرفهجویی تخمین زده شده به ۵.۵ میلیون تن خواهد رسید. این هدف با حمایت و تأمین مالی بیشتر از سوی دولت مرکزی بریتانیا زودتر محقق میشود.
چگونه لندن حملونقل را پایدارتر میکند؟
لندن با جایگزینی اتوبوسهای معمولی خود با اتوبوسهای برقی، هیبریدی و هیدروژنی، پایداری سیستم حملونقل عمومی را ارتقا داده است. از ۹۰۰۰ دستگاه موجود در ناوگان اتوبوس لندن، بیش از ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس هیبریدی است که برای این اقدام بیش از ۳۰۰ میلیون پوند در تبدیل ناوگان اتوبوس با هدف کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا سرمایهگذاری شده است.
تعداد مسیرهای اتوبوس بدون انتشار در لندن از سال ۲۰۱۶ از پنج مسیر به ۵۴ مورد افزایش یافته است، در کنار ۱۵ مسیر که ترکیبی از اتوبوسهای بدون انتشار و کمانتشار را به کار میبرند، چندین خط اتوبوس برقی در سراسر شهر فعالیت میکند و نقاط کلیدی پایتخت را به هم متصل میکند. نکته قابلتوجه این است که پاکترین اتوبوسها در مناطق آلودهتر شهر مستقر شدهاند که منجر به ۸۴ درصد کاهش آلودگی در این مناطق شده است.
یکی از شلوغترین مسیرهای لندن که محله آنر اوک و کینگز کراس را به هم متصل میکند، با اضافه شدن ۲۹ اتوبوس برقی دوطبقه در سال ۲۰۲۱ به نمونه بارزی از پایداری تبدیل شده است. این اتوبوسها توسط زیرساختهای جامع برقی پشتیبانی میشوند، از جمله تسهیلات نگهداری و شارژ اختصاصی که امکان عملکرد کارآمد آنها را در طول روز فراهم میکند. طراحی داخلی این اتوبوسها برای تأمین نیازهای مدرن مسافران به دقت انجام شده است تا تجربه سفر بهبودیافته و راحتتری را ارائه دهد؛ این اتوبوسها مجهز به سیستم تهویه هوا، نگهدارنده دستگاههای همراه و پورت شارژ تلفنهای همراه است.
تأثیر اتوبوسهای برقی بر شهر
افزایش تعداد اتوبوسهای برقی در لندن بهطور قابلتوجهی به سبزتر شدن و کاهش ردپای کربن شهر کمک کرده است. مطالعات تخمین میزند که سالانه بیش از چهار هزار مرگ زودرس بهدلیل آلودگی بیشازحد رخ میدهد که تلاشهای سیستم حملونقل برای خنثیسازی کربن و گسترش مناطق کمانتشار به کاهش و حذف آلودگی و در نتیجه هوای پاکتر و شهری سالمتر منجر میشود و تعداد مرگهای زودرس را کمتر میکند.
اتوبوسهای بدون انتشار منجر به رشد قابلتوجهی در اقتصاد لندن شدهاند؛ سرمایهگذاری سازمان حملونقل لندن در اتوبوسهای بدون انتشار بیش از سه هزار شغل سبز شامل مشاغلی در زمینه طراحی، ساخت، نگهداری و عملیات این ناوگان جدید در سراسر بریتانیا ایجاد کرده است، همچنین شرکتهای فناوری و استارتآپهای مرتبط بسیاری را جذب کرده است.
برنامههای لندن برای دستیابی به خنثیسازی کربن فراتر از گسترش ناوگان اتوبوسهای بدون انتشار است و برنامه جامع آن ترویج حملونقل سبز تا سال ۲۰۴۱ است بهطوری که ۸۰ درصد از تمام سفرهای شهری بهصورت پیاده، با دوچرخه یا با حملونقل عمومی انجام شود. صندوق معامله سبز لندن نیز قرار است به پروژههای حمایت از اقتصاد سبز کمک کند و طیف گستردهای از مشاغل را ایجاد و حفظ کند.
مزایای حملونقل برقی در شهر
تغییر ناوگان اتوبوسرانی به اتوبوسهای برقی مزایای بسیاری در زمینههای مختلف از جمله محیط زیست، اقتصاد و سلامتی دارد. این اقدام به صرفهجویی در هزینههای سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانهای حوزه حملونقل و پاکسازی هوای لندن کمک میکند و مزایای مالی نیز بهدنبال خواهد داشت. از جمله مزایای اصلی اتوبوسهای برقی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
اتوبوسهای دیزلی خطرات زیستمحیطی بسیاری دارند؛ موتور این وسایل آلایندههایی همچون دیاکسید کربن، منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، دیاکسید گوگرد، سرب و ذرات معلق را به جو منتشر میکند که بر اقلیم تأثیر میگذارند و تهدیدی برای سلامتی انسان و محیط زیست هستند. قانون هوای پاک لندن بر کاهش انتشار این گازها تمرکز دارد تا نگرانیهای ایجادشده را کاهش دهد. سرمایهگذاری در اتوبوسهای برقی، میزان انتشار این گازها را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد و با کاهش مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی کیفیت زندگی ساکنان را بهبود میبخشد.
با اینکه فناوری خودروهای برقی پیشرفته است، اما ساختار سادهتری نسبت به موتور اتوبوسهای سنتی دارد و نیازی به تست آلودگی هوا، تعویض فیلترهای موتور، تعویض روغن موتور، تعویض سیمپیچها و شمعها و نگهداری گیربکس وجود ندارد. سیستم ترمز اتوبوسهای برقی طول عمر بیشتری دارد که باعث کاهش میزان فرسایش ترمزها و لنتهای ترمز میشود. به این ترتیب هزینههای مربوط به نگهداری و تعمیر اتوبوسهای برقی بسیار پایینتر از اتوبوسهای معمولی خواهد بود.
هرچند قیمت اولیه اتوبوسهای برقی بالاتر از انواع سنتی است اما صرفه اقتصادی آن در بلندمدت مشخص میشود، چراکه هزینه سوختهای فسیلی در جهان بهطور نمایی در حال افزایش است، در حالی که نگرانی افزایش هزینههای سوخت برای اتوبوسهای برقی وجود ندارد. از سوی دیگر، به دلیل اینکه خودروهای برقی قطعات متحرک کمتری دارند، درگیری داخلی آنها کمتر است و در نتیجه هزینههای نگهداری کمتری به سیستم حملونقل وارد میکند.
خودروهای برقی بهطور تقریبی بدون صدا هستند و به کاهش آلودگی صوتی کمک میکنند. ماهیت آرام یک اتوبوس برقی موجب افزایش تمرکز راننده، همچنین آرامش مسافران میشود که برای مسافران با نیازهای خاص، مزیتی قابلتوجه بهشمار میآید.
نظر شما