به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه هفتم آذر_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» ضمن تقدیر از دستاندرکاران برگزاری کنگره ۲۴۰۰۰ شهید استان اصفهان اظهار کرد: تب و تاب این کنگره در شهر حس میشود.
وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه گردشگری در روز پنجشنبه (هشتم آذر) افزود: از شهروندان دعوت میشود تا از این نمایشگاه بازدید کنند، زیرا اصفهان شهری است که ظرفیت بالایی برای تبدیلشدن به یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری ملی و بینالمللی دارد؛ پیشنهاد من به شهروندان این است که با بازدید از این نمایشگاه، ایدههایی برای تقویت گردشگری در شهر پیدا کنند، زیرا آنها میتوانند در این حوزه بسیار مؤثر و نقشآفرین باشند.
شهردار اصفهان با تأکید بر عدالت مکانی در توزیع امکانات شهری تاکید کرد: در تدوین بودجه شهرداری، یکی از سیاستهای اساسی عدالت مکانی بوده است؛ در همین راستا طرح نهایی محور حصه که سالها وعده تحول در آن داده شده، هماکنون آماده است و کلنگ احداث این محور که «شهید آیتالله رئیسی» نامگذاری شده، روز دهم آذر سال جاری به زمین زده خواهد شد.
قاسمزاده گفت: این پروژه با حداکثر سرعت و در حداقل زمان ممکن اجرا و پیشبینی میشود که تأثیر چشمگیری در توسعه این منطقه داشته باشد؛ این بزرگراه جدید امکان دسترسی به محله حصه را آسانتر خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت این پروژه ادامه داد: اجرای این محور نهتنها موجب بهبود زیرساختهای شهری میشود، بلکه گامی مؤثر در توسعه عادلانه مناطق مختلف اصفهان خواهد بود.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
شهرداری مسئولیت مستقیم و قانونی در قبال زمینهای بایر ندارد
شهروند: وجود زمینهای بلااستفاده و رهاشده در خیابان گلستان بهویژه در نزدیکی و پشت سیتیسنتر، مشکلات متعددی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده و این زمینها به محلی برای انباشت زباله و تجمع حیواناتی همچون سگ، گربه و موش تبدیل شده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: شهرداری مسئولیت مستقیم و قانونی در قبال زمینهای بایر ندارد، مگر در شرایط خاص که این زمینها شامل ابنیه خطرآفرین باشد و احتمال ریزش، ایجاد آسیب به افراد یا اموال عمومی وجود داشته باشد؛ در چنین مواردی، شهرداری مکلف است برای ایمنسازی و جلوگیری از وقوع حوادث اقدام کند.
مهدی سلطانآقایی، مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان: زمینهای بایر بزرگ پشت مجموعه فدکمال متعلق به یک مالک است و تاکنون چندین بار اخطارهایی به مالک داده شده است؛ با این وجود، شرایط خاص این زمینها و وسعت زیاد آنها، امکان اقدامات معمول شهرداری همچون دیوارکشی را دشوار کرده است.
بهطور معمول در زمینهای کوچکتر با اعمال ماده ۱۱۰، اخطار به مالک داده و بنر نصب میشود و در صورت اقدام نکردن وی، شهرداری نسبت به دیوارکشی اقدام میکند، اما در این زمینهای بزرگ، هزینههای قابلتوجه و نیاز به ردیف بودجه جداگانه کار را پیچیده کرده است.
بهتازگی بخشی از این زمینها برای گسترش پارکینگ سیتیسنتر فدکمال در نظر گرفته شده و حکم قضائی برای آن صادر شده است، از اینرو شکایات رسمی ساکنان میتواند زمینهساز پیگیریهای قضائی بیشتر و تسریع در اقدامات اجرایی شود.
جمعآوری زبالهها در این منطقه بهصورت مستمر انجام میشود و مشکل عمده مربوط به نخالههای ساختمانی است که برای رفع آن نیز بارها به مالک اخطار دادهایم.
روزانه دو تا سه سگ ولگرد توسط شهرداری این منطقه زندهگیری و به مراکز مربوطه منتقل شده است که این فرایند شامل عقیمسازی سگها نیز میشود، همچنین حضور سگها در حوالی خیابانهای شهید احمدی، حسام و گلستان بیشتر مشاهده شده که طبق قوانین مربوطه، مدیریت آن در حال انجام است.
شهرداری در این زمینه به همکاری و حمایتهای مردمی نیاز دارد و تنظیم شکایت رسمی از سوی شهروندان میتواند مسیر قانونی را برای پیگیریهای جدیتر هموار کند.
گرهگشایی از مشکلات خیابان شهید دوران
شهروند: خیابان شهید دوران در منطقه ۸ شهرداری اصفهان سالها است که احداث و تمام مراحل اجرایی آن انجام شده است، اما بهدلیل یک واحد متروکه یا تجاری، تکمیل و بهرهبرداری کامل از این خیابان به تعویق افتاده است و این وضعیت، نهتنها موجب بلااستفاده ماندن هزینههای قابلتوجهی شده است که تاکنون برای احداث این مسیر صرف شده، بلکه معضل ترافیک در مسیرهای اطراف از جمله میدان نگهبانی و خیابان نوبهار را نیز تشدید کرده است.
حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: عملیات اجرایی خیابان شهید دوران آغاز شده است و مشکلات چندین ساله این پروژه، شامل مسائل تملکی و قضائی با تلاشهای انجامشده برطرف شده است.
خیابان شهید دوران که از میدان نوبهار به خیابان شهید اسماعیلی و ادامه آن به خیابان سردار شهید خلیفه سلطانی متصل میشود، سالها به دلایل مختلف بلاتکلیف مانده بود، اما با پیگیریهای مداوم و همکاری اداره کل حقوقی شهرداری، توافقات لازم انجام و پیمانکار مشخص شده است.
این پروژه پس از تصویب اصلاحیه در کمیسیون ماده ۵ و تعیین سازمان عمران به عنوان پیمانکار، وارد مرحله اجرایی شده و عملیات عمرانی آن ظرف چند روز گذشته آغاز شده است که بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، تکمیل این خیابان کمتر از دو ماه طول میکشد.
هدف از اجرای این پروژه، کاهش ترافیک در مسیرهای اطراف همچون میدان نوبهار و خیابان شهید اسماعیلی و رفع مشکلات عمرانی و اجتماعی است و شهرداری با تمام توان در تلاش است تا رضایت مردم را جلب کند و مشکلات چندین ساله را برطرف کند.
علاوه بر خیابان شهید دوران، پروژههایی همچون خیابان شهید چمران در بهرامآباد نیز از جمله مواردی است که عملیات اجرایی آنها آغاز شده و تأکید شهردار اصفهان بر گرهگشایی از مشکلات مردم است و با کمک شهروندان و همکاری مجموعه شهرداری، تلاش میکنیم این مشکلات در سریعترین زمان ممکن رفع شود.
امیدواریم این پروژهها که علاوه بر بعد ترافیکی، جنبههای عمرانی و اجتماعی نیز دارد، در اسرع وقت به نتیجه برسد و رضایت اهالی منطقه فراهم شود.
امتداد خیابان پاسداران تا بزرگراه در اولویت شهرداری قرار دارد
شهروند: امتداد خیابان آیتالله صادقی در منطقه ۸ این کلانشهر یکی از طرحهایی است که بهمنظور کاهش ترافیک در مسیر میدان جمهوری تا رزمندگان مطرح شده، اما در حال حاضر بلاتکلیف مانده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: پروژه امتداد بزرگراه آیتالله صادقی و وضعیت اجرای آن بهعنوان یکی از گزینههای مطرح در بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان قرار دارد و در حال حاضر بررسیهای مختلفی در خصوص ضرورتهای شهری در حوزه حملونقل انجام میشود.
منطقه ۸ و ستاد معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان پیشنهادهای متعددی برای پروژههای حملونقلی دارد که در حال ارزیابی است؛ این ارزیابیها شامل ضرورت پروژه، امکان فنی انجام آن، اولویتبندی و منابع مالی در دسترس است.
در این راستا، امتداد خیابان آیتالله صادقی نیز جزو گزینههایی است که برای گنجاندن در برنامههای آینده مطرح شده است؛ با این حال، جمعبندی نهایی در مورد این پروژه هنوز به شهرداری منطقه ارائه نشده است و بهنظر میرسد که جلسات و بررسیهای بودجه همچنان در حال انجام است.
تصمیمگیری نهایی به منابع مالی و اولویتهای اجرایی بستگی دارد که امیدواریم پس از اتمام جلسات بودجه، وضعیت این پروژه روشنتر شود.
حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: یکی از پروژههای مهم در حال بررسی، طرح توسعه و ایجاد خیابانی موازی با خیابان امام خمینی (ره) و خیابان رباط است که با توجه به رشد جمعیتی خیابانهای امام خمینی (ره) و رباط در حال افزایش است و ساختوسازهایی که در این منطقه در حال انجام است، ضرورت ایجاد یک خط موازی یا خیابانی جدید احساس میشود تا فشار ترافیکی این محورها کاهش پیدا کند.
یکی از مهمترین پروژههای این طرح، خیابان ۶۰ متری حدفاصل خیابان آیتالله صادقی تا خیابان رزمندگان است که در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید و پیشبینی میشود با اجرای آن، ترافیک سنگین خیابان امام خمینی (ره) و رباط به این خیابان جدید منتقل شود.
این پروژه در طرح تفصیلی تأیید شده است و امیدواریم با بودجه سال ۱۴۰۴ عملیات آزادسازی و ساخت آن آغاز شود؛ امتداد خیابان پاسداران تا بزرگراه نیز جزو طرحهای اولویتدار شهرداری است و تکمیل آن به کاهش ترافیک سنگین خیابان رباط کمک خواهد کرد.
بر اساس طرح تفصیلی شهر، خیابانهای مختلفی برای توسعه پیشبینی شده است و شهرداری بر اساس اولویتهای معاونت حملونقل و ترافیک، پروژهها را برنامهریزی و اولویتبندی میکند، از اینرو امیدواریم با کمک شهروندان و با تخصیص منابع مالی مناسب، این پروژهها به سرعت اجرا شود تا مشکلات ترافیکی و توسعه شهری بهبود پیدا کند.
نوسازی و بازسازی ۲۲ سرویس بهداشتی حاشیه زایندهرود
شهروند: شهر اصفهان بهعنوان یک شهر گردشگرپذیر با توجه به جاذبههای تاریخی و فرهنگی متعدد، نیاز به سرویسهای بهداشتی عمومی و مناسب در فضاهای شهری از جمله پل خواجو، میدان فیض، میدان امام (ره) و چهارباغ، بهطور ویژهای احساس میشود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: موضوع سرویس بهداشتی همواره یکی از دغدغههای شهرداری بوده است؛ در میدان امام خمینی (ره)، سرویسهای بهداشتی به اندازه کافی پیشبینی شده و گاهی بهعلت مشکلاتی ممکن است یک یا دو واحد از مدار خارج شود، اما بهطور کلی تعداد آنها کافی است.
در محور چهارباغ، با توجه به وجود مساجد، شهرداری توافقاتی با مساجد انجام داده است تا سرویسهای بهداشتی در دسترس عموم قرار گیرد و در اکثر موارد این سرویسها در دسترس بازدیدکنندگان و شهروندان است.
در فاصله بین پل خواجو و پل فردوسی، در پارک حاشیه زایندهرود سرویس بهداشتیهای ثابت وجود دارد، همچنین در چهارباغ خواجو یک سرویس بهداشتی پرتابل نصب شده است؛ البته اینکه آیا این تعداد سرویس بهداشتیها کافی است یا نه، سوالی است که نیاز به بررسی دقیقتر دارد، اما در حال حاضر شهرداری پیشبینیهای لازم را انجام داده است.
مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان: شهرداری در تلاش است تا نیازهای بهداشتی بازدیدکنندگان و شهروندان را در مناطق گردشگری برطرف کند، از اینرو برای سرویسهای بهداشتی در حاشیه زایندهرود، ظرفیت مساجد بهطور قرارداد در ساعات مختلف استفاده میشود و در کنار پل خواجو، سرویس بهداشتی ۲۴ چشمهای داریم و بین پل خواجو و پل بزرگ، دو سرویس بهداشتی دیگر در خیابان مشتاق قرار دارد، همچنین در نزدیکی پل فردوسی (در پارک ایثارگران) یک سرویس بهداشتی وجود دارد.
با وجود این امکانات، شهرداری در حال بازنگری در طرح جامع سرویسهای بهداشتی است که پیشتر در سال ۱۳۹۶ برنامهریزی شده بود و این طرح ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشد تا با استانداردهای جدید و نیازهای شهرهای گردشگرپذیر همخوانی بیشتری داشته باشد؛ بهویژه با توجه به افزایش تعداد گردشگران، ممکن است نیاز به اضافه کردن سرویسهای بهداشتی جدید باشد.
سال گذشته در ایام نوروز و اواخر سال، ۲۲ سرویس بهداشتی کنار حاشیه زایندهرود بازسازی و بهطور کامل نوسازی شد تا کیفیت خدمات بهداشتی بهبود پیدا کند؛ این بازسازیها در راستای ارتقای رفاه عمومی و تسهیل دسترسی به سرویسهای بهداشتی در مناطقی با تردد بالا انجام شده است.
ضوابط تشویقی بافت فرسوده در مناطق بافت تاریخی قابل اعمال نیست
شهروند: شهرداری اصفهان بهتازگی فعالیتهای بسیاری برای بهبود و نوسازی بافتهای فرسوده این شهر آغاز کرده است و بر لزوم توجه به این مناطق تأکید دارد، اما این اقدامات بهویژه در منطقه ۳ اصفهان که یکی از مناطق با بیشترین میزان بافت فرسوده در سطح شهر به شمار میآید، هنوز به طور کامل محقق نشده است.
یکی از مشکلات عمده این است که ساکنان و مالکان این مناطق قادر به بهرهبرداری از طرحهای تشویقی برای بهبود و نوسازی املاک خود نیستند و با اینکه در نزدیکی منطقه تاریخی قرار دارند، هنوز اقدامات خاصی برای جلب توجه میراث فرهنگی و حمایت از این بافتها مشاهده نمیشود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: در صورت اجازه مقررات، این امکان وجود دارد که طبقه اضافی به ساختمانهای فرسوده داده شود، با این حال محدودیتهایی نیز وجود دارد؛ بهعنوان مثال اگر ملک در کوچهای با عرض کمتر از حد مجاز قرار داشته باشد، طبقه اضافی قابل اعطا نیست.
اگر ملک در کنار بافت تاریخی قرار گیرد، ممکن است بعضی موانع قانونی مانع از صدور مجوز طبقه اضافی شود و این اقدامات مشروط بر آن است که با مقررات شهری از جمله رعایت مساحت، ارتفاع و سایهاندازی مغایرت نداشته باشد.
سیدمرتضی حسامنژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: ضوابط تشویقی برای بافت فرسوده پس از ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی کمتر از یک سال پیش، فرصتهای مناسبی برای بازآفرینی بافتهای فرسوده فراهم کرده است و از جمله این مشوقها میتوان به اعطای یک طبقه مازاد برای تکپلاکها و دو طبقه برای پلاکهای تجمیعی با مساحت بالای ۴۰۰ متر اشاره کرد، همچنین در فضای انتفاعی درصد اشغال و دیگر مشوقها پیشبینی شده است.
معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برای تسهیل روند نوسازی بافتهای فرسوده کمیتهای به نام «رفع موانع فرسوده» تشکیل داده است که اعضای آن تمام حمایتهای لازم را برای پلاکها پیاده میکنند.
طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، این مشوقها به جز در مناطق بافت تاریخی قابل اعمال نیست و بهطور مثال منطقه ۳ اصفهان و بخشهایی از مناطق یک و دیگر نقاط شهر که در محدوده بافت تاریخی قرار دارد، مشمول این مشوقها نمیشود؛ البته در بعضی موارد استثنایی، با استعلام از اداره میراث فرهنگی و موافقت آنها، این مشوقها به کمیسیون ماده ۵ ارسال میشود تا برای آنها مصوب شود.
در حال حاضر بازنگریهای جدیدی درباره محدوده بافت تاریخی در حال انجام است و طبق برنامهریزیها، مناطقی که دیگر ارزش تاریخی ندارد، از محدوده بافت تاریخی خارج خواهد شد.
این تغییرات در صورت اجرا میتواند بسیاری از مشکلات موجود را رفع کند، اما در موارد خاص، بهترین راهکار دریافت استعلام از میراث فرهنگی است تا به طور موردی مشکلات رفع شود.
نظر شما