هوشمندسازی راهکاری برای عملیاتی‌کردن طرح کنترل موتورسیکلت‌ها است

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور استان اصفهان گفت: هوشمندسازی به‌عنوان راهکاری ضروری می‌تواند به پلیس راهور کمک کند تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در تمام تقاطع‌ها و چهارراه‌ها، طرح‌ کنترل موتورسیکلت‌ها را عملیاتی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سرهنگ دوم پیام خلیلیان امروز _پنجشنبه سیزدهم دی_ در یازدهمین نشست مشورتی شهراندیشان به‌منظور بررسی راهکارهای ارتقای فرهنگ موتور سیکلت سواران در سطح معابر شهری با اشاره به ۱۲ سال تجربه خود در رویارویی با چالش موتورسیکلت‌سواران اظهار کرد: در این سال‌ها اقدامات متعددی برای کنترل تخلفات موتورسیکلت‌سواران و کاهش تصادفات این قشر انجام شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، با دعوت از اساتید دانشگاه، مدیریت شهری و برگزاری جلسات متعدد تلاش‌هایی برای کاهش تصادفات صورت گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور استان اصفهان گفت: در سال ۱۳۹۴ با اوج‌گیری تصادفات موتورسیکلت‌سواران که به ۵۴ درصد کل حوادث رانندگی رسیده بود، طرح توقیف موتورسیکلت‌ها اجرایی شد.

خلیلیان ادامه داد: این طرح با تمرکز بر تخلفات موتورسواران بدون کلاه ایمنی اجرا شد و نتایج مثبتی در کاهش آمار تصادفات داشت، با این حال چالش‌های اجرای چنین طرح‌هایی از جمله پیامدهای اقتصادی برای قشر کارگر و ناتوانی در استقرار پلیس در تمام نقاط همچنان باقی است.

وی عنوان کرد: با افزایش استفاده از سامانه‌های هوشمند رویکردهای جدیدی برای نظارت و کنترل تخلفات مطرح شده است، همچنین پیشنهادهایی نظیر ایجاد مسیرهای ویژه برای موتورسیکلت‌سواران و فرهنگ‌سازی ایمنی در خیابان‌ها، مورد توجه قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: باوجود تلاش‌های فراوان، آمار بالای تصادفات و تلفات جانی موتور سیکلت سواران، همچنان ضرورت اقدامات جدی‌تر را نشان می‌دهد.

خلیلیان خاطرنشان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد از فوتی‌های ناشی از تصادفات به‌دلیل نداشتن کلاه ایمنی سرنشین موتور سیکلت بوده است، به همین دلیل تمرکز بر ترویج استفاده از کلاه ایمنی به‌عنوان یک راهکار پیشگیرانه ضروری است.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۲۰ قانون تخلفات رانندگی، موتورسیکلت‌سوارانی که کلاه ایمنی و گواهینامه نداشته باشند، برای بار نخست یک هفته و بار دوم توقیف وسیله نقلیه آن‌ها به مدت یک ماه انجام می‌شود؛ این قانون به‌عنوان یک ابزار بازدارنده اجرا شده است، اما تأکید بر آموزش و فرهنگ‌سازی برای اثربخشی بیشتر همچنان ضروری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور استان اصفهان گفت: نبود دوربین‌های پلاک‌خوان موتورسیکلت در سطح شهر، نظارت بر تخلفات را دشوار کرده است؛ هوشمندسازی به‌عنوان راهکاری ضروری می‌تواند به پلیس راهور کمک کند تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در تمام تقاطع‌ها و چهارراه‌ها، طرح کنترل موتورسیکلت‌ها را عملیاتی کند.

کد خبر 825674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.